شناسهٔ خبر: 123675 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گلستان خبر داد؛

تصویب طرح جامع ۲۴ شهر گلستان

راه و شهرسازی گلستان سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: ۲۵ شهر استان گلستان دارای قرارداد تهیه طرح جامع هستند که تا کنون ۲۴ شهر مصوب شده است.

 به گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی (گلستان)، محمود سوقی با بیان اینکه گلستان دارای تنوع کاملی از سلسله مراتب طرح‌های توسعه شهری و شهری است، اظهار کرد: طرح های توسعه فراشهری طرح‌هایی هستند که سیاست های توزیع جمعیت، فعالیت و همچنین پهنه های عملکردی و کاربری اراضی را در سطوح ناحیه، منطقه و مجموعه‌های شهری تعیین و ضوابط مربوط به نحوه استفاده از آن پهنه‌های سرزمینی را مشخص می‌کنند.  

وی از تصویب طرح جامع ۲۴ شهر استان خبر داد و افزود: طرح‌های جامع اولین سطح از طرح های توسعه شهری هستند که با یک افق بلند مدت ۱۰ تا ۱۵ ساله نحوه استفاده از زمین برای کاربری های مختلف در محدوده و حریم شهر را تعیین کرده و مشخص کننده ی  اولویت مناطق از نظر بهسازی و نوسازی هستند.  

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: طرح های تفصیلی نیز که پس از تصویب طرح جامع برای هر شهر مصوب خواهند شد، در چارچوب اسناد و ضوابط طرح های جامع و بر اساس حدود ثبتی و ملکی، وضعیت دقیق کاربری ها، تراکم ها و گذرها را در سطح شهر و به تفکیک محلات واقع در آن مشخص کرده و اولویت‌های مربوط به نوسازی و بهسازی را تعیین می‌کنند.  

سوقی با بیان اینکه طرح تفصیلی شهر گرگان که در سال ۱۴۰۰ مصوب شد جزو مهم ترین طرح های تفصیلی تصویب شده در در کمیسیون ماده پنج موضوع قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری استان است، تصریح کرد: هم اکنون طرح تفصیلی چهار شهر بندرگز، کردکوی، آق قلا و مینودشت در دست تهیه می باشد.

وی افزود: همچنین امکان سنجی طرح تفصیلی شهر جدید اینچه برون در دست بررسی بوده و پس از اخذ مشاور و انجام مطالعات مربوطه به ستاد شهرک سازی مستقر در شرکت شهرهای جدید ارسال خواهد شد.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گلستان در انتها گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۱ طرح تفصیلی دو شهر از چهار شهر مورد بررسی تصویب و طرح دو شهر باقی مانده در سال آینده مصوب می شود.