شناسهٔ خبر: 12395 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

میرشفیع در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

اهمیت ساماندهی حمل و نقل روستایی به لحاظ ارتقای ایمنی/ عمده حمل و نقل روستایی با خودروهای فرسوده است

حسین میرشفیع معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت ساماندهی حمل و نقل روستایی به لحاظ ارتقای ایمنی گفت: عمده حمل و نقل روستایی با خودروهای فرسوده است.

سید حسین میر‌شفیع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی با اشاره به اهمیت برگزاری نخستین كنفرانس ملی حمل و نقل روستایی گفت: جمعیت کل روستاهای سراسر کشور بین ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر است که این میزان جمعیت در مناطق مختلف ایران زندگی می‌کنند و از مجموعه راه‌هایی بالغ بر ۲۰۰ هزار کیلومتر برخوردارند بنابراین نیاز به مدیرت بهتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری در حوزه حمل و نقل روستایی احساس می‌شود.

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی پشتیبانی از حمل و نقل عمومی در سطح کشور را ناعادلانه خواند و ادامه داد: در خطوط مترو و حمل و نقل عمومی شهرها سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌شود ضمن آنکه یارانه‌های ویژه نیز به آنها اختصاص می‌یابد حال آنکه روستاییان از این خدمات بی‌بهره هستند و مجبورند تمام هزینه‌های حمل و نقل را از دارایی‌ها و درآمدهای محدود خود تأمین کنند که این مسئله قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد.

وی ساماندهی حمل و نقل روستایی را از نظر علمی بسیار پیچیده خواند و افزود: مطالعات گسترده‌ای در این زمینه‌ انجام نشده است بر همین اساس قرار شد کنفرانسی برگزار شود تا زمینه مطالعات علمی درباره حمل و نقل روستایی به‌وجود آید. البته کارهایی از جهت اجرایی انجام شده ولی وقتی هدف عرضه خدمات با کارآمدی و اثربخشی بیشتر باشد مهمترین کار انجام مطالعات دقیق‌تر است تا بتوان به اهداف تعیین شده جامه عمل پوشاند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: نخستین كنفرانس ملی حمل و نقل روستایی با مشارکت بخش‌های مختلفی که در این زمینه منتفع می‌شوند و مسئولیت‌هایی دارند ۱۳ مهرماه ۹۴ برگزار خواهد شد مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی مسئولیت برگزاری کنفرانس را به عهده گرفته که با مدیریت سازمان راهد‌رای و حمل و نقل جاده‌ای دارد کارهای آن پیش می‌رود و امیدواریم از نتایج خوب کنفرانس بعدها بتوانیم بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به اهمیت ساماندهی حمل و نقل روستایی به لحاظ ارتقای ایمنی تأکید کرد: هم‌اکنون عمده حمل و نقل روستایی با استفاده از وسایل نقلیه فرسوده٬ وانت‌بار و حتی تراکتور انجام می‌شود اگر ناوگان مطمئن با رانندگان آموزش دیده در این حوزه فعالیت کنند موثر خواهد بود که تلفاتی در زمینه حمل و نقل نداشته باشیم به ویژه سرویس مدارس روستایی که اهمیت ویژه‌ای دارند.

مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی روز دوشنبه ۱۳ مهرماه ۹۴ نخستین كنفرانس ملی حمل و نقل روستایی را برگزار می‌کند.

"ایمنی"٬ "محیط زیست و آمایش سرزمین"٬ "زیرساخت و شبکه"٬ "مشارکت اجتماعی و نهادهای محلی"٬ "مدیریت سیستم‌های حمل‌ونقل"٬ "اقتصاد و تولید ملی"٬ "جابه‌جایی مسافر و بار روستایی" و "قوانین٬ مقررات و استانداردها" از محورهای این کنفرانس هستند.

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای٬ محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی٬ سید حسین میر شفیع معاون راه روستایی و محمود صفارزاده اعضای هيات رئيسه كنفرانس ملی حمل و نقل روستایی هستند که داود کشاورزیان ریاست کنفرانس را بر عهده دارد./

نظر شما