شناسهٔ خبر: 124392 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان:

مساحت قابل توجهی در طرح‌های جدید ساخت مسکن به سرانه های عمومی اختصاص یافت

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از توجه این اداره کل به ایجاد سرانه های عمومی در طرح های جدید احداث مسکن در گلستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی (گلستان)،  مهدی ملک در جمع خبرنگاران در خصوص تامین زمین برای سرانه های آموزشی سطح شهر گرگان اظهار کرد: اگرچه اداره کل راه و شهرسازی متولی تهیه طرح های جامع و تفصیلی شهر ها است اما این اقدام به تنهایی صورت نگرفته و شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهرها نیز در این امر دخیل هستند.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: مشاورین ذیصلاح و طرف قرارداد راه و شهرسازی بر اساس ضوابط موجود کاربری های پیشنهادی را مشخص کرده و بر اساس استاندارد به ازای هر نفر ساکن در شهر سه متر مربع سرانه پیشنهاد می شود.

وی افزود: با توجه به جمعیت موجود در گرگان به ۱۰۰ هکتار سرانه نیاز است که هم اکنون مساحت آموزشی این شهر ۴۳ هکتار می باشد.

ملک همچنین تصریح کرد: اگرچه در طرح های پیشنهادی با همکاری مهندسین مشاور برخی از پلاک ها و قطعاتی که نیاز به سرانه های آموزشی دارند در طرح های جدید دیده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان افزود: در راستای ماده ۱۰ قانون زمین شهری، سازمان منابع طبیعی مکلف است اراضی داخل محدوده شهری را به نام سازمان ملی زمین و مسکن منتقل کند.

وی ادامه داد: در ضلع جنوبی شهر گرگان اراضی متعلق به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری وجود دارد و چنانچه زمین مستعد سرانه آموزشی، دارای مساحت کافی و بدون معارض باشد، اداره کل راه و شهرسازی آمادگی لازم را برای ایجاد سرانه عمومی در این نقطه از شهر گرگان دارد.

 ملک از برقراری مکاتباتی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در این خصوص خبر داد و افزود: بر اساس مکاتبه ای که اخیرا با این دستگاه داشتیم اراضی داخل محدوده شهر را اعلام کرده و منتظر انتقال این زمین ها هستیم تا سیاست گذاری های لازم را در حوزه مسکن و و خدمات عمومی اجرا کنیم.

وی مولد سازی را راه دیگری برای تامین زمین سرانه های آموزشی گرگان عنوان کرد و گفت: در قانون شهرداری ها ۵ درصد عوارض آموزشی از ساختمان ها کسر می شود و از محل این عوارض می توان زمین مورد نیاز را تهیه کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ادامه افزود: اگرچه تامین زمین سرانه های آموزشی جزو وظایف دستگاه های متولی است اما اداره کل راه و شهرسازی در طرح های مسکن جدید مساحت قابل توجهی را به سرانه های آموزشی، درمانی، ورزشی و ... اختصاص داده است.

 ملک در انتها تاکید کرد: چنانچه همکاری از جانب سایر دستگاه ها صورت گیرد، اداره کل راه و شهرسازی با بیشترین توان خود در مسیر ایجاد سرانه های عمومی اقدام خواهد کرد.