شناسهٔ خبر: 125232 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سفر وزیر نفت محقق شد:

امضای تفاهمنامه بهسازی، ایمن سازی و مرمت هوتک ها و آبگیرهای سیستان و بلوچستان

مصطفی بیک مداح سیستان مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: در سفر چهار بهمن ماه جاری وزیر نفت به استان تفاهمنامه ای بین استانداری با وزارت نفت در زمینه ساماندهی هوتک های استان منعقد شد که مجری آن بنیاد مسکن استان است.

به گزارش پایگاه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان و بلوچستان، مصطفی بیک مداح اظهار داشت: در سفر  روز گذشته مورخ چهار بهمن ماه جاری وزیر نفت به استان تفاهمنامه ای بین استانداری با وزارت نفت در زمینه ساماندهی هوتک های استان منعقد شد که مجری آن بنیاد مسکن استان است.

وی گفت: هم اکنون عملیات ایمن سازی ۴۴ روستای دارای هوتک در سیستان و بلوچستان در شهرستانهای چابهار و دشتیاری در حال اجراست.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این عملیات شامل فنس کشی ، اجرای پله دسترسی و آبشخور جهت هوتک های قابل بهره برداری و پر کردن و تسطیح هوتک های بلا استفاده است که با بهره گیری از قابلیت های بخش خصوص و امور اجرایی ماشین آلات استان انجام می شود.

بیک مداح افزود: ۲ هزار هوتک که منبعی برای تامین آب آشامیدنی و مصرفی روستاییان و احشام و توسعه کشاورزی و دامداری در دشتیاری، پلان، پیرسهراب، تلنگ، باهوکلات، عورکی و منطقه سندها، دلگانها و کلانی ها است که نیازمند ساماندهی بوده  که با امضای این تفاهمنامه تامین مالی این طرح تضمین می گردد.

گفتنی است هوتک که به گودالی بزرگ برای ذخیره آب گفته می شود در زبان بلوچی در استان سیستان و بلوچستان به هوتِگ مشهور است، سامانه سنتی برای مهار، کنترل و بهره برداری از سیلاب و به عنوان یکی از راه های متداول تامین آب محسوب می شود.