شناسهٔ خبر: 124941 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان:

جذب ۱۰۰ درصدی تسهیلات بازسازی ناوگان حمل و نقل مسافر در لرستان

ناوگان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: سهم اعتبار بازسازی ناوگان مسافربری موضوع تسهیلات تبصره ۱۸استان ۲۱۴ میلیارد ریال بوده ، که تمام اعتبار موصوف به صورت ۱۰۰ درصدی جذب شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لرستان)، مرتضی شیروانی اظهارداشت: متوسط عمر ناوگان مسافربری استان در بخش اتوبوس ۹ سال، مینی بوس ۳۵ سال و سواری کرایه ۱۳ سال است و متوسط عمر ناوگان در سطح کشور دربخش اتوبوس ۱۳ سال، مینی بوس ۲۷ سال و سواری کرایه ۱۲ سال است. 

وی ادامه داد: در بخش اتوبوسرانی موقعیت استان مناسب و رتبه سوم کشور را داریم در  بخش سواری کرایه عمر ناوگان استانی با کشوری اختلافی چشمگیری ندارد. در بخش مینی بوس رانی و سواری کرایه باید برای نوسازی ناوگان مذکور چاره اندیشی و تسهیلات مناسبی به مالکین اختصاص داده شود. همچنین میانگین عمر ناوگان باری استان ۱۸سال و میانگین عمر ناوگان باری کشوری ۱۹/۹۱ است.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان لرستان به وضعیت پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ اشاره کرد و افزود:سهم اعتبار بازسازی ناوگان مسافربری موضوع تسهیلات تبصره ۱۸ استان لرستان ۲۱۴ میلیارد ریال بوده است،که تمام اعتبار موصوف  به صورت ۱۰۰ درصدی جذب شده است و در اختیار مالکان ناوگان قرار گرفته و اقدام به بازسازی ناوگان کرده اند.

شیروانی اضافه کرد:  به ۸۸ دستگاه شامل ۱۳ دستگاه اتوبوس و ۷۵ دستگاه مینی بوس ، وام بازسازی پرداخت گردیده است و پیش بینی می شود تمام اعتبار ابلاغی سهم بازسازی ناوگان مسافری به مالکان پرداخت شده و در صورت تخصیص مجدد مابقی ناوگان که نیاز به بازسازی دارند اقدام می شود.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان لرستان،  به عواملی اصلی فرسودگی ناوگان استان اشاره کرد و افزود: به غیر از گذر سال، حمل بار بیشتر از حد مجاز (اضافه تناژ)،موقعیت توپوگرافی استان و صعب العبور بودن مسیر های مواصلاتی و همچنین وجود گردنه های متعدد در سطح استان و همچنین قطعات یدکی تقلبی از مهمترین عواملی هستند که باعث گردیده ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش بار و مسافربری مستهلک و فرسوده شده اند.

شیروانی تصریح داشت : همین عوامل در کنار افزایش قیمت قطعات یدکی، عدم وجود تسهیلات مناسب با نرخ بهره پایین برای بازسازی و نوسازی ناوگان، شیوع بیماری کرونا در سال های اخیر و فعالیت غیر مجاز مسافربرهای شخصی در حمل و نقل برون شهری مسافر باعث کاهش میزان سطح درآمدی شرکت های حمل و نقل، رانندگان و مالکین ناوگان شده است.