شناسهٔ خبر: 12344 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

حمل‌ونقل کارآمد روستایی ضایعات محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد/ حمل و نقل روستایی نباید به جاده محدود باشد

عبدالغفار شجاع مشاور کشاورزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه حمل‌ونقل کارآمد روستایی ضایعات محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد گفت: حمل و نقل روستایی فقط نباید به جاده محدود باشد.

عبدالغفار شجاع در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل و نقل را از زیرساخت‌‌های مهم اقتصاد روستاها خواند و گفت: گسترش محورهای مواصلاتی میان شهرها و روستاها و تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در تقویت فعالیت‌ خانوارهای روستایی دارد.

وی افزود: هر چقدر در حوزه حمل‌ونقل روستایی قوی‌تر عمل شود ارتباط میان تولید‌کننده و بازار فروش محصولات کشاورزی با واسطه‌های کمتری خواهد بود که به تبع آن هزینه‌های استفاده برای مصرف‌کننده کاهش می‌یابد.

مشاور کشاورزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یادآور شد: سامان‌دهی حمل و نقل روستایی به انتقال امکانات٬ تجهیزات٬ ادوات و نهادهای کشاورزی و دامی به روستاها سرعت می‌بخشد و افزایش تولید را در این بخش‌ها موجب خواهد شد.

وی امکان به موقع و سریع دسترسی به خدمات را حسن سامان‌دهی حمل‌ونقل روستایی خواند و اظهار کرد: این مسئله ضرر و زیان زارعان٬ کشاورزان٬ باغداران و دامداران را در مراحل مختلف تولید کاهش می‌دهد.

شجاع تعداد سردخانه‌های محصولات کشاورزی را در کشور محدود خواند و توضیح داد: می‌توان با حمل و نقل روستایی مناسب محصولات کشاورزی به ویژه تولیدات فاسد‌شدنی باغی٬ زارعی٬ دامی و شیلاتی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مراکز جمع‌آوری و دپو و نگهداری منتقل کرد که این مسئله در کاهش ضایعات خیلی موثر است.

وی حمل‌ونقل کارآمد روستایی را مکمل بخش تولید کشاورزی خواند و گفت: دستگاه‌های اجرایی به ویژه جهادکشاورزی٬ وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید توجه ویژه‌ای به این حوزه در تدوین برنامه ششم داشته باشند.

مشاور کشاورزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأکید کرد: حمل و نقل روستایی فقط نباید به جاده محدود باشد بلکه متناسب با ویژگی‌های هر منطقه می‌توان از خدمات یک شق حمل و نقلی اعم از ریلی و هوایی استفاده کرد به عنوان مثال در صورت وجود حمل و نقل کارآمد پرورش گل و صادرات این محصول به کشورهای خارجی می‌تواند بیش از گذشته مدنظر قرار گیرد.

مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی روز دوشنبه ۱۳ مهرماه ۹۴ نخستین كنفرانس ملی حمل و نقل روستایی را برگزار می‌کند.

"ایمنی"٬ "محیط زیست و آمایش سرزمین"٬ "زیرساخت و شبکه"٬ "مشارکت اجتماعی و نهادهای محلی"٬ "مدیریت سیستم‌های حمل‌ونقل"٬ "اقتصاد و تولید ملی"٬ "جابه‌جایی مسافر و بار روستایی" و "قوانین٬ مقررات و استانداردها" از محورهای این کنفرانس هستند.

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای٬ محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی٬ سید حسین میر شفیع معاون راه روستایی و محمود صفارزاده اعضای هيات رئيسه كنفرانس ملی حمل و نقل روستایی هستند که داود کشاورزیان ریاست کنفرانس را بر عهده دارد./

نظر شما