شناسهٔ خبر: 125289 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

جریان موثر در نوسازی بافت فرسوده مردمی‌سازی است

آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه جریان موثر در نوسازی، مردمی‌سازی است، گفت: چنانچه در ساخت و سازها در حد معمول مقررات ملی و کنترل ساختمان رعایت شودحتی در زلزله‌های با ریشتر بالا میزان تخریب و همچنین مرگ انسان‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری ایران روز پنج‌شنبه ۶ بهمن در چهارمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها در بندرعباس اعلام کرد:  کارهای زیادی طی سال‌های گذشته در حوزه بازآفرینی شهری در شهر بندرعباس و پیرامون آن انجام شده است اما به دلایلی غیر از دلایل شهرسازی در سال‌های گذشته  حاشیه‌نشینی در این شهر گسترش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نبود آمایش سرزمین، سیل مهاجرت‌ها به مراکز کار  موجب گسترش حاشیه‌نشینی در بندرعباس شده است. همچنین سرانه پایین درآمد و توزیع نامناسب آن همگی دست به دست هم دادند تا با گسترش حاشیه‌نشینی در این منطقه مواجه باشیم. به نظر می‌رسد هر مقداری که در این منطقه برای کاهش حاشیه‌ها فعالیت می‌شود باز هم مشکلات زیادی وجود دارد. بنابراین نیاز است تا به عنوان افرادی که در حوزه شهرسازی فعالیت می‌کنیم موضوع را پیگیری  و با ارائه  راهکارهایی حل کنیم.

آیینی توضیح داد: وزیر راه و شهرسازی اعتقاد عمیقی دارد شهرداری‌ها شرکای راهبردی بازآفرینی شهری هستند که در نخستین سخنرانی خود بر این موضوع تاکید کردند. به نظر می‌رسد این اجلاس و مجمع می‌تواند متولی ساماندهی ۵۰ درصد ساماندهی حاشیه کلانشهرها را برعهده بگیرد.

وی گفت: تمامی افراد حقوقی شرکت کننده در این اجلاس به عنوان سفیران بازآفرینی شهری وظیفه دارند تا کاهش حاشیه‌ها، بافت‌های فرسوده و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان در بافت را در برنامه و اولویت پیگیری‌های خود قرار بدهند. انتظار است تا نمایندگان شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم برای موضوعات و رفع آنها مطالبه گری داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اخیراً تجربه سفیران نوسازی بم را به دست آوردیم. سفیران بم در رویداد اخیر طی سه روز در ١٠٠ شهر بزرگ در سراسر کشور حضور یافتند و ضمن تشریح روایت زلزله بم، با مدیران شهری، مردم و سازندگان جلساتی را برگزار کردند. بیش از ۱۵۰ نشست در طی این سه روز برگزار شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: هم اکنون در بافت‌های فرسوده نگاه در ابتدا حفظ جان ساکنین بافت هاست. در کل کشور دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد. در بندرعباس حدود ۲۸ هزار و ۶۱۳ بنای ناپایدار وجود دارد. در بافت فرسوده مصوب ۵۳ درصد بناها ناپایدار و در حاشیه ۷۷ درصد بناها ناپایدار هستند.بنابراین اولویت نخست همه ما باید حفظ جان مردم باشد.

آیینی ادامه داد: ایجاد فضاهای شهری مناسب، ایجاد پاتوق های شهری، تعریض معابر و دیگر اقدامات در اولویت بعدی قرار دارند. اولویت اول این است که به جریان نوسازی شتاب لازم را بدهیم.

آیینی گفت: در مجموع در دولت‌های مختلف ۲۲۰ هزار بنای ناپایدار تخریب شده و به جای آن ۷۱۰ هزار بنای پایدار احداث شده است. اما همچنان دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر در آن بناها ساکن هستند.

وی افزود: نوسازی بافت فرسوده یک تیر با چند نشان است که نخستین هدف آن حفظ جان انسان‌هاست. چنانچه در ساخت و سازها در حد معمول مقررات ملی و کنترل ساختمان رعایت شودحتی در زلزله‌های با ریشتر بالا میزان تخریب و همچنین مرگ انسان‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

آیینی گفت: در تلاش هستیم تا نوسازی بافت فرسوده تبدیل به یک گفتمان شود. در سیاست‌های کلان کشور به صراحت در خصوص نوسازی بافت فرسوده تاکید شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری تاکیدها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ابتکار عمل در نوسازی بافت‌های فرسوده، به تجربه‌های متعدد مداخله‌های دولت، مداخله شهرداری‌ها، مداخله بخش خصوص و سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: تمامی تجربه‌های گذشته از موفقیت لازم برخوردار نشده‌اند. تنها جریانی که می‌تواند در نوسازی بافت فرسوده موثر باشد مردمی‌سازی و مشارکت ساکنان و مالکان با سرمایه‌گذاران و سازندگان و انبوه‌سازان  است.