شناسهٔ خبر: 125611 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

امدادرسانی، اسکان موقت و ارزیابی مناطق زلزله‌زده خوی در حال انجام است/اسکان موقت برخی از زلزله‌زدگان در دانشگاه‌ها، مساجد و ساختمان‌های عمومی

نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه امدادرسانی، اسکان موقت و ارزیابی مناطق زلزله‌زده خوی در حال انجام است از اسکان موقت برخی از زلزله‌زدگان در دانشگاه‌ها، مساجد و ساختمان‌های عمومی خبر داد.

اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص عملکرد بنیاد در خصوص آواربرداری و ارزیابی واحدهای مسکونی زلزله‌زده خوی، توضیح داد: ارزیابی‌های زلزله توسط نیروهای مستقر در مناطق زلزله‌زده در حال انجام است. هم‌اکنون برای سرعت دادن به عملیات آواربرداری و امدادرسانی به زلزله زدگان نیروهای بنیاد مسکن از استان‌های همجوا از جمله آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و زنجان به همراه ماشین‌آلات در منطقه حضور دارند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر تسریع در انجام عملیات‌آواربرداری در همکاری با مردم گفت:  عملیات آواربرداری در مناطق مختلف زلزله‌زده اولویت بندی شده است و ارزیابی ها تا روز شنبه ۱۵ بهمن آوار نهایی خواهد شد و آمار تخریب و تعمیر به مسئولان ارشد برای اخذ تصمیم ارایه می‌شود.

نیکزاد با اشاره به اینکه عملیات آواربرداری کاری دشوار است و در همکاری با مردم انجام خواهد شد، افزود: همکاری مردم در عملیات آواربرداری مناسب است و با توجه به بسیج تمامی نیروها و امکانات پیش‌بینی می‌شود تا اسکان موقت و امدادرسانی تسریع شود.

وی در خصوص روند اسکان موقت زلزله‌زدگان خوی، توضیح داد: اسکان موقت زلزله‌زدگان از جمله وظایف اصلی جمعیت هلال‌احمر است که ما در جریان فعالیت ها هستیم. در حال حاضر هلال احمر و وزارت کشور در همکاری با بسیج، سپاه، ارتش، استانداری، فرمانداری و بنیاد مسکن و سایر نهادها در حال این کار هستند و با توجه به اینکه همه مسئولان پای کار هستند امیدواریم کار با سرعت مناسب‌تری پیش برود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: عموما برخی از ساختمان‌های عمومی و دولتی در مناطق زلزله‌زده از جمله مسجد، بیمارستان و سایر ساختمان‌ها که مقاومت بالاتری داشته اند محل اسکان برخی از زلزله‌زدگان شده است. همچنین کسب و کارها در خوی و اطراف مناطق زلزله زده به منظور خدمات رسانی کار را از سر گرفته‌اند. نانوایی‌ها، مراکز تولیدی، مراکز خدماتی از جمله این مراکز هستند که فعالیت را از سر گرفته اند و شهر در حال بازگشت به حالت عادی است.

نیکزاد تصریح کرد: وزیر کشور نیز مرتب پیگیر امدادرسانی، اسکان موقت و بازسازی هستند. استاندار آذربایجان شرقی نیز در مناطق زلزله زده خوی حضور یافت و اعلام کرد که هر کمکی لازم باشد برای استان‌ آذربایجان‌غربی و امدادرسانی به زلزله‌زدگان انجام خواهد داد.

گفتنی است، زلزله خوی ۸ بهمن ماه سال جاری (۱۴۰۱) در عمق ۷ کیلومتری زمین و در ۶ کیلومتری خوی رخ داد که خسارات مالی و جانی بر جای گذاشت. هم اکنون ارزیابی‌ها و امداد رسانی به زلزله زدگان در حال انجام است.