شناسهٔ خبر: 123157 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد؛

شناسایی ۸ هزار و ۹۰۳ هکتار اراضی مازاد دولتی با همکاری سازمان ثبت اسناد کشور/وزارت اقتصاد اطلاعات سادا را در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار دهد

مالکی سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن میزان اراضی شناسایی شده مازاد سایر دستگاه‌های دولتی را  ۸ هزار و ۹۰۳ هکتار اعلام کرد و گفت: اگر اطلاعات املاک دولتی ثبت شده در سامانه سادا وزارت اقتصاد در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد، شناسایی اراضی مازاد دولتی تسهیل و تسریع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ارسلان مالکی سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن با حضور در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر، میزان اراضی شناسایی شده مازاد سایر دستگاه‌های دولتی را  ۸ هزار و ۹۰۳ هکتار اعلام کرد و گفت: این اراضی با همکاری سازمان ثبت اسناد کشور و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها شناسایی شده است.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن اظهار کرد: از ۸ هزار و ۹۰۳ هکتار اراضی شناسایی شده، ۳ هزار و ۸۴۶ هکتار اخذ سند شده است و هزار و ۲۱۱ هکتار نیز از دستور کار خارج شده است چرا که یا قابلیت ساخت مسکن را نداشته یا جز اراضی ممنوعه ماده ۹ بوده مثل بخشی از اراضی مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی یا آن دسته از اراضی که دستگاه‌ها در راستای مولدسازی اقدام به فروش کرده‌اند.

وی افزود: ۳ هزار و ۸۴۵ هکتار دیگر از شناسایی ما باقی مانده که در مرحله اخذ و صدور سند است. 

مالکی بیشترین اراضی شناسایی و اخذ سند شده را مربوط به وزارت جهاد کشاورزی و معادل یک هزار و ۹۱۷ هکتار اعلام کرد.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: بعد از آن ۵۴۳ هکتار از اراضی دانشگاه‌ها در سطح کشور بوده که اخذ سند شده است.

وی با بیان اینکه وظیفه شناسایی اراضی طبق قانون بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، افزود: قانون جهش تولید مسکن در مهرماه ۱۴۰۰ به تصویب رسید و تا ۱۰ ماه بعد از آن ۵۷۰ هکتار اراضی مازاد دستگاه‌ها شناسایی شد، از مرداد ماه سال ۱۴۰۱ و دستور رئیس جمهور تا الان طی ۱۰ ماه به اندازه ۳ هزار و ۲۷۰ هکتار سند صادر شده یعنی که نشان دهنده یک جهش در اقدامات انجام شده است.

سازمان ملی زمین و مسکن با هیچ دستگاه دولتی ملاحظه ندارد

به گفته مالکی، وزارت راه و شهرسازی تکلیف مهمی بر اساس قانونگذار و دولت دارد که آن هم تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن است و  بنابراین سازمان ملی زمین و مسکن با هیچ دستگاهی ملاحظه ندارد.

وی تاکید کرد: برخی ملاحظات ما بر اساس قانون است، مثلا در برخی موارد اراضی شناسایی شده اما بنابر قانون یا صد در صد دولتی نبوده یا جزء اراضی ممنوعه بوده که از این لیست خارج شده است.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه در ماه‌های اخیر همکاری خوبی از سوی سازمان ثبت انجام شده است،‌ افزود: تا کنون ۲۴ هزار هکتار از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی را وارد محدوده کرده و در اختیار طرح قرار داده ایم،‌ بالغ بر ۲۳ هزار هکتار دیگر در دستور کار الحاق قرار دارد.

کانون یابی۳۶ هزار هکتار اراضی برای ساخت شهرک

مالکی درباره میزان تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: تا کنون۲۴ هزار هکتار اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی الحاق و وارد طرح نهضت ملی مسکن شده است، ۲۳ هزار هکتار اراضی نیز در دستور کار کارگروه‌های استانی و شوراهای برنامه ریزی نیز قرار دارد، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتاز نیز برای تغییر کاربری در کمیسیون‌های ماده ۵ قرار دارد، از سوی دیگر ۳۶ هزار هکتار اراضی مکان یابی و برای شهرک سازی پیشنهاد شده است.

وی تاکید کرد: ما همه ظرفیت‌هایی که امکان تولید مسکن دارند، از نیروهای مسلح تا اراضی بخش خصوصی برای تامین زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن استفاده کرده‌ایم.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن خاطر نشان کرد: تا کنون برای ۱۲ هزار هکتار از اراضی نیروهای مسلح و بخش خصوصی تفاهمنامه امضا شده و در مرحله تغییر کاربری یا الحاق قرار دارد.

فهرست همه املاک دولتی در سامانه سادا ثبت شده اما به آن دسترسی نداریم

مالکی با بیان اینکه هرچه شناسایی زمین در اراضی دولتی بیشتر باشد، تامین زمین برای نهضت ملی مسکن سرعت بیشتری خواهد یافت، افزود: فهرست تمام املاک دولتی در سامانه سادا مربوط به وزارت اقتصاد قرار دارد اما ما به آن دسترسی نداریم و اگر وزارت اقتصاد این اطلاعات را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد، شناسایی اراضی مازاد دولتی تسریع و تسهیل خواهد شد.