شناسهٔ خبر: 12413 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

واکنش منفی رسانه‌ها نسبت به اعلام وصول استیضاح - ۵

سنگ‌اندازی بر سر راه روحانی

حسن روحانی با روی‌کار آمدن دولت حسن روحانی رایزنی‌های گسترده‌ای برای ورود افراد باتجربه از جمله وزرای سابق به دلیل تجربیات بالایشان صورت گرفت تا شاید با استفاده از آنها بتوانند حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را ساماندهی کرده و به سرعت مسیر رشد و توسعه کشور را شروع و قطار توسعه کشور که با بی‌تدبیری‌های دولت گذشته از ریل خارج شده بود را مجدد به ریل بازگرداند.

آرمان نوشت: یکی از وزارتخانه‌هایی که در جریان توسعه کشور همواره در معرض پرس‌وجوست وزارت راه است. در روزی که خبر لغو تحریم‌های دریایی ایران از سوی آخوندی در قامت وزیر راه منتشر شد، ۱۳نماینده استیضاح او را اعلام وصول کردند.

برنامه‌های توسعه در ایران نگاه دقیقی به توسعه راههای کشور داشته است تا جایی که هرگاه در این بخش سرمایه‌گذاری‌هایی صورت بگیرد بخش مسکن و ساخت‌وساز رونق خواهد گرفت و از این باب وضعیت رشد اقتصادی در ایران و همچنین اشتغال با شتاب خوبی مواجه می‌شود.

دلایل فوق از جمله مواردی است که هر رئیس جمهوری آن را برای معرفی وزیر راه در نظر می‌گیرد. حجت‌الاسلام روحانی نیز با توجه به حجم مشکلات برجا مانده از دولت گذشته کوشید شخصی را برای تصدی وزارت راه و مسکن معرفی کند که از تجربیات خوبی در این حوزه برخوردار است لذا عباس آخوندی وزیر مسکن در سال‌های ۷۲ تا ۷۶ و رئیس بنیاد مسکن را برای تصدی این پست به مجلس معرفی کرد.

زمانی که موافقان و مخالفان معرفی وزرای روحانی از تریبون مجلس سخنرانی می‌کردند بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان مخالف کلیات برنامه دولت یازدهم پشت تریبون قرار گرفت. وی گفت: وزرای پیشنهادی دکتر روحانی به شرکت سهامی خاص شبیه است. آخوندی سهم ناطق نوری است. مهندس حجتی سهم عبدالله نوری. این چه پیوندی است؟ این چه دولتی است؟

سنگ‌اندازی بر سر راه روحانی

با این حال کابینه روحانی از جمله آخوندی توانست به جز چند مورد رای خوبی از مجلس اخذ کند. حجم کار باقیمانده در وزارت  مسکن به‌رغم درآمدهای سرشار نفتی که می‌توانست انقلابی در وضعیت راهها ایجاد کند مشخص شد ولی مجلس بدون توجه به مشکلات سوالات مکرری از وزرای دولت روحانی و وزیر راه انجام داد تا جایی که عباس آخوندی به مجلس فراخوانده شد و نمایندگان مجلس پس از اظهارات حمید رسایی به عنوان نماینده سوال کننده و پاسخ‌های عباس آخوندی، وزیر راه با ۱۰۷ رای موافق، ۸۴ رای مخالف و ۸ رای ممتع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر از پاسخ‌های وزیر قانع شدند. این در حالی است که در ماههای اخیر استیضاح وزرای آموزش و پرورش، کشور و ورزش و جوانان نیز مطرح شده است.

بحث انتخابات مجلس به جایی رسیده که جریان‌های سیاسی کشور حتی سرلیست‌های انتخاباتی خود را مشخص کرده‌اند. جریان اصلاح‌طلب می‌کوشد حول محور محمدرضا عارف و احتمالا در صورت ورود علی‌اکبر ناطق نوری حول وی لیست‌های انتخابی خود را ساماندهی کند. به طوری که صراحتا اعلام می‌شود در صورت ورود ناطق نوری به گردونه انتخابات اصلاح‌طلبان وی را به عنوان سرلیست خود قرار خواهند داد. البته اگر ناطق  قبول کند و در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کند بعید است جریان‌های ریشه‌دار اصولگرا وی را سرلیست خود قرار ندهند. البته تندروها با توجه به مشی میانه‌روی ناطق نوری تمایلی ندارند که وی در انتخابات شرکت کند.

 

تندروها زمانی که آخوندی به عنوان وزیر مسکن معرفی شد وی را به دلیل قرابت با ناطق شماتت کردند. حال به نظر می‌رسد همین تندروها از ورود احتمالی به عرصه رقابت ناطق نیز دستپاچه شده‌اند و می‌کوشند مخالفت خود را به نوعی با ورود وی به انتخابات مجلس علنی کنند. لذا برخی استیضاح عباس آخوندی را نمود عملی مخالفت تندروها با ناطق نوری می‌دانند. زیرا می‌دانند اگر او بیاید و رئیس مجلس شورای اسلامی شود جایی برای جولان تندروها در مجلس آینده وجود نخواهد داشت.

 

نظر شما