شناسهٔ خبر: 1235 - سرویس دانشنامه
نسخه قابل چاپ

آشنایی با اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا

اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا اتحادیه بین‌المللی راه‌‌آهن‌های دنیا (UIC) با هدف ایجاد یک سازمان بین‌المللی ریلی برای ایجاد استانداردهای جهانی برای راه‌‌آهن‌ها، ارتقای حمل و نقل ریلی در جهان، نزدیک کردن شرکت‌های ریلی به یکدیگر و تسهیل تبادل تجربیات بین‌ راه‌آهن‌ها در سال 1302 ﴿برابر با اکتبر 1922﴾ در شهر پاریس تشکیل شد و اکنون بیش از 90 سال قدمت دارد.

اتحادیه بین‌المللی راه‌‌آهن‌های دنیا (UIC) با هدف ایجاد یک سازمان بین‌المللی ریلی برای ایجاد استانداردهای جهانی برای راه‌‌آهن‌ها، ارتقای حمل و نقل ریلی در جهان، نزدیک کردن شرکت‌های ریلی به یکدیگر و تسهیل تبادل تجربیات بین‌ راه‌آهن‌ها در سال 1302 ﴿برابر با اکتبر 1922﴾ در شهر پاریس تشکیل شد و اکنون بیش از 90 سال قدمت دارد.

این اتحادیه برای پرداختن به امور مختلف حمل و نقل ریلی و برآوردن نیازهای فنی مختلف با حضور کارشناسان و متخصصان از راه‌آهن‌ها و صنعت ریلی در زمینه‌های مسافری٬ باری، سیستم‌های سریع‌السیر، ناوگان، علائم، ایمنی و امنیت ریلی، انرژی، کریدورهای حمل و نقل ریلی بین‌المللی و توسعه پایدار می‌باشد.

هم اکنون این اتحادیه دارای

. بیش از 240 عضو در 5 قاره جهان متشکل از بهره برداران حمل و نقلی، مدیران زیربنایی، شرکت‌های حمل و نقل عمومی و راه‌آهن‌های دولتی و خصوصی

. 700 استاندارد و دستورالعمل در حوزه‌های مختلف حمل و نقل ریلی

. 200 سند مرجع درباره مسایل مختلف حمل و نقل ریلی

. 6 مجمع منطقه‌ای ﴿اروپا، آسیا، خاورمیانه، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی﴾ است.

راه‌آهن ایران نیز به منظور استفاده از استانداردهای جهانی ریلی و نیز حضور در جامعه جهانی راه‌آهن‌ها در سال 1326 مطابق با سال 1947 میلادی رسما به عضویت اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها درآمد و هم‌اکنون راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جزء 21 عضو هیات اجرایی این سازمان که هیاتی سیاستگزار و تصمیم‌گیرنده و نیز ناظر فعالیت‌های آن می‌باشد، به شمار می‌آید.

برگزاری سمینارها و کارگاه‌های مختلف آموزش ریلی با حضور استادان و متخصصان بنام ریلی جهان برای کارشناسان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت در اجلاس‌ها، کنفرانس‌ها و فعالیت‌های مختلف جهانی  UIC، استفاده از استانداردهای این اتحادیه در تمامی موضوعات فنی ریلی، ارایه برنامه‌ها و پیشرفت‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در اجلاس‌های مجمع عمومی این اتحادیه، شناساندن کریدورهای مهم ریلی عبور از ایران از جمله استفاده‌های راه‌آهن‌ ایران از این اتحادیه است.

مجمع منطقه‌ای خاورمیانه  UIC

این مجمع برای گستردن دایره فعالیت‌های اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها در تمام جهان و مشارکت بیشتر اعضا در پروژه‌ها و برنامه‌های دفتر مرکزی UIC، این اتحادیه به 6 مجمع منطقه‌ای UIC در تهران و در ساختمان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که امتیاز بزرگی برای کشور و راه‌آهن ایران محسوب می‌شود. وظیفه عمده این دفتر ساماندهی و هماهنگی‌ فعالیت‌های ریلی منطقه خاورمیانه با حمایت و هماهنگی UIC است. راه‌آهن‌های ایران، ترکیه، سوریه، عراق، عربستان، اردن، حجاز سوریه، حجاز اردن، امارات متحده عربی، قطر و افغانستان به همراه رکت‌های نیرو ریل، مترا و ریل‌پرداز سیر از جمهوری اسلامی ایران اعضای مجمع منطقه‌ای خاورمیانه(RAME)  به شمار می‌آیند.

اهم فعالیت‌های دفتر منطقه‌ای خاورمیانه UIC

دفتر منطقه‌ای خاورمیانه UIC تحت نظارت ستاد مرکزی UIC در تهران و در ساختمان مرکزی راه‌آهن مستقر می‌باشد. این دفتر کار خود را از سال 1388 شمسی ﴿2009 میلادی﴾ آغاز نمود. دفتر منطقه‌ای در ارتباط نزدیک با رییس مجمع منطقه‌ای ﴿مدیرعامل راه‌آهن ترکیه﴾، راه‌آهن‌های عضو منطقه‌ای و هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در دفتر UIC فعالیت می‌کند.

طرح عمل استراتژیک خاورمیانه 2020- 2013

یکی از اقدامات ارزشمند دفتر منطقه‌ای خاورمیانه UIC،  تدوین طرح عمل استراتژیک خاورمیانه بوده است که هدف از این طرح عمل، بیان اهداف و جهت‌گیری‌های منطقه خاورمیانه و ترسیم چشم‌اندازی مشترک برای آینده راه‌آهن‌های منطقه و نیز ایجا یک سیستم حمل و نقل ریلی یکپارچ در منطقه با تکیه بر مفاد بیانیه امان و سند اتصالات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود. این سند در دوازدهمین اجلاس مجمع منطقه‌ای روسای راه‌آهن‌های خاورمیانه در اردن در سال 1392 توزیع شد.

سند توسعه اتصالات حمل و نقل رریلی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای﴿خاورمیانه﴾

این سند توسط دفتر منطقه‌ای تهران تهیه و در یازدهمین اجلاس مجمع منطقه‌ای خاورمیانه UIC در اردیبهشت 1392 در اصفهان ارایه شد و در دوازدهمین اجلاس مجمع منطقه‌ای در اردن نیز بین اعضا توزیع گردید. هدف این سند شناسایی موانع اصلی حمل و نقل بین‌المللی و روان کالا، بررسی مشکلات تقاطع‌های مرزی، زیرساخت‌های فیزیکی، موانع غیرفیزیکی و اجرای کنوانسیون‌های بین‌المللی در منطقه می‌باشد. هدف دیگر آن کمک به کشورهای منطقه در تقویت پتانسیل ‌های ملی خود به منظور توسعه اتصالات حمل و نقل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و ارزیابی تاثیر آن‌ها در توسعه منطقه‌ای و اقتصادی بوده است.

 به طور کلی این گزارش شامل معرفی راه‌آهن‌های منطقه و بررسی شبکه‌های حمل و نقلی موجود در خاورمیانه، بررسی جریانات بار و ترانزیت در منطقه، کریدورهای منطقه خاورمیانه، ارتباط با کریدورهای سایر مناطق، گسستگی‌های ریلی در طول کریدورها و جمع‌بندی می‌شود.

گزارش مهم‌ترین سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ریلی

سازمان‌های بین‌المللی و مقررات آن‌ها در ارتباطات راه‌آهن‌ها با یکدیگر و نیز در توسعه حمل و نقل ریلی تاثیرگذار است. بنابراین، تلاش شد تا سازمان‌های ریلی که راه‌آهن ایران در آن‌ها عضویت دارد در یک مجموعه معرفی گردد. این سازمان‌ها شامل اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها UIC، سازمان بین الدول حمل و نقل بین‌الملل با راه‌آهن OTIF، کمیته بین‌المللی حمل و نقل ریلی CIT، سازمان همکاری‌های اقتصادی ECO، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا  اقیانوسیه سازمان ملل UNESCAP، سازمان همکاری‌های راه‌آهن‌ها OSJD، کنفرانس راه‌آهن‌های خاورمیانه  CMO، اتحادیه تعرفه‌ای اروپا – آسیا TEA و شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع CRT.

نخستین نقشه راه‌آهن‌های منطقه خاورمیانه

دفتر منطقه‌ای UIC با همکاری راه‌آهن‌های کشورهای عضو نخستین نقشه راه‌آهن‌های منطقه خاورمیانه تهیه شد.  پیش از این، دسترسی به اطلاعات ریلی کشورهای خاورمیانه به راحتی امکان‌پذیر نبود. تهیه این نقشه با استقبال اعضای خاورمیانه و دیگر مناطق روبه‌رو شد.

نظر شما