شناسهٔ خبر: 125360 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

کارسازی ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع بخش‌های دولتی، عمومی و بانکی در محلات هدف بازآفرینی شهری / راه‌اندازی پویش جهاد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده

جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق گفته‌های وزیر راه و شهرسازی نوسازی و ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده باید تبدیل به یک جریان اجتماعی شود و هدف این است که جهاد نوسازی را اجرایی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدآئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با جمعی از کارمندان این شرکت ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام النقی الهادی با اشاره به عملکردهای شرکت عنوان کرد: در سال مالی گذشته بیش از ۲۵۵ پروژه تکمیل و به بهره برداری رسیده و در مجموع ۵۷۵ پروژه نیز به لحاظ مالی تسویه حساب شده است. همچنین ۶۶۰ پروژه دیگر نیزدر دستور کار سال مالی جاری برای تسویه حساب و تکمیل قرار دارند؛ بالغ بر ۲۳۰ پروژه نیز باید تکمیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری مجمع عمومی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهارکرد: خوشبختانه با وجود ۱۲۵۴ پروژه و تعداد زیاد پیمانکاران صورت‌های مالی شرکت بدون هیچ بند بازرسی تصویب شد که این امر نشان دهنده یک مجموعه منضبط، بالنده و منسجم و همکاری، همراهی و تلاش زیاد ادارات کل راه و شهرسازی در استان‌هاست.

وی افزود: در زمینه منابع هم، شرکت عملکرد خوبی داشت و تمام منابع تخصیصی جذب شد. بر اساس گزارش‌های دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، شرکت با اهرم کردن ۱۲۰ میلیارد تومان از منابع داخلی خود و بدون داشتن موافقت‌نامه‌های هزینه‌ای موفق شده است؛ قریب به ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان  از منابع دولت، سیستم بانکی و سایر دستگاه‌ها در محلات هدف بازآفرینی کارسازی کند.

آئینی ادامه داد: در سال جاری ۶ هزار میلیارد ریال برای آسفالت و بهسازی معابر، ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای پروژه طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای، ۲۵ هزار میلیارد ریال وجوه اداره شده از محل اعتبارات اشتغالزایی تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰  تخصیص داده شده است؛ به همین میزان از منابع داخلی بانک مسکن در قالب قرارداد وجوه تودیعی و تسهیلات خودمالکی نهضت ملی در بافت‌های فرسوده و قریب به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیصی شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های دولتی در برنامه اقدام مشترک محلات هدف بازآفرینی شهری است که  توسط دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به این که تاکنون آسفالت ۱۲۱۰ کیلومتر از معابر در ۳۷۵ شهر با اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال (معادل ۶۴ هزار تن قیر) کارسازی شده است، تصریح کرد: معابر سکونتگاه‌های حاشیه‌ای شهری مانند ساوه قبلا آسفالت نداشت اما با راه اندازی نهضت بهسازی معابر محلات هدف اکنون شاهدیم که ۹۰ کیلومتر از معابر این محلات آسفالت شده و ۵۰ کیلومتر دیگر باقی است تا تمام معابر سکونتگاه‌های ساوه آسفالت شوند.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری برگزاری رویداد «سفیران نوسازی بم، برای ایران قوی» ضمن تشکر از زحمات کارکنان برای برگزاری این رویداد عنوان کرد: اکنون دوباره در آستانه یک اقدام بزرگ قرار داریم و طرح ابتکاری جدیدی به زودی کلید می‌خورد که نیازمند تلاش و همکاری همه دست اندرکاران است.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری ایران با بیان این که این طرح نیاز به بسیج چند هزار نفری دارد، توضیح داد: برای این امر باید در هر محله یک نفر رابط بین مالکان و گروه‌های جهادی تخصصی نوسازی بافت‌های فرسوده وجود داشته باشد، علاوه بر این نیاز به تعیین محلات معین داریم و از ظرفیت گروه‌های ۴ تا ۵ نفره در پایگاه‌های بسیج محلات که در حوزه‌های اجتماعی، فنی، حقوقی و ملکی تخصص داشته باشند به عنوان حلقه‌های رابط برای آگاه کردن مردم و تشریح اهمیت نوسازی و بهسازی واحدهای فرسوده استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نوسازی جهادی بافت‌های فرسوده را از مهم‌ترین اهداف شرکت بازآفرینی شهر ایران برشمرد و گفت: برای این منظور از قبل قرارگاه جهادی نوسازی در شرکت راه اندازی شده است و از همه همکاران می‌خواهم تا نقشی را برای خود در قالب این قرارگاه جهادی توصیف کنند تا با همکاری یکدیگر گامی مهم در جهت نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده برداریم.  طبق گفته‌های وزیر راه و شهرسازی نوسازی و ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده باید تبدیل به یک جریان اجتماعی شود و هدف این است که جهاد نوسازی را اجرایی کنیم.