شناسهٔ خبر: 124344 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

شهرداری‌ها مصوبه تشویقی مالکان و سازندگان در بافت فرسوده را اجرا کنند

صف اول مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: شهرداری ها به عنوان شرکای راهبردی نوسازی بافت های فرسوده مصوبه تشویقی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به مالکان و سازندگان اطلاع رسانی و اجرا کنند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با حضور در برنامه زنده صف اول به تشریح روند نوسازی در بافت‌های فرسوده و رویداد " بم سفیر نوسازی برای ایران قوی " پرداخت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ابتدای برنامه با بیان اینکه از مجموع تخریب ۲۲۰ هزار بنای ناپایدار در محدوده‌ها و محلات فرسوده مصوب تا کنون ۷۱۰ هزار واحد جدید ساخته شده است، اظهارکرد:۲ میلیون و هفتصد هزار واحد ناپایدار در بافت‌های فرسوده شهری شناسایی شده است که این نشان از حجم کار در این محدوده‌ها و مناطق دارد. متاسفانه سیاست‌ها و برنامه‌های گذشته در حوزه بازآفرینی شهری از کارآیی لازم برخوردار نبوده و راهبرد اصلی ما شتاب‌بخشی به نوسازی این محدوده‌هاست .

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اینکه ۱۰ میلون نفر در ۲ میلیون و هفتصد هزار واحد ناپایدار در بافت‌های فرسوده شهری زندگی می‌کنند که جان‌شان در خطر است، گفت‌: شتاب بخشی به نوسازی واحدهای ناپایدار در بافت‌های فرسوده بدون مردمی‌سازی امکان پذیر نیست.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، وجود دهک‌های پایین و محروم جامعه در محلات هدف بازآفرینی شهری و توجیه‌پذیر نبودن اقتصادی تولید مسکن برای سازندگان و توسعه‌گران را به عنوان دو مشکل اساسی در مسیر نوسازی بافت های فرسوده برشمرد و گفت:  برای شتاب بخشی لازم در این بافت‌های باید بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری (‌مد ظله العالی‌) به صور مختلف سرمایه‌گذاران را به‌ بافت‌های فرسوده شهری تشویق کنیم.

 وی با بیان اینکه برای تسریع در روند نوسازی در بافت‌های فرسوده در پنج حوزه بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: بر اساس شاخص‌های مصوب  شورایعالی معماری و شهرسازی بیش از ۶۰۰ شهر با معضل‌ بافت فرسوده‌ دچار هستند که ۷۰ درصد بافت فرسوده شهری در  ۱۰۰ شهر بزرگ و مراکز استان‌ها شناسایی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تشریح پویش جهادی و رویداد بزرگ و سراسری «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی" پرداخت و گفت: اعتقاد بر این است شهر بم بهترین ظرفیت برای نوسازی بافت‌های فرسوده را دارد. در مقطعی ایران برای بم به پا خواست و هم ‌اکنون در این مقطع بم می‌تواند برای ایجاد ظرفیت‌های جدید نوسازی در محلات هدف بازآفرینی شهری بپا خیزد.

 دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اظهار کرد: با میزبانی شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی و اصلی در حوزه بازآفرینی شهری و مشارکت و همکاری ۳۵ اداره کل راه و شهرسازی سراسر کشور در ۱۰۰ شهر بزرگ کشور، پویش جهادی بم سفیر نوسازی برای ایران قوی با حضور نمایندگان شرکت و نمایندگانی از شهرستان بم طی روزهای سوم الی پنجم دی ماه "روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" در قالب نشست با شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده، سازندگان و توسعه‌گران و همچنین مدیران و مسوولان شهری،  اقدامی عظیم و تاثیرگذار در حوزه نوسازی بناهای ناپایدار صورت گرفت.

آئینی با بیان اینکه سفیران نوسازی در نشست با ساکنین محلات فرسوده شهری به آنان یادآور شدند که نوسازی بناهای فرسوده از نان شب واجب تر است، گفت: هدف از انجام این پویش اطلاع‌رسانی‌، ترویج و آگاهی‌بخشی گسترده در حوزه بازآفرینی شهری در سطح کشور بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ظرف سه روز اقدام جهادی در حدود  ۷۰ درصد مخاطبان نوسازی در محلات فرسوده، ۱۰۰ درصد مدیران شهری و سازندگان به این سطح باور و آگاهی رسیدند که نوسازی بافت‌های فرسوده‌ یک ضرورت است، گفت: خوشبختانه در چند ماهه گذشته، روند نوسازی در سطح محلات هدف بازآفرینی شهری رو به افزایش است و صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری ها در مدت پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته  رشد ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه بسته‌ تشویقی شهرسازانه ابلاغ شده توسط شورایعالی شهرسازی و معماری را عامل انگیزشی و ترغیب برای مالکان بناهای فرسوده و سازندگان و توسعه‌گران دانست و گفت‌: مردم ساکن در این واحدها به تنهایی و بدون حمایت، توانایی بازسازی واحدهای خود را ندارند و باید سازندگان و انبوه‌سازان در کنار این افراد قرار گرفته و فرآیند مشارکت و نوسازی را تسریع کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه هم اکنون شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی مکلف هستند تا ۵۰ درصد تخفیف بدهند که  می توانند  ۱۰۰ درصد  را هم تخفیف دهند گفت: قانون‌گذار این حق را برای سازندگان و مالکان در محلات فرسوده  قائل شده که  از حداقل ۵۰ درصد در عوارض پروانه و تراکم ساخت بهره ببرند.

