شناسهٔ خبر: 125401 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس شبکه شتاب‌نگاری اعلام کرد؛

تخریب‌های گسترده زمین لرزه ۵.۹ خوی به واحدهای مسکونی روستایی/ بیش از ۴۰ پس‌لرزه از زلزله اصلی به ثبت رسید

اسماعیل فرزانگان رییس شبکه شتاب‌نگاری با اعلام ثبت بیش از ۴۰ پس‌لرزه از زلزله اصلی با بزرگی ۵.۹ در خوی از تخریب گسترده واحدهای مسکونی روستایی در مناطق زلزله زده خبر داد.

اسماعیل فرزانگان رییس شبکه شتاب‌نگاری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیاتی از زلزله شب گذشته خوی (۸ بهمن ۱۴۰۱) را که با بزرگی ۵.۹ در طول جغرافیایی ۴۴.۹۰، عرض جغرافیایی ۳۸.۵۹ و عمق ۷ کیلومتری زمین و در ۶ کیلومتری خوی در ساعت ۲۱:۴۴ به وقوع پیوست، اعلام کرد.

رییس شبکه شتاب‌نگاری کشور گفت: مهمترین رکورد از زلزله در ایستگاه خوی با شتاب حدود ۲۸۵ سانتیمتر بر مجذور ثانیه ثبت شد که با این شتاب بالا انتظار گستردگی میزان خسارت ها به ویژه در مناطق روستایی وجود دارد همانطور که وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران کشور نیز بر این موضوع صحه گذاشتند.

فرزانگان در خصوص میزان خسارت‌ها به واحدهای مسکونی و همچنین ساکنان مناطق زلزله زده اعلام کرد: پایش دقیق زلزله کمی زمانبر است اما با توجه به شدت زلزله، پیش‌بینی می‌شود که در مناطق روستایی به دلیل آنکه واحدهای مسکونی مقاومت لازم را ندارند میزان خسارت ها بالاتر باشد.

وی توضیح داد: منطقه خوی چند وقتی است که از نظر زلزله فعالیت زیادی پیدا کرده است به ویژه پیرامون خوی که نشان‌دهنده زمین‌ساخت فعال زلزله است. با  توجه به اینکه رویداد و بزرگی این زلزله از زلزله‌های روزهای گذشته بیشتر بوده به عنوان زلزله اصلی در نظر گرفته می‌شود که  بعد از این زلزله بیش از ۴۰ پس لرزه با بزرگای مختلفی که بزرگترین آنها رکورد ۴.۱ داشته به ثبت رسیده است.

وی از بررسی‌های بیشتر و ارایه گزارشی از سوی آن مرکز با جزئیات بیشتر برای وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران کشور خبر داد.