شناسهٔ خبر: 125295 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

افتتاح و کلنگ زنی ۸۴ پروژه بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان در دهه فجر

مصطفی بیک مداح مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: ۸۴ طرح عمرانی بنیاد مسکن با اعتبار ۱۰۴ میلیارد تومان دهه فجر امسال در این استان کلنگ زنی و به بهره برداری می رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان و بلوچستان، مصطفی بیک مداح از افتتاح و کلنگ زنی ۸۴ پروژه بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان در دهه فجر خبر داد و اظهار داشت: این طرح ها شامل ۳۰طرح زیرسازی و آسفالت ، بهره برداری از مسکن مقاوم روستایی در ۵۲ روستای استان ، واگذاری ۴۹ واحد مسکن احداثی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای دلگان و سوران ، کلنگ زنی سه پروژه نهضت ملی در شهرهای سراوان ، مهرستان و میرجاوه و آغاز عملیات اجرایی ۲۶۲ واحد مسکن ویژه ایتام درروستاهای استان است.

وی افزود: از اعتبارات سال گذشته سیستان و بلوچستان ۱۳۰ طرح آسفالت روستایی اجرا شده و با افزایش میزان قیر رایگان تخصیص داده شده به استان  نیز امسال بیش از ۳۵۰ روستای دیگر استان نیز آسفالت می شوند.

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به تفاهم نامه ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی بنیادمسکن با نهاد های حمایتی افزود : کلنگ ۲۶۲ واحد مسکونی ارزان قیمت ویژه ویژه ایتام در دهه فجر به زمین زده می شود.

 بیک مداح  با اشاره به تلاش بنیاد مسکن در مدیریت بحران های طبیعی در استان گفت : بنیاد مسکن با مقاوم سازی مسکن روستایی مطالعات مکانیابی و در صورت لزوم پیشنهاد برای جابجایی روستاهای در معرض خطر سعی دارد ریسک مخاطرات طبیعی را کاهش دهد .

 وی اضافه کرد: بنیاد مسکن در شمال استان در برخورد با پدیده شن های روان به عنوان یک معضل و تهدید پایدار ناشی از خشک شدن بستر دریاچه هامون افتخار دارد تا به رایگان و یا بهره گیری از ماشین آلات خود و جابجایی شن های روان امکان زندگی را به مناطق در معرض خطر بازگرداند.

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: در بلوچستان نیز پدیده فرسایش آبی خاک ناشی از بارش های شدید و سیلاب ها( گرگروک)  زندگی در ۳۰۰ روستای استان را به مخاطره انداخته است که با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور مقابله با این پدیده در منطقه پیر سهراب و غلام محمد بازار دشتیاری در حال انجام است.

وی با اشاره به سفر معاون اول رییس جمهور و تعدادی از وزرا به سیستان و بلوچستان در بهمن ماه جاری اظهار داشت: در این سفر تفاهم نامه تخصیص ۲۶۵ میلیارد ریال اعتبار به بهسازی ، ایمن سازی و مرمت هوتک ها و آبگیرهای استان به امضا رسید و بنیاد مسکن استان برای اجرای این طرح در ۴۴ روستای منطقه دشتیاری و چابهار برنامه ریزی لازم را انجام داده است.

بیک مداح به رشد شاخص های کلیدی توسعه در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت : ما در بخش تهیه طرح به تحقق کامل این مهم برای تمامی روستاهای استان رسیده ایم و اکنون تمام روستاها از سند توسعه ۱۰ ساله برخوردارند و امسال ۱۰ درصد روستاها معادل ۳۴۰ روستا نیز مشمول بازنگری طرح توسعه اند.

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: امیدوارم با تخصیص اعتبارات بیشتر به عمران روستایی در استان شاخص اجرای طرح هادی را نیز بهبود ببخشیم و طبق برنامه امسال ۳۴۰ روستا در برنامه آسفالت قرار دارند که بخشی از این امر با استفاده از قیر رایگان دولتی صورت می گیرد.

وی در پایان از پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه های نهضت ملی مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: در شهرهای سراوان و زاهدان دو پروژه عمده ۱۳۰۰ و ۷۲۳ واحدی داریم که در حال اجراست.

بیک مداح افزود: همچنین در دهه فجر ۴۹ واحد از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان های دلگان و سوران افتتاح خواهند شد و کلنگ سه پروژه نهضت ملی در سراوان ، مهرستان و میرجاوه با زیربنای ۴۷ هزار متر مربع به زمین زده می شود.