شناسهٔ خبر: 12486 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پروژه‌ای که در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری معرفی می‌شود؛

جذابیت‌ها و جزئیات سرمایه‌گذاری در احداث بندر خشک آپرین/ معرفی پروژه آپرین، مفروضات اقتصادی و مدل مشارکت پیشنهادی

بندر خشک آپرین پروژه بندر خشك آپرين از جمله پروژه‌های سرمایه‌گذاری است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بنا دارد آن را در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی معرفی کند.

به گزارش ستاد خبری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی٬ بندرخشك آپرين به مساحت ۴۰۰ هكتار است که ۲۰۰ هکتار آن در دو فاز ۳۵هكتاری و ۱۶۵ هكتاری به سرمایه‌گذاران همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی معرفی می‌شود؛ ظرفیت حمل بار در این بندر TEU ۴۰۰۰۰۰ (واحد شمارش کانتینر) و مدل مشارکتی BOT (ساخت - بهره‌برداری- واگذاری) برای این پروژه پیشنهاد شده است.

مبلغ کل سرمایه‌گذاری در بندر آپرین ۱.۶۸ هزار ميليارد ریال٬ آورده نقدی سرمایه‌گذار حداقل یک چهارم مبلغ کل سرمایه‌گذاری٬ دوره ساخت ۳ ساله٬ دوره بهره‌برداری ۲۰ تا ۲۵ سال و حداقل نرخ سود مورد انتظار (IRR) پروژه ۱۵ درصد تا ۱۷ درصد است.

این بندر با هدف بهبود نظام حمل و نقل در كشور با تكیه بر حمل‌ونقل كالا در فواصل طولاني توسط راه‌آهن و فواصل كوتاه توسط كاميون و تسهيل تغيير وسايل حمل و نقل و در نهايت كاهش قيمت تمام شده كالا احداث خواهد شد.

تسهيل قوانين گمركي و استفاده از مرز به عنوان نقطه عبور و تسهيل تجارت آزاد به منظور ايجاد ارزش افزوده و تنظيم اقتصادي بازار از دیگر مزایای ساخت این بندر خواهد بود.

احداث بنادر خشک تأثیر زیادی در افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی دارد و در واقع بندر خشک پایانه‌ای ترکیبی در پس کرانه بوده که به بندری ساحلی متصل است. تجهیزات لازم و کـافـی بـرای مواجهه با تردد ناشی از چندین شیوه حمل ونقل اعم از جاده‌ای، ریلی و هوایی در آن در نظر گرفته می‌شود و مشتریان می‌توانند کالاهایشان را با استفاده از این شیوه‌های مختلف به آن ارسال کنند و یا از آن تحویل گیرند.

اولین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی ۱۱ و ۱۲ مهرماه ۱۳۹۴ در سالن همايش‌های صدا و سيما برگزار خواهد شد./

نظر شما