 آئینی با بیان اینکه خوشبختانه در زمینه تسهیلات اداری تاکنون شهرداری‌ها همکاری خوبی داشته‌اند و به طور میانگین ۸۰ درصد تخفیف به متقاضیان ارایه شده است، تصریح کرد: در صورتی که تخفیف‌های ارائه شده به سازندگان و توسعه‌گران از سوی شهرداری‌های سراسر کشور کمتر از ۵۰ درصد باشد، یا زمان صدور پروانه ساخت طولانی شود و یا  بسته‌های تشویقی شهرسازانه مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران  از سوی شهرداری اعمال نشود، متقاضیان می‌توانند شکایت‌ها و گزارش‌های خود را از طریق تارنمای شرکت بازآفرینی شهری ایران به آدرس  (www.udrc.ir) و یا به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ اطلاع دهند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه زمان صدور پروانه ساختمانی به طور متوسط بیش از ۶ ماه در شهرستان ها و در شهر تهران بیش از ۸ ماه طول می کشد، گفت: شهرداری‌ها طبق مصوبه شورایعالی اداری، باید ظرف دو هفته برای متقاضیان در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری پروانه ساخت صادر کنند.

او افزود: کاهش زمان صدور پروانه ساخت، انگیزه و رغبت سرمایه‌گذاران و سازندگان در مناطق ناکارآمد شهری را افزایش می دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تقدیر از اقدامات رسانه ملی در حوزه بازآفرینی شهری‌ گفت: امید است روند اقدامات خوب سازمان صدا و سیما در رابطه با پیگیری مطالبات به حق مردم و سازندگان در محلات هدف بازآفرینی شهری ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع بازآفرینی شهری در وهله اول نجات انسان‌هاست اظهارکرد: سیاست‌های کلی نظام به تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده همچنین قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قوانین خاص دیگر شامل قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به عنوان قانون‌های بالادستی به نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید دارد و در این میان سازمان صدا و سیما در حوزه بازآفرینی می‌تواند میدان‌داری کند و از این بابت مطالبه‌گری‌های لازم را انجام دهد.

آئینی با اشاره به اینکه شرکت‌های توزیع برق‌، آب و فاضلاب شهری، گاز و مخابرات موظف هستند انشعابات قبلی را بدون گرفتن هزینه‌ای به عنوان نگهداری تا پایان پروژه بازآفرینی شهری حفظ کنند. اظهارکرد: شرکت‌های مذکور موظف هستند در تسریع در روند نصب انشعابات و خارج از نوبت اهتمام داشته باشد که متاسفانه شاهد معطلی بیش از حد در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات قانونی، ادارات ثبت اسناد و املاک  استان‌ها و شهرستان‌ها موظف هستند، ظرف دو ماه‌ و خارج از نوبت برای‌ واحدهای مسکن تولید شده در بافت های فرسوده، سند صادر کنند، گفت: بر اساس قانون حمایت از احیاء‌، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوبه  مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹، بانک مرکزی موظف است ۲۵ درصد از تسهیلات ارزان قیمت در بخش مسکن را در حوزه بازآفرینی شهری اختصاص دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت از محل تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری گفت: سال گذشته در حدود ۲ هزار و ششصد میلیارد تومان و به همین میزان اعتبارت از محل بانک مسکن و در حدود ۵ هزار و صد میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت نوسازی اختصاص یافت.

آئینی با اینکه براساس با تاکید وزیر راه و شهرسازی توجه به نوسازی بافت های فرسوده به عنوان یک تکلیف به شمار می‌آید، گفت: بنا بر تاکید وزیر محترم راه و شهرسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن جدید در بافت های فرسوده باید ساخته شود.

او گفت‌: توسعه‌گران، سازندگان و مالکان واحدهای فرسوده می‌توانند همزمان با استفاده از حمایت‌ها، تسهیلات و تخفیفات در سامانه تسهیلات بافت فرسوده از سامانه تسهیلات ویژه نهصت ملی مسکن نیز استفاده کنند.

او افزود: تسهیلات ویژه بافت‌های فرسوده که  ۱۵۰ میلیون تومان آن با سود صفر درصد است. مبلغ این نوع تسهیلات در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها مانند شیراز ۴۰۰میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان است.

آئینی گفت: همچنین متقاضیان می‌توانند از تسهیلات خودمالکی نهضت ملی مسکن استفاده کنند که مبلغ آن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است و مردم می‌توانند با توجه به شرایط‌شان از بین دو نوع تسهیلات مذکور انتخاب کنند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد؛ همچنین از محل صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر، وام نوسازی بافت فرسوده در بافت های فرسوده پیرامون حرم های مطهر در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حرم حضرت احمد بن موسی (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در تهران ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۵ میلیون تومان وام ودیعه اسکان موقت بصورت قرض الحسنه با بازپرداخت سه ساله پرداخت می‌شود، اظهارکرد: می‌توان با ا ستفاده از فنآوری‌های نوین و شرکت‌های دانش بنیان مدت زمان ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده شهری را کاهش داد.

