شناسهٔ خبر: 125794 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد؛

ضرورت آسیب شناسی طرح مسکن مهر در اجرای طرح نهضت ملی/ هماهنگی و همدلی مدیران استان قم در حوزه مسکن قابل تقدیر است

شورای مسکن قم با حضور معاون شهرسازی و معماری وزارت معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، باید مشکلاتی که در طرح مسکن مهر بود به حداقل برسد و تمامی موارد مغایرت ها، ممنوعیت ها و حرائم خطوط انرژی، ریل و راه رعایت شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در سفر یک روزه خود، ضمن حضور در جلسه شورای تامین مسکن استان قم اظهار کرد: طرح مسکن مهر یکی از بهترین طرح های خانه دار کردن مردم بعد از انقلاب بوده است اما معتقدیم مشکلات و نقص هایی وجود داشته است که با آسیب شناسی دقیق، در طرح های جدید مانند طرح نهضت ملی مسکن این مشکلات و معضلات حل شود یا به حداقل برسد.

وی افزود: در تأمین اراضی طرح نهضت ملی مسکن به موضوع مغایرت طرح تفصیلی شهر، ممنوعیت هایی مانند گسل، حرائم خطوط انرژی، سیلابی بودن محدوده اراضی توجه ویژه ای شده است.

وی مهمترین اقدام دولت را خانه دار کