شناسهٔ خبر: 12325 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عبدالهی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

عدالت فضایی بین شهر و روستا با ساماندهی حمل‌ونقل روستایی/ سبد حمل ونقل روستایی در سیستم یکپارچه حمل و نقل تعریف شود

سفر معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی به بوشهر مدیرکل دفتر عمران و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با بیان اینکه ۳۷۱۰ روستا در حریم شهرها واقع شدند گفت: ساماندهی جدی در حوزه حمل‌ونقل روستایی یک عدالت فضایی بین شهر و روستا را فراهم خواهد کرد.

مجید عبدالهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت توجه به حمل و نقل روستایی در حومه شهرها گفت: هیأت دولت سال ۹۲ درباره سامان‌دهی حمل و نقل روستایی مصوبه‌ای داشت و در آن تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف معین شد؛ براساس تکالیف تعیین‌شده رسیدگی به حمل و نقل روستاهای واقع در حریم شهر‌ها بر عهده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور قرار دارد.

وی افزود: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جا‌ده‌ای که متولی حمل و نقل روستایی خارج از شهرها است تلاش دارد تا بتواند در این حوزه یک سیستم یکپارچه را طراحی و اجرا کند.

مدیرکل دفتر عمران و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یادآور شد: ۲۲ میلیون نفر از جمعیت کشور مطابق مصوبه هیأت دولت باید از یک نظام‌مندی و سامان‌دهی جدی در حوزه حمل‌ونقل روستایی برخوردار شوند چراکه برخورداری از سامانه‌ها و شبکه‌های حمل و نقل روستایی یک عدالت فضایی بین شهر و روستا را فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد شبکه‌های حمل و نقلی دسترسی روستاییان به خدمات بهتر را تسهیل می‌کند افزود: همچنین به لحاظ اقتصادی نیز بخش عمده‌ای از نیازمندی‌های ساکنان روستا را تأمین خواهد کرد٬ ضمن آنکه قابلیت انتقال سریع و دقیق تولیدات روستایی به شهر مهیا می‌شود. بر همین اساس تقسیم کاری با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای مشخص شدن روستاهای حریم شهرها که محدوده عمل شهرداری‌ها هستند انجام شد.

عبدالهی اظهار کرد: هم اکنون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اطلاعات تقریبا دقیقی از روستاها و سکونتگاه‌های واقع در حریم شهرها با کد شناسایی براساس نظام تقسیمات کشوری دارد. در این بانک اطلاعاتی مسافت روستاهای واقع در حریم تا شهر و تعداد و نوع مالکیت ناوگان مشخص است.

وی ادامه داد:‌ هم اکنون ۳۷۱۰ روستا در حریم شهرها واقع شدند که ۳ میلیون نفر جمعیت ساکن آن روستاها هستند میانگین مسافت آنها تا شهر نیز ۸ کیلومتر است.

این مقام مسئول در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تأکید کرد: این آمار یادشده به استثنای استان مازندارن است چون به دلیل تداخلی که بین محدوده و حریم شهرهای این استان وجود دارد با وجود تلاش‌های زیاد امکان تفکیک آنها فراهم نشد ولی در ۳۱ استان آمار ارائه شده نهایی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد گام بعدی باید لحاظ اعتبارات لازم در قانون بودجه سال ۹۵ به حوزه حمل‌ونقل روستایی باشد معتقدیم باید سبد حمل و نقل روستایی در سیستم یکپارچه حمل و نقل درون شهری و برون‌شهری تعریف شود و برخی جنبه‌های آن نیز که کمتر مورد توجه قرار گرفته در نخستین كنفرانس ملی حمل و نقل روستایی مطرح خواهد شد.

عبدالهی اظهار امیدواری کرد: در افق برنامه ششم که از سال ۹۵ آغاز می‌شود شاخص‌های مربوط به حمل و نقل برون‌شهری با تأکید بر حمل و نقل روستایی رشد خیلی مشخص و ملموسی داشته‌ باشد و حوزه حمل و نقل روستایی به عنوان یک شاخص دقیق در نظام حمل و نقل کشور درج شود.

مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی روز دوشنبه ۱۳ مهرماه ۹۴ نخستین كنفرانس ملی حمل و نقل روستایی را برگزار می‌کند.

"ایمنی"٬ "محیط زیست و آمایش سرزمین"٬ "زیرساخت و شبکه"٬ "مشارکت اجتماعی و نهادهای محلی"٬ "مدیریت سیستم‌های حمل‌ونقل"٬ "اقتصاد و تولید ملی"٬ "جابه‌جایی مسافر و بار روستایی" و "قوانین٬ مقررات و استانداردها" از محورهای این کنفرانس هستند.

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای٬ محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی٬ سید حسین میر شفیع معاون راه روستایی و محمود صفارزاده اعضای هيات رئيسه كنفرانس ملی حمل و نقل روستایی هستند که داود کشاورزیان ریاست کنفرانس را بر عهده دارد./

نظر شما