شناسهٔ خبر: 123504 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با هدف توسعه همکاری و تعاملات اجرایی، علمی، آموزشی و پژوهشی؛

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح تفاهم‌نامه مشترک همکاری منعقد کردند

تفاهم‌نامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با هدف توسعه همکاری و تعاملات اجرایی، علمی، آموزشی و پژوهشی و درجهت بهره‌مندی از امکانات و توانمندی‌های علمی، سرمایه انسانی، فنی، اطلاعاتی، تجربه و تخصص، تفاهم‌نامه مشترک همکاری منعقد کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با هدف توسعه همکاری و تعاملات اجرایی، علمی، آموزشی و پژوهشی و درجهت بهره‌مندی از امکانات و توانمندی‌های علمی، سرمایه انسانی، فنی، اطلاعاتی، تجربه و تخصص، تفاهم‌نامه مشترک همکاری منعقد کردند.

این تفاهم‌نامه در جلسه‌ای مشترک با حضور محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و جمعی از معاونین و مدیران دو مجموعه به امضا رسید.

همکاری علمی، پژوهشی، آموزشی، ترویجی و اجرایی در زمینه های مرتبط با حوزه‌های مأموریتی طرفین ازجمله خدمات علوم جغرافیایی، سنجش از دور، اطلاعات مکانی، علوم ژئوماتیک و ژئوفیزیک، تبادل اطلاعات، داده‌ها، تجهیزات، توانمندی‌ها و قابلیت‌های طرفین ازقبیل سامانه‌ها، توان فکری، تجربی، آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه‌ای، ارتباطات بین‌المللی و داده‌های قابل‌استفاده در پژوهش و برگزاری رویدادهای فناورانه، دوره‌های تخصصی، کارگاه‎ های آموزشی، جلسات سخنرانی‌های تخصصی، جشنواره‌ها، سمینارها، همایش‌ها و نشست‌های علمی مشترک در زمینه‌های موردعلاقه، به‌خصوص در حیطه موضوعات مرتبط. موضوع این تفاهم‌نامه مشترک همکاری است.

محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این جلسه با معرفی اجمالی از مرکز تحقیقات و 4 دهه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در این مجموعه، وظایف محوله به مرکز در قانون مدیریت بحران را مورد تاکید قرار داد و گفت: ضرورت دارد تا برای ارتقای تاب‌آوری در کشور، تکالیف مشخص شده برای مرکز تحقیقات به بهترین نحو اجرایی گردد و قطعا در این زمینه همکاری و تعامل سازمان‌هایی همچون سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح بسیار ارزشمند و موثر خواهد بود.
وی افزود: امیدوارم بتوانیم با هم‌افزایی بیشتر و بهره‌مندی از تجربیات و توانمندی‌های متقابل و ایجاد همکاری‌های مستمر، گام‌های خوبی را در جهت افزایش تاب‌آوری در کشور برداریم.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیشنهاد نمود تا تهیه پیوستی مشتمل بر برنامه‌ها و اقدامات اجرایی به منظور سرعت بخشیدن به اجرای مفاد این تفاهم‌نامه در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین از ریاست سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح جهت بازدید از مجموعه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی و آزمایشگاهی مرکز دعوت به عمل آورد.

مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نیز در بخش دیگری از جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عمده در کشور، عدم شناخت درست از امکانات و ظرفیت‌های موجود در سازمان‌ها و نهادهای مختلف است، گفت: در کشور به جد نیازمند شناخت ظرفیت‌های داخلی هستیم و قطعا این تفاهم‌نامه می‌تواند باب گفتگو در این حوزه را باز کند.

وی ادامه داد: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اقدامات خوبی را در زمینه مخاطرات طبیعی به انجام رسانده است و در چند سال اخیر رویکرد خدمات‌رسانی در حوزه مخاطرات طبیعی به صورت جدی‌تر دنبال شده است. قطعا با تلفیق قابلیت‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف در کشور می‌توان بیشتر از گذشته، اقدامات موثری را در حوزه مخاطرات اجرایی نمود.

فخری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مایل هستیم تا با اجرای این تفاهم‌نامه، ضمن اشتراک‌گذاری مطالعات انجام شده از سوی دو مجموعه، از موازی‌کاری و انجام کارهای تکراری جلوگیری نماییم. همچنین می‌توان با بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها، کارهای پژوهشی و آموزشی مشترک را در دستور کار دو مجموعه قرار داد.

وی با اشاره به ایجاد رصدخانه جغرافیایی کشور از سوی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، خواستار همکاری میان دو مجموعه در این خصوص شد تا بتوان در مواقع بحران خدمات‌رسانی مناسبی را به مردم و همچنین تصمیم‌گیران در کشور ارائه کرد.

بر اساس تفاهم‌نامه مشترک همکاری،‌ دو طرف در خصوص همکاری درتدقیق موقعیت گسل‌‎ها و تعیین حریم آنها در مستحدثات و تجهیزات نظامی، دفاعی و حاکمیتی با رعایت ضوابط مربوطه، همکاری در تهیه نقشه پهنه‌‎بندی خطر زمین‌لرزه و خطرپذیری لرزه‎ای و نیز تعیین حریم انواع چشمه‌های گسلی و پهنه‌های با خطر بالای زمین‌لرزه، همکاری در شناسایی پهن‌‎های خطر فرونشست زمین و تهیه نقشه‌های مرتبط با آن، همکاری در تهیه نقشه پهنه‌‎بندی خطر فروریزش، همکاری در تدوین دستورالعمل‌های مناسب و تعیین تمهیدات مهندسی برای کاهش آسیب‌پذیری در برابر فرونشست و فروریزش و همکاری در شناسایی و ارزیابی موقعیت زیرساخت‌ها، مستحدثات، تجهیزات و مجموعه‌‎های مرتبط که در معرض سایر مخاطرات زمین‌شناختی مثل ناپایداری دامنه‌ای، زمین‌شناسی زیست‌محیطی، سیل و نظایر آن متعهد شده‌اند.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، همکاری در تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های موردی و اقدامات و تمهیدات پیشگیرانه و مقابله‎‌ای مر تبط با بند 4-6، همکاری در اشتراک‌گذاری داده‌های شبکه GNSS با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برابر الزامات و دستورالعمل‌های سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، همکاری و هماهنگی جهت تأمین سایر داده‌های مکانی موردنیاز مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برابر الزامات و دستورالعمل‌های سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در حوزه تخصصی طرفین با تمرکز بر مخاطرات طبیعی، همکاری در خصوص تاًلیف و انتشار کتب و نشریات علمی-پژوهشی در حوزه تخصص طرفین، انجام بازدیدهای میدانی مشترک هنگام رخدادهای تاثیرگذار با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود طرفین و تهیه و تدوین گزارش‌های فنی مشترک فوری، مقدماتی و نهایی و همکاری و هماهنگی در اشتراک‌گذاری داده، اطلاعات، سرویس و سامانه‌های مکانی از دیگر محورهای همکاری بر اساس تفاهم‌نامه مشترک همکاری است.