شناسهٔ خبر: 123542 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان خبر داد؛

مهلت سند دار شدن زمین‌های تصرفی دولتی فقط تا پایان امسال

اسدالهی 1 مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اعلام اینکه اراضی تصرفی دولتی فقط تا پایان امسال مهلت دارند که برای سنددار شدن اقدام نمایند، گفت: مالکین بناهایی با متراژ کمتر از ۲۰۰ مترمربع که تا قبل از تاریخ ۹۴/۱/۱ بر روی اراضی تصرفی دولتی سهواً و یا اشتباهاً احداث شده‌اند، می‌توانند تا پایان سال مستندات خود را ارائه و تشکیل پرونده دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان)،  ایوب اسدالهی با بیان اینکه این اقدام کاملاً به نفع مردم است، افزود: براساس بند ک تبصره ۱۱ قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ دولت مصوب نمود که براساس این مصوبه اراضی دولتی به صورت قیمت کارشناسی منطقه‌ای محاسبه، اخذ و سند به نام متقاضیان صادر شود.

وی همچنین با بیان اینکه بافت‌های فرسوده از ظرفیت بالایی برای جذب تسهیلات نوسازی برخوردارند، اظهار کرد: با توجه به قدمت استان همدان و وجود بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده در استان، لذا نیاز به تعمیر و بازسازی بسیاری از مناطق مسکونی بسیار مهم تلقی می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان ادامه داد: با فعال‌تر شدن دفاتر تسهیل‌گری و تعریف شدن بسته‌های تشویقی ضمن تسهیل‌گری در امور متقاضیان نوسازی بافت فرسوده، اشخاص می‌توانند از تسهیلات آن استفاده و با هزینه تمام شده کمتری خانه‌دار شوند.

اسدالهی با اشاره به اینکه نرخ سود تسهیلات بافت فرسوده ۹ درصد است، تصریح کرد: طبق مصوبه شورای عالی معماری شهرسازی محدودیت‌های سخت برای سازندگان بافت‌های فرسوده حتی در متراژهای پایین که قابلیت تجمیع و الحاق با پلاک‌های دیگر را هم نداشته باشد، تسهیل‌ و تسهیلات با نرخ سود پایین‌ به آنان اعطا می‌شود در حالی که تسهیلات پرداختی در طرح نهضت ملی مسکن ۱۸ درصد است.

حورا تنها گزینه برای طرح نهضت ملی مسکن نیست

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه شهر حورا تنها گزینه برای طرح نهضت ملی نیست، اظهار کرد: با تلاش‌ و پیگیری های استاندار همدان ، بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین در نزدیکترین نقاط به شهر همدان شناسایی شده است که ضمن مذاکره با مالکین زمین‌ها، وصول توافق با چند مورد از آنها نهایی و به محدوده شهر همدان الحاق خواهند شد.

وی افزود: کارگروهی برای شناسایی نزدیکترین زمین‌های قابل احداث تشکیل تا با مالکان زمین‌ها وارد مذاکره شده و اقدامات نهایی برای انتقال سند انجام گیرد.

اسدالهی با اشاره به اینکه در این طرح قطعات مشخص و براساس اولویت‌ها، متقاضیان در این پروژه‌ها ساماندهی می‌شوند، تصریح کرد: قطعات مسکونی تفکیک شده در اندازه‌های مشخص برای ساخت به متقاضیان تحویل داده خواهد شد که هزینه احداث آن تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه به زودی اجرای پروژه شهر حورا کلید خواهد خورد، گفت: با توجه به اینکه شهر حورا امتیازات خاصی داشته، شرکت شهرک‌های جدید و عوامل شهرسازی شهر پرند با پشتوانه ۲ هزار میلیاردی کار احداث شهر حورا را انجام خواهند داد.

وی در ادامه افزود: شهر جدید حورا قرار است طرحی شبیه شهر پرند در تهران داشته باشد، لذا عوامل سازنده این شهر آمادگی خود را برای تأمین زیرساخت‌ها و ساخت حورا اعلام کرده‌اند.

اسدالهی در ادامه با بیان اینکه برای شهر حورا مطالعات دقیق و طرح جامع صورت گرفته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه شهر حورا در طرح جامع شهر همدان جانمایی شده، تمامی موارد (سرانه، جمعیت‌پذیری و...) در آن بررسی و علم مهندسی آن را مسکوت نگذاشته است.

وی ضمن تأکید بر اینکه شهر حورا، شهر خوابگاهی نیست، اظهار کرد: شهر حورا نه تنها شهر خوابگاهی نبوده بلکه به عنوان محل زندگی است و این قابلیت را دارد که به عنوان حامی شهر همدان مطرح شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه شهر همدان مادر شهر قدیمی است، افزود: به دلیل آنکه توسعه شهر همدان محدود بوده و برخی از کاربری‌های موردنیاز را نمی‌توان در شهر همدان محقق کرد، شهر جدید حورا به عنوان شهرک اغماری می‌تواند خدمات به شهر همدان ارائه دهد.

طرح جامع شهر همدان به زودی ارائه خواهد شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه بررسی طرح جامع شهر همدان به صورت ویژه در حال انجام است، گفت: با توجه به اینکه نظرات مختلف کارشناسان موجب به تعویق افتادن ارائه طرح جامع همدان برای تصویب شد، لذا به زودی بررسی نهایی این طرح انجام و برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.

وی افزود: طرح جامع شهرهای تویسرکان و اسدآباد نیز آماده و به زودی اقدامات آن انجام خواهد شد.

اسدالهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید در تحویل زمین برای طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داشته باشند، اظهار کرد: لیست تمامی زمین‌های دستگاه‌های اجرایی را بررسی و زمین‌هایی که قابلیت مسکونی شدن را دارند احصاء کرده و سندها را به نام دولت خواهیم گرفت و هر دستگاهی که در این زمینه قصور کرده باشد به دستگاه قضایی معرفی خواهیم کرد.