شناسهٔ خبر: 124938 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

فعال سازی ستاد بازآفرینی شهرستان بهارستان/اعلام آمادگی فرمانداری بهارستان برای تدوین و اجرای برنامه‌های اقدام مشترک

نشست جلسه برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی ستاد بازآفرینی شهرستان بهارستان و بررسی روند تصویب برنامه‌ها وپیشبرد پروژه‌های بازآفرینی شهری این شهرستان با حضور معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران، فرماندار بهارستان، شهردارگلستان، شهردار صالحیه و جمعی دیگر از کارشناسان و مدیران مرتبط برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، جلسه برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی ستاد بازآفرینی شهرستان بهارستان و بررسی روند تصویب برنامه‌ها وپیشبرد پروژه‌های بازآفرینی شهری این شهرستان با حضور معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران، فرماندار بهارستان، شهردارگلستان، شهردار صالحیه و جمعی دیگر از کارشناسان و مدیران مرتبط برگزار شد.

در ابتدای این جلسه صالحی گزارشی از برنامه توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی بهارستان ارایه کرد و گفت: در سال ۱۳۹۰ هفت  محله غیررسمی در گلستان شامل سلطان‌آباد، باغ مهندسین،  قلعه میر ۱ ،۲ ،۳ ،۴ و محله حاشیه رودخانه شاد چای) شناسایی شد و محلات سلطان آباد، قلعه میر، حاشیه رودخانه شادچای و قلعه میر ۲  به عنوان محلات هدف انتخاب و برنامه عملیاتی  برای محلات تهیه شد.

 او افزود: در سال ۹۳ نیز شش محله غیررسمی همدانک، اورین، خیرآباد بالا، خیرآباد پایین، حصارک، حصارک پایین شناسایی و همه محلات به عنوان محلات هدف انتخاب و برنامه عملیاتی  برای محلات تهیه شد.

 به گفته صالحی شهرستان بهارستان دارای سه شهر گلستان، نسیم شهر و صالحیه است که بر پایه نتایج مطالعات و طرح‌های مصوب در مجموع دارای هزار و ۱۰۰ هکتار مساحت بافت ناکارآمد میانی و ۴۲۱ هکتار مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی است که بر اساس داده‌های سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران بیش از ۳۳۰ هزار نفر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

او افزود: احداث اورژانس اجتماعی و جداره و دیواره‌سازی کانال رودخانه شادچای در شهر گلستان، تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری نسیم شهر بهارستان در نسیم شهر، پروژه محوطه‌سازی و دیوارکشی محوطه ساختمان اورژانس اجتماعی در گلستان از جمله پروژه‌هایی بوده است که توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران اجرا شده است.

در ادامه جلسه، محمد آگاهی‌مند شهردار صالحیه با بیان این که شهرداری صالحیه تکالیف خود در زمینه اقدام مشترک را به انجام رسانده است، تصریح کرد: احداث بوستان بانوان، بوستان نهج البلاغه، شهربازی بزرگ ولایت، هنرستان فنی وحرفه‌ای و دسترسی محله حصار چوپان به بزرگراه آیت‌اله سعیدی از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌رود. همچنین حاشیه کانال سیاه آب حصار چوپان که از میان بافت سنتی صالحیه عبور می‌کند و ۴۵ هزار نفر در مجاورت آن سکونت دارند را به عنوان محله هدف شناسایی شده و تمام  نهرهای حصار چوپان بهسازی شده است.

سید محمد میرزمانی شهردار گلستان و دبیر ستاد بازآفرینی شهرستان بهارستان نیز با اشاره به این که شهرستان بهارستان با در نظر گرفتن بافت و جمعیت‌اش از شرایط ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: در شهر گلستان ۲۷۵ هکتار بافت فرسوده وجود دارد و یک سکونتگاه غیررسمی به اسم باغ مهندسین در آن شناسایی شده است؛ محله باغ مهندسین از ظرفیت‌های اقتصادی خوبی برخوردار بوده اما تاکنون نگاه اقتصادی به این محله وجود نداشته است در حالی که می‌توان این محل را به قطب تولید کفش تبدیل کرد.

حسن شافعی سرپرست معاونت مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران نیز با اشاره به این که شهرهای بهارستان یک مجموعه واحد و درهم تنیده هستند و نیاز به مدیریت واحد شهری دارند، تصریح کرد: همان طور که عنوان شد بهارستان از ظرفیت‌های اقتصادی بالایی برخوردار بوده و برای مثال شهر گلستان مرکز تولید چوب است و می‌توان از این ظرفیت برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان استفاده کرد.

او با اشاره به این که مهم‌ترین مشکل بهارستان نبود پارکینگ است، اظهار کرد: بسته تشویقی ابلاغی از سوی شورای عالی شهرسازی ومعماری پاسخگوی نیازهای شهرستان بهارستان نیست و باید متناسب با شرایط و نیازهای این شهرستان بسته تشویقی جدیدی تدوین و در کمیسیون ماده پنج تصویب شود.

عبداله نوحی فرماندار و رئیس ستاد شهرستان بهارستان نیز با اشاره به این که شهرستان بهارستان نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، عنوان کرد: مشکلات عدیده بهارستان مبنای حاشیه‌نشینی دارد، در بهارستان نقطه متمرکز شهری وجود نداشته که محلات اطراف آن توسعه یابند و در واقع مجموعه‌ای از روستاها تشکیل این شهرستان را داده‌اند.

فرماندار بهارستان ضمن اشاره به سه اولویت مهم در انجام اقدامات بازآفرینی( تهیه و اجرای برنامه اقدام مشترک، بازآفرینی بافت های فرسوده شهری و سند دار کردن پلاک های فاقد سند) جهت همکاری با شرکت بازآفرینی شهری ایران و نیز اجرای  برنامه‌های اقدام مشترک اعلام آمادگی کرد.

در این جلسه مصوب شد تا کارگروهی جهت ایجاد همکاری‌های مشترک تشکیل شود همچنین مقرر شد تا برنامه اقدام مشترک  بهارستان مورد بازنگری و تدقیق قرار گیرد و سهم و نقش هر یک از ارکان بازآفرینی در برنامه محقق شود. اخذ نظرات از دستگاه‌های اجرایی، هماهنگی با شورای برنامه‌ریزی و توسعه شهرستان و استان پیرامون تدوین و تصویب برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شهرستان از دیگر مصوبات جلسه بود. علاوه بر این مقرر شد، پرداخت تسهیلات نوسازی به شهرستان بهارستان در اولویت قرارگرفته و هماهنگی در راستای استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی نیز با هدف انتقال تجربه‌ها و آموزه‌های نوسازی در بافت‌های ناکارآمد صورت گیرد.