شناسهٔ خبر: 123357 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جریان بازدید از محورهای شرق هرمزگان مطرح شد؛

استفاده از تمهیدات و ملاحضات پدافند غیرعامل در محور رودان - جیرفت

محور رودان استان هرمزگان معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی هرمزگان گفت: توجه به اصول و ملاحضات پدافند غیرعامل در طراحی راهها و انتخاب مسیر ضروری است زیرا علاوه بر هزینه ها، پیامدهای بحران را نیز کاهش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (هرمزگان)، افراسیاب کمالی معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی هرمزگان در جریان بازدید از محور رودان –کهنوج – جیرفت که با همراهی مدیرکل پدافند غیرعامل استان و فرماندار شهرستان رودان انجام گرفت، بیان داشت: محور مواصلاتی رودان-کهنوج-جیرفت به طول ۲۰۲ کیلومتر استان هرمزگان را از طریق شهرستان رودان و جنوب استان کرمان به استان های مرکزی متصل می کند و به لحاظ پدافندی تکمیل این محور می تواند جایگزین مناسبی برای بزرگراه ترانزیتی بندرعباس- سیرجان باشد.

وی افزود: توجه به اصول و ملاحضات پدافند غیرعامل در طراحی راهها و انتخاب مسیر ضروری است زیرا علاوه بر هزینه ها، پیامدهای بحران را نیز کاهش می دهد.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی هرمزگان ادامه داد: حدود ۲۰ کیلومتر از محور در حوزه استان هرمزگان واقع شده است و با اتصال استان های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان و نیز یک مسیر ترانزیتی به کشورهای افغانستان و پاکستان طبق نقشه کلان اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی سبب تحقق «افزایش ترانزیت بار و مسافر» و «افزایش بهره‌وری انرژی در بخش حمل و نقل» می شود.

کمالی با اشاره به ترافیک و تصادفات متعدد در این محور مواصلاتی وجود قوس های تند و شیب زیاد گردنه ها را مسبب وقوع آن عنوان کرد و گفت: جهت حذف نقاط حادثه خیز و ارتقای ایمنی محور، عملیات بهسازی ۱۲ کیلومتر از مسیر طی سنوات گذشته تکمیل و در حال بهره برداری است و عملیات اجرای باقی مانده مسیر به طول ۸ کیلومتر، شامل یک دستگاه تونل به طول ۶۴۰ متر و یک دستگاه پل به طول ۲۴۰ متر مستلزم تخصیص اعتبارات است.

این مقام مسئول اضافه کرد: راه و شهرسازی مکاتبات لازم را با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور جهت مجوز برگزاری مناقصه و تامین اعتبار لازم انجام داده است و با اخذ مجوز های لازم نسبت به برگزاری مناقصه و تکمیل عملیات باقیمانده اقدام خواهد شد.

محمد رادمهر مدیرکل پدافند غیرعامل استان هرمزگان با اشاره به اینکه تامین امنیت جاده ای و ترانزیتی از مهمترین کارکردهای احداث راهها است، اظهار داشت: ضرورت دارد در خصوص راه های احداثی با برنامه ریزی های جامع، مستمر و اقدامات اجرایی پدافند غیرعامل، با تعیین سطح عملکرد، ضمن سلب ابتکار و آزادی عمل از دشمن و تحمیل شرایط سخت و دشوار، با طراحی مناسب پل های مسیر و مستحکم سازی آنها، اقدامات تهاجمی دشمن را خنثی کرده و آستانه مقاومت تاسیسات و نیروها را ارتقاء بخشید.