شناسهٔ خبر: 123434 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

محدوده ۴۸ و ۳۲ هکتاری پردیسان به بافت فرسوده قم اختصاص یافت

اراضی 48 هکتاری پردیسان قم معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: دو زمین با محدوده ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری در منطقه پردیسان به عنوان پشتوانه پروژه‌های بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم) فهیمه فتاحی اظهار داشت: محدوده بافت فرسوده شهر قم، هزار و ۵۸۷ هکتار است که بخش عمده ای از این بافت فرسوده در هسته مرکزی شهر قم و اطراف حرم مطهر و مناطق یک، سه و بخش‌هایی از منطقه دو قرار دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم عنوان داشت: دو زمین با محدوده ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری در منطقه پردیسان به عنوان پشتوانه پروژه‌های بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است.

فتاحی با بیان اینکه بهسازی بافت فرسوده قم از ۷ سال قبل آغاز شده است افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته؛ ۱۴ محور تاریخی و فرهنگی در هسته مرکزی شهر و پیرامون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) که تردد زائران در آن بسیار بوده، انجام شده است.

وی ادامه داد: اقداماتی که در راستای بهسازی محورهای تاریخی و فرهنگی قم صورت گرفته شامل، شامل کف سازی، بهسازی جداره‌ها و زیر ساخت‌ها و نیز معرفی بناهای تاریخی آن محدوده می‌باشد و اساساً حوزه فعالیت اداره کل راه و شهرسازی در بافت‌های فرسوده پرداختن به پروژه‌های عمومی از جمله اصطلاح شبکه‌ها و زیرساخت‌های این مناطق است و در مالکیت‌های خصوصی نمی‌تواند دخالتی داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم افزود: از سال ۹۶ مشارکت و رغبت مردم در راستای بهسازی و نوسازی بناها در بافت فرسوده به دلیل آنکه مشوق‌های در نظر گرفته شده با تورم کشور همراه نبوده کم شده است و قم در این زمینه نسبت به سایر شهرها عقب ماندگی‌هایی دارد که کمبود اعتبارات را می‌توان دلیل عمده آن برشمرد و با این اعتبارات محدود در نظر گرفته شده که به صورت قطره چکانی است و از سویی دیگر با موازی کاری‌هایی که صورت می‌گیرد نمی‌توان انتظار تحول در این بخش داشت.

فتاحی با بیان اینکه بهسازی منطقه چهل اختران قم بیش از ده سال متوقف بود افزود: هم اکنون عملیات اجرایی بهسازی آن آغاز شده که در این زمینه نیازمند مشارکت مردم و همچنین مدیریت شهری هستیم.

گفتنی است اراضی ۴۸ هکتاری در حد فاصل تقاطع بلوار امام علی(ع) و بلوار امام صادق(ع)  و اراضی ۳۲ هکتاری در انتهای بلوار امامت پردیسان قرار دارد.