شناسهٔ خبر: 123626 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

باحضور رئیس گروه پدافندغیرعامل وزارت راه وشهرسازی انجام شد:

برگزاری جلسه کمیته پدافند غیرعامل زیرمجموعه وزارت راه وشهرسازی در استان خراسان جنوبی

کمیته پدافنرغیرعامل راه و شهرسازی خراسان جنبی جلسه کمیته پدافندغیرعامل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی به ریاست داعی مدیرکل راه و شهرسازی استان و با حضور خیرآبادی رئیس گروه پدافندغیرعامل وزارت راه وشهرسازی،مدیران زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان جنوبی)، وحید داعی مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی در جلسه کمیته پدافند غیرعامل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی که صبح امروز برگزار شد، با ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه ها در حوزه پدافندغیرعامل بیان کرد: استان خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و با این وسعت در همه بخش‌ها با یک اداره کل مدیریت می شودکه نیازمند توجه ویژه به زیرساخت‌ها و نیازهای استان در حوزه های مختلف است.

داعی با بیان اینکه خراسان جنوبی سپردفاعی پدافندی کشوراست افزود: چنانچه در خراسان جنوبی نتوانیم خدمات وجمعیت را استقرار و تقویت کنیم باتوجه به مرز نشینی می تواند تهدید بزرگی باشد.

رئیس کارگروه کالبدی و زیربنایی خراسان جنوبی ادامه داد: از جمله وظایف  این کارگروه می‌توان به :طرح ریزی و برنامه ریزی اجرای طرحهای جامع پدافند غیرعامل درحوزه شهرسازی و معماری، کنترل وبررسی مطالعات و وملاحظات پدافند غیرعامل در طرح های جامع و هادی شهری و روستایی،شناسایی آسیب پذیری کالبدی شهرها در شرایط تهدید نظامی،نظارت مستمر و دقیق و رعایت ملاحظات و ضوابط پدافند غیرعامل در امور شهرسازی و معماری،آمایش دفاعی سرزمینی ورعایت اصل پراکندگی در مکان‌های زیرساخت‌ها و مهم استان،ساماندهی و برنامه ریزی خروج مراکز پرخطر به بیرون از شهرها،مدیریت ظرفیت های تخصصی پدافند شهری در حوزه مشاورین حقوقی و حقیقی متناسب با فناوری های روز و نظارت بر حسن اجرای وظایف محوله و دستورالعمل‌های ابلاغی اشاره کرد.

وی افزود: در موضوع طرح ریزی و برنامه ریزی اجرای طرح های پدافندغیرعامل در حوزه شهرسازی و معماری، کلیه طرح های جامع و تفضیلی استان که ۲۸ طرح جامع و ۲۶ طرح تفضیلی است اصول پدافند غیرعامل با دقت خاص  طی دو سال اخیررعایت و اعمال شده است.درموضوع تکیه بر پدافندغیرعامل در اصول معماری و شهرسازی هم مواردی از جمله عرض معابر رعایت شده و معبر کمتر از ۱۲ متر نداریم و در طرح نهضت ملی مسکن واگذاری زمین ها به صورت ویلایی است.

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی در حوزه زیرساخت‌ها هم اظهار داشت: در ابتدای سال ۱۴۰۰  حدود ۷۵۰ کیلومتر باند دوم داشتیم ودر پایان سال گذشته ۵۰ کیلومتر باند دوم افتتاح شد و در سفر اخیر وزیرراه و شهرسازی وریاست جمهوری ۵۰ کیلومتر دیگر افتتاح شد ودرحال حاضرمجموعا ۸۵۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان زیربار عبور داریم و برنامه ما برای سال ۱۴۰۲ حدود ۲۱۶ کیلومتر است که وجود باندهای دوم نقش مهمی در موضوع ترافیکی و پدافندی دارد.

داعی در خصوص موضوعات فرهنگی هم گفت: اقدامات موثری از جمله شرکت در همایش ها،وبینارها و دوره های آموزشی،ارسال پیام در کارتابل اداری،تبلیغات محیطی و برگزاری مسابقات نقاشی و داستان نویسی ،پیاده روی و جلسات داخلی،رزمایش پدافندغیرعامل انجام شده است.

وی ادامه داد: در کارگروه کالبدی و زیربنایی هم مصوباتی داشتیم که می‌توان به بومی سازی الزامات و ملاحضات مربوط به سند پدافند غیرعامل شهری و پیش بینی چند مکان برای اسکان اضطراری در مرکز و شهرستانهای استان اشاره کرد.

داعی تصریح کرد: در حوزه سایبری و الکترونیکی هم می‌توان به پروژه جامع ارتقا سطح امنیت سایبری و مقاوم سازی و مشاور امنیت سایبری و نظارت بر پروژه های امنیت سایبری ،خرید ژنراتور تولید برق اضطراری ونیروگاه خورشیدی در اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اشاره کرد.

لازم بذکر است در این جلسه مدیران زیرمجموعه راه وشهرسازی خراسان جنوبی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه پدافندغیرعامل ارائه ودرادامه رئیس گروه پدافندغیرعامل وزارت راه وشهرسازی هم به بیان نکاتی پرداختند.