شناسهٔ خبر: 123350 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان: 

واگذاری عرصه ساختمان‌های احداثی در اراضی ملی تصرفی اصفهان تا پایان ۱۴۰۱ امکان‌پذیر است

علیرضا قاری قران اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: مالکان اعیانی اراضی ملی تصرفی استان اصفهان جهت اخذ قرارداد واگذاری زمین تا پایان سال ۱۴۰۱ فرصت دارند درخواست خود را به اداره‌کل راه و شهرسازی استان ارائه دهند.

علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در رابطه با آیین نامه اجرایی بند (ک) تبصره (۱۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور اظهار داشت: این آیین نامه با هدف سنددار کردن اراضی متصرفی در مالکیت وزارت راه و شهرسازی با اولویت سکونتگاه های غیر رسمی و نیز واگذاری اراضی متصرفی به مالکین اعیانی براساس طرح‌های مصوب شهری (از جمله طرح‌های جامع و تفضیلی و هادی شهری) مصوب شد.  

وی با بیان اینکه ملاک تعیین زمان تصرف اراضی، براساس تصاویر ماهواره ای و هوایی مأخوذه از سازمان فضایی ایران، سازمان نقشه برداری کشور و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح می باشد. اذعان داشت: اراضی که بنای ساختمانی با مصالح بادوام در آنها احداث شده، مشمول این آیین نامه بوده و آن دسته از اراضی که در آنها ساختمان‌های پیش ساخته، دیوارکشی، غرس اشجار و زراعت به عمل آمده، از شمول این آیین نامه خارج است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: متقاضیان مشمول این آیین نامه، تا پایان سال ۱۴۰۱ مهلت دارند با در دست داشتن مدارک لازم به ادارات راه و شهرسازی مراجعه تا پس از تشکیل پرونده اقدامات لازم جهت واگذاری عرصه تصرفی انجام شود.    

وی افزود: در صورتی که متصرفان اراضی موضوع این آیین نامه واجد شرایط لازم نباشند، اراضی تصرفی با رعایت نصاب مقرر به قیمت کارشناسی واقعی روز به آنها واگذار می شود.  

قاری‌قرآن ادامه داد: عرصه اعیانی‌های تجاری و خدماتی به نرخ کارشناسی واقعی روز واگذار می‌شود و در خصوص اعیانی‌های صنعتی که عرصه آن در مناطق مسکونی واقع شده است، مشروط به رعایت مقررات زیست محیطی، واگذاری به نرخ قیمت واقعی کارشناسی روز و اخذ اجرت المثل ایام تصرف بلامانع است.  

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان می توانند قبل از اتمام مهلت اجرای مصوبه هیات وزیران، با تسویه حساب ارزش معین شده عرصه، مطابق این آیین نامه نسبت به تملک و دریافت سند رسمی و یا دریافت قرارداد واگذاری زمین از اداره‌کل راه و شهرسازی استان اقدام کنند.