شناسهٔ خبر: 123953 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن استان خبر داد؛

پیشگیری از فرسایش آبی خاک در دو منطقه روستایی سیستان و بلوچستان

سیستان مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بخشی از روستاهای استان درگیر پدیده فرسایش آبی خاک شده‌اند از همکاری بنیاد و سازمان مدیریت بحران در پیشگیری از این پدیده در دو منطقه روستایی استان خبر داد.

مصطفی بیک‌مداح مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص بخشی از اقدامات آن بنیاد در رفع مشکلات زیست‌پذیری در روستاهای استان توضیحاتی ارایه کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در حال حاضر بی‌شماری از روستاهای استان درگیر پدیده فرسایش آبی خاک که شکاف‌های عمیقی را در سطح زمین ایجاد می‌کنند شده‌ است، گفت: با توجه به اینکه پدیده فرسایش آبی خاک نه معلول برداشت آب‌های زیرزمینی که نتیجه سیلاب‌های مداوم و شسته شدن خاک منطقه و سست شدن آن است عملا امکان زیست و زندگی روستاییان درگیر با  این مخاطره در همان مناطق با مشکل مواجه شده است.

بیک‌مداح ادامه داد: حجم سیلاب‌های پی‌ در پی حجم زیادی از خاک منطقه را می‌برد که این پدیده عملا امکان مقاوم‌سازی روستاها را از بین برده است.

 وی تصریح کرد: از سال گذشته با اعتباری که بنیاد مسکن از سازمان مدیریت بحران کشور کسب کرد توانست ایمنی دو منطقه پیرسهراب و غلام محمد بازار استان سیستان و بلوچستان را تقویت کند و از فرسایش آبی خاک در  این دو منطقه پیشگیری کند.

بیک‌مداح تصریح کرد: بنیاد مسکن با توجه به مطالعات ژئوتکنیک و آزمایش‌های خاک منطقه‌های درگیر پدیده فرسایش آبی خاک که آمادگی فرسایش و شسته شدن را توسط سیلاب‌های بعدی دارد به فکر آن افتاده است که مکانیابی جدیدی برای روستاها انجام دهد. هم‌اکنون روستاهایی در استان وجود دارد که در سیلاب ۱۳۹۸ تخلیه گسترده شدند و در عین‌حال عملا جابه جایی روستاها هم زمانبر و هم هزینه‌بر است که نیازمند اتخاذ تدابیری از سوی دولت است.