شناسهٔ خبر: 12556 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رضوانی:

شبکه حمل و نقل روستایی کارآمد مانع مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود

راه روستایی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه شبکه حمل و نقل روستایی کارآمد مانع مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود گفت: اگر فرد روستایی احساس کند در زمان کوتاه و هزینه کم می‌تواند به خدمات برتر در شهر دسترسی پیدا کند در این صورت تمایل به زندگی و افزایش ماندگاری جمعیت در روستا بیشتر خواهد شد.

محمدرضا رضوانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره تأثیر حمل و نقل روستایی بر توسعه مناطق روستایی گفت: حمل و نقل یکی از زیرساخت‌های توسعه است که می‌تواند بستری برای ایجاد سایر خدمات و زیرساخت‌های مورد نیاز در جوامع باشد.

وی افزود: امروز وابستگی متقابل بین شهر و روستا وجود دارد که این پیوندها از طریق شبکه حمل و نقل عمدتا برقرار می‌شود٬ وقتی شبکه حمل‌ونقل مناسب و کارآمدی به وجود می‌آید ارتباط فضای شهری و روستایی را تسهیل می‌کند که باعث تقویت پیوندهای شهر و روستا در زمینه‌های اقتصادی٬ اجتماعی٬ فرهنگی و اقتصادی تقویت می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تقویت پیوندهای شهر و روستا را زمینه‌ساز توسعه روستایی خواند و یادآور شد: جمعیت روستاهای کم کشور است و ارائه بسیاری از خدمات برتر آموزشی٬ فرهنگی٬ تجاری٬ بهداشتی و اداری در مناطق روستایی امکان پذیر یا مقرون به صرفه نیست اما اگر یک شبکه حمل و نقلی کارآمد وجود داشته باشد می‌تواند این خلاء را پر کند.

وی افزود: اگر ساکنان روستا احساس کنند با حمل و نقل کار‌آمد می‌توان در فاصله زمانی کوتاه به خدمات برتر واقع در شهرها دسترسی داشته باشند تمایل به زندگی و ماندگاری در روستا نزد آنها بیشتر می‌شود.

رئیس انجمن علمی جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران اظهار کرد: حمل و نقل روستایی همچنین در انتقال سریع محصولات کشاورزی به شهرها با کمترین هزینه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند که به تبع آن ضایعات محصولات کمتر می‌شود و درآمد روستاییان افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد مساحت کشور عرصه های روستایی است در این عرصه‌ها معادن و امکانات و ظرفیت‌های فراغتی٬ گردشگری و تفریحی وجود دارد وقتی حمل و نقل روستایی شکل می‌گیرد عامل تحرک‌بخشی برای توسعه همه این زمینه‌ها خواهد شد.

رضوانی اظهار کرد: شبکه حمل و نقل روستایی کارآمد مانع مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود چون اگر فرد روستایی احساس کند در زمان کوتاه و هزینه کم می‌تواند به خدمات برتر در شهر دسترسی پیدا کند در این صورت تمایل به زندگی در روستا و افزایش ماندگاری جمعیت در روستا بیشتر خواهد شد.

مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی روز دوشنبه ۱۳ مهرماه ۹۴ نخستین كنفرانس ملی حمل و نقل روستایی را برگزار می‌کند.

"ایمنی"٬ "محیط زیست و آمایش سرزمین"٬ "زیرساخت و شبکه"٬ "مشارکت اجتماعی و نهادهای محلی"٬ "مدیریت سیستم‌های حمل‌ونقل"٬ "اقتصاد و تولید ملی"٬ "جابه‌جایی مسافر و بار روستایی" و "قوانین٬ مقررات و استانداردها" از محورهای این کنفرانس هستند.

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای٬ محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی٬ سید حسین میر شفیع معاون راه روستایی و محمود صفارزاده اعضای هيات رئيسه كنفرانس ملی حمل و نقل روستایی هستند که داود کشاورزیان ریاست کنفرانس را بر عهده دارد./

نظر شما