شناسهٔ خبر: 12509 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت:

اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به راه‌آهن برای صرفه‌جویی سوخت در سال ۹۵/ بررسی پیشنهاد اتصال خطوط ریلی ایران به لهستان

ریل خط راه‌آهن اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به راه‌آهن برای صرفه‌جویی سوخت در سال۹۵ ٬ پیش‌بینی ۲۵ تا ۳۰ درصدی نرخ بازگشت سرمایه در حوزه ریلی و بررسی پیشنهاد اتصال خطوط ریلی ایران به لهستان با نگاه مثبت از اخبار مهم حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی اخبار مهم حوزه ریلی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

محسن پورسید آقایی مدیر عامل شرکت راه آهن

طبق مصوبه شورای اقتصاد از محل بند «ق» تبصره بودجه باید ۷.۵ میلیارد دلار بابت صرفه‌جویی انرژی طبق مصوبه شورای اقتصاد به حمل و نقل ریلی اختصاص پیدا کند که البته هنوز مصوبه اجرایی نشده است.

دولت از محل هدفمند کردن یارانه‌ها مکلف به جبران کاهش درآمد راه‌آهن در قبال کاهش هزینه‌های حق دسترسی شده است که در سال جاری مقرر شده ۵۰۰ میلیارد تومان به شبکه ریلی کشور اختصاص یابد که تا کنون بخشی از این رقم پرداخت شده است.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران امروز بابت طرح‌های قبلی، ماده ۶۲ و حساب ذخیره ارزی ۶ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است.

در بخش باری باید ۶۱۸ لکوموتیو خریداری شود که دارایی راه‌آهن در حال حاضر ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو و دارایی بخش خصوصی نیز ۷۰ دستگاه لکوموتیو است.

هفت محور اقتصادی کردن فعالیت‌ ریلی برای بخش خصوصی٬ بهره‌برداری کامل از پتانسیل‌های موجود راه‌آهن٬ تغییر چهره‌ راه‌آهن٬ ایمن‌سازی بیشتر راه‌آهن٬ توسعه خطوط جدید٬ ایجاد منابع پایدار برای توسعه ریلی و رفع موانع مالی برای توسعه بخش ریلی در نظر گرفته‌ شده است.

در حال حاضر ۱۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط آهن در کشور داریم ضمن آنکه ۱۰ هزار کیلومتر پروژه ریلی کلنگ زده و ۵ هزار پروژه ریلی در دست مطالعه است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دردیدار با همتا لهستانی

آمادگی بررسی هر پیشنهادی درباره اتصال خطوط ریلی ایران به لهستان را با نظر مثبت داریم.

پیه خوچینسکی معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لهستان

زمان تحویل واگن مسافری دو طبقه به ایران از طریق لهستان می‌تواند ظرف ۶ ماه اجرایی شود که البته توصیه ما ساخت این واگن‌ها در داخل ایران است.

سعید رسولی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن

اگر امروز سرمایه‌گذاری بخواهد در بخش ریلی سرمایه‌گذاری کند دغدغه‌های گذشته را ندارد و سرمایه‌گذاری او اقتصادی است. در شرایط کنونی نرخ بازگشت سرمایه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد پیش‌بینی شده است.

 

نظر شما