شناسهٔ خبر: 123636 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در پی بازدید معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از بندر خشک آپرین عنوان شد؛

اتمام کار عمرانی و اجرایی بندر خشک آپرین تا یک‌ماه آینده/ بندرخشک آپرین ظرفیت پذیرش ۳۰ قطار و ۱۰۰۰ واگن در روز را دارد

ببینید | بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از پروژه های در حال ساخت شهر جدید پرند معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از بخش‌های مختلف بندر خشک آپرین بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات استقرار کامل این بندر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر محمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ازبندر خشک آپرین بازدید کرد و در جریان مسائل و مشکلات مروبوط به راه اندازی کامل این بندر قرار گرفت.

به گفته مسؤلین و کارکنان حاضر، اخیرأ  اقداماتی در خصوص عملیات عمرانی و ریلی صوت گرفته است که طی دو سال گذشته تسریع شده و کار عمرانی و اجرایی آن تا یک‌ماه آینده به اتمام می‌رسد اما هنوز بحث استقرار بندر خشک معلق مانده است؛ این درحالی‌است که همه الزامات برای حضور گمرک فراهم است و ظرف ۳ هفته آینده ورود قطاری که از مبدأ بندرعباس یا بندر امام خمبنی(ره) راه بیفتد در آپرین محتمل است.بندرخشک آپرین ظرفیت پذیرش ۳۰ قطار، ۱۸ خط و ۱۰۰۰ واگن در روز را دارد.

بندر خشک آپرین  که به عنوان نخستین بندر خشک کشور محسوب می‌شود در ۲۰ کیلومتری جنوب‌غربی تهران در منطقه‌ای به وسعت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و شاهراه ریلی چهار استان همجوار است و در حال حاضر با فراخوان جذب سرمایه‌گذار در حال شکوفایی است.

شایان ذکر است  بندر خشک منطقه‌ای در داخل کشور با دسترسی به حداقل دو شبکه حمل و نقل و در نزدیکی مراکز تجمع کالا و به منظور تجهیز آنها استْ، در واقع می‌توان گفت بندر خشک یک بندر درون سرزمینی چند منظوره است که به‌طور مستقیم توسط جاده یا راه‌آهن به بندر دریایی وصل است و مرکزی برای انتقال کالاها به مقصدهای داخلی است که هم برای انتقال درون سرزمینی کالاها و هم برای ذخیره و انبار کالاها محسوب می‌شود. بندر خشک داخلی می‌تواند انتقال کالا بین کشتی‌ها و شبکه‌های بزرگ حمل و نقل داخلی را تسهیل کند و یک مرکز توزیع کالا در درون سرزمین ایجاد کند؛ در مقابل، صادرات کالا در این بنادر تسهیل و تسریع می‌شود. در این راستا آپرین محل تقاطع خطوط ریلی شمال،جنوب،شرق و غرب است که مب‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌های انتقال کالا، موجب تسریع در ترخیص کالاهای اساسی شود به این صورت که همه محمولات کانتینری از کشتی به واگن و از واگن به بندر خشک انتقال یابند.

گفتنی است قرار داشتن منطقه آپرین در مسیر راه‌های مواصلاتی کشور، دسترسی به جاده‌های تقاطع چهارگانه کشور، قرار داشتن در کریدور ریلی ترانزیتی شمال – جنوب و شرق – غرب، همجواری با فرودگاه بین المللی امام خمینی و مهرآباد و ایجاد اشتغال ۵۰۰۰نفری برای متقاضیان شغلی در جنوب تهران را ایجاد می‌کند.

همچنین پایانه آپرین در صورت شروع فعالیت رسمی خود جزو بنادر خشک دور از ساحل طبقه‌بندی می‌شود. در این بندر خشک در صورت هماهنگی با گمرک، کالاها پس از تخلیه و بارگیری در بنادر امام و شهید رجایی از طریق راه‌آهن به مقصد آپرین حمل خواهند شد و صاحبان کالا می‌توانند برای دریافت کالاهای خود مستقیماً به آپرین مراجعه کنند. عدم امکان بهره‌برداری از آپرین به عنوان یک منطقه گمرکی به علت عدم موافقت گمرک در استقرار واحد گمرکی در آپرین، عملاً عمده فعالیت‌های کانتینری در اطراف تهران را به گمرکات غرب و شهریار منتقل می‌کند.