آئینی با بیان اینکه سهم مشوق‌های شهرسازانه ۷۰ درصد از سهم مشوق‌ها را در حوزه بازآفرینی شهری به خود اختصاص داده است، گفت: انتظار ما بر این است که شهرداری‌های سراسر کشور، بسته تشویقی شهرسازانه مصوب شورایعالی شهرسازی را به طور کامل اجرا کنند.

او افزود: متقاضیان و سازندگان می‌توانند عدم اجرای بسته تشویقی شهرسازانه از سوی شهردارها را به مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران اطلاع دهند.

 معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تشریح بسته تشویقی شهرسازانه پرداخت و با اشاره به این که این بسته برای چهار گروه تدوین و ابلاغ شده است؛ تصریح کرد: پلاک فرسوده که امکان تجمیع دارند و یا پلاک فرسوده از سه طرف به کاربری‌های عمومی نظیر درمانگاه ، مدرسه ، بانک و غیره متصل باشد این پلاک‌ها حتی کمتر از حد نصاب تفکیک‌( کمتر از ۵۰ متر)‌ باشند، می‌توانند پروانه ساخت دریافت کنند.

او افزود: در بافت‌های فرسوده، پلاک‌هایی هستند که حد نصاب تفکیک را دارند یا پس از تجمیع با پلاک فرسوده مجاور به حدنصاب تفکیک همان شهر می‌رسند در این شرایط علاوه بر اینکه یک طبقه تراکم تشویقی به آنها تعلق می‌گیرد، این پلاک‌ها از تسهیلات مربوط به پارکینگ برخوردار می‌شوند. در این گروه بالکن در تراکم مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.

آئینی گفت: سازندگانی که در مقیاس محله محور اقدام به نوسازی می‌کنند علاوه بر اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل برای آنان در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای کسانی است که در مقیاس محله‎ای و بلوک شهری اقدام به بازآفرینی شهری می‌کنند، اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیر مسقف مجموعه به منظور تامین بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز، از جمله ضوابط تشویقی نوسازی در مقیاس محله‌ای و بلوک شهری به شمار می‌رود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه  بعد از ابلاغ بسته تشویقی شهرسازانه صدور پروانه ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده در بعضی از نقاط شهرداری تهران ۵۷ درصد و در بخش‌های دیگر این شهر ۸۵ درصد رشد داشته است.

 رئیس هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با اشاره  به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با نوسازی بافت های فرسوده، اظهار کرد: ایشان فرمودند"دولت باید در رابطه با نوسازی بافت‌های فرسوده سیاست‌گذاری توام با ابتکار ،شجاعت و جرات وارد شود".

آئینی افزود: ایشان قریب به این مضمون فرمودند "دولت دخالت مستقیم نداشته باشد اما به صور مختلف سرمایه‌گذاران را دعوت کنند، خانه‌های چهار طبقه‌، پنج طبقه بسازند هم مستحکم و هم دسترسی داشته باشد و هم امکانات متناسب با روحیات و فرهنگ مردم" این نشان از ساخت و تولید مسکن با فرهنگ معماری و اسلامی برای مردم است .

 مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه محلاتی نیز به عنوان محله‌های با هویت تاریخی در شهرها هستند که ارزش‌های معماری، فرهنگی را دارند، گفت: از ۱۶۶ هزار هکتار بافت فرسوده ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی است که باید برای حفظ و احیای آن اقداماتی صورت گیرد.

آئینی افزود: مرمت و نوسازی بافت‌های تاریخی توسط بخش خصوصی به عنوان بهره بردار باید صرفه اقتصادی داشته باشد در این صورت علاوه بر رونق خانه‌های تاریخیٍ، کم کم محله‌های قدیمی هم رونق پیدا می کنند.

آئینی با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت راه و شهرسازی در حال تدوین بسته تشویقی ویژه، برای بازسازی محله‌های تاریخی هستند. گفت : قوانین محله‌های تاریخی تابع قوانین و مصوبات مربوط به بافت‌های فرسوده نیستند و لازم است به طور جداگانه برای آن‌ها تصمیم گیری شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مدت زمان تعیین ناظرین مهندسی در بافت‌های فرسوده نیز کاهش یابد، گفت: بر اساس  قانون، چنانچه بخش خصوصی در رابطه با ساخت فضاهای فرهنگی، ورزشی، آموزشی، گردشگری و خدمات زیربنایی و روبنایی در بافت‌های فرسوده هزینه‌ای انجام دهد به عنوان هزینه‌های مالیاتی قابل قبول است. 
آئینی در پایان این گفتگو از تسری معافیت‌ها و تخفیفات مناطق محروم در محدوده‌ها و مناطق فرسوده شهری خبر داد.