شناسهٔ خبر: 12356 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دکتر روحانی در دیدار رییس شورای اروپا:

آماده تحول در روابط با اتحادیه اروپا و ارتقای همکاری‌ها هستیم / تحریم از ابتدا مسیری اشتباه بود؛ اروپا بیشترین ضرر را متحمل شد

روحانی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه "تحریم علیه ایران از ابتدا انتخاب مسیری نادرست و اشتباه بود"، گفت: باید در فضای جدید پساتوافق، برای ایجاد تحولی قابل ملاحظه در روابط همه جانبه ایران و اتحادیه اروپا بر مبنای منافع مشترک، برنامه ریزی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از دولت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در دیدار "دونالد تاسک" رییس شورای اروپا گفت: اعضای اتحادیه اروپا در دوران تحریم، بیشترین ضرر را متحمل شدند و در دوره جدید باید به گونه ای روابط ایران و اتحادیه اروپا را بازسازی کرده و گسترش دهیم که این گذشته جبران شود.

دکتر روحانی در این دیدار که در محل اقامت ایشان انجام شد، اجرای سریع و دقیق توافق برجام را در روند توسعه همکاری ها بسیار مهم دانست و اظهار داشت: اقدامات اجرایی و آماده کردن مقدمات لغو تحریم ها نیازمند تحرکی جدی از سوی همه طرفها و بویژه اتحادیه اروپا است.

رییس جمهوری با اشاره به اثرات این توافق روی همکاری های ایران و اتحادیه اروپا از یکسو و از سوی دیگر مشارکت و همراهی این دو برای حل معضلات منطقه ای، گفت: ما همواره یک روابط خوب و سنتی با اتحادیه اروپا بویژه با شماری از اعضا داشته ایم که این روابط اکنون باید احیا و تقویت شود.

دکتر روحانی افزود: گر چه اکنون کشورهای اروپایی هیات های خود را به ایران اعزام کرده اند، اما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بلافاصله در پساتوافق، برنامه ها را در بخش های اقتصادی، تجاری ، فرهنگی، علمی،آموزشی و فناوری اجرایی کنیم.

رییس جمهوری اظهارداشت: مرحله دوم چگونگی همکاری ایران و اتحادیه اروپا در سایر زمینه ها از قبیل مسایل منطقه ای است و در واقع توافق میان ایران و 1+5 امیدی را ایجاد کرده که این کشورها بتوانند با همفکری و هماهنگی در سایر مسایل و موضوعات مهم نیز قدمهای مفیدی بردارند.

دکتر روحانی از مساله تروریسم به عنوان یک معضل بسیار بزرگ در منطقه یاد کرد و تصریح نمود: اگر برای موضوع تروریسم چاره اندیشی نشود، ممکن است سایر مناطق را هم دچار مشکل کند.

رییس جمهوری به اقدامات غیرانسانی تروریست ها در سوریه اشاره کرد و گفت: اگر همه ما متفق باشیم که در سوریه بزرگترین مشکل، فعالیت تروریست ها است، پیدا کردن راه حل ساده تر خواهد شد. چرا که برای نتیجه بخش شدن مبارزات علیه تروریسم در وهله نخست چاره ای جز تقویت حکومت مرکزی نخواهیم داشت.

دکتر روحانی اظهارداشت: در موضوع سوریه اشکال این است که برخی از کشورها در اولویت دادن به اینکه کدام مساله در سوریه در اولویت است، دچار مشکل شده اند.

رییس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث اقدامات تروریستی در سوریه به عنوان یک معضل بزرگ منطقه ای، برای رایزنی - و در صورت رسیدن به توافق -، برای یک همکاری آماده است.

"دونالد تاسک" رییس شورای اروپا نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت گسترش همکاریها میان ایران و اتحادیه گفت: لغو تحریم ها، انتخاب همکاری به جای تقابل و حفظ منافع به جای تنش می باشد.

رییس شورای اروپا، توافق هسته ای را موفقیتی مهم برای ایران، اروپا و جهان دانست و گفت: اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات به کار گرفت و این توافق، گام نخست برای توسعه همکاری ها است.

تاسک نیز با اشاره به اهمیت اجرای سریع و دقیق توافق اظهارداشت: این پروسه ساده نیست و سخت است و البته با اراده و عزم طرفین و همکاری و کمک اروپا، موفقیت نهایی در دسترس است.

وی در ادامه به نابسامانی ها در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و تصریح نمود: اتحادیه اروپا به همکاری ایران نیاز دارد و بدون شما نمی توانیم مشکلات را حل کنیم.

رییس شورای اروپا به مساله گسترش تروریسم در سوریه پرداخت و گفت: موافقم که باید اولویت مشترک در سوریه پیدا کنیم و ما آمادگی داریم که در زمینه رسیدن به یک فهم مشترک و راه حلهای موجود در سوریه، با ایران گفت و گو کنیم.

تاسک تاکید کرد: اتحادیه اروپا آماده است با ایران برای ثبات بخشیدن به منطقه همفکری داشته باشد چرا که بحث تروریسم دیگر یک مساله منطقه ای نیست و جهانی شده و ما کاملا امادگی داریم با ایران گفت و گو و همکاری کنیم و این شعار نیست.

در این دیدار اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.

نظر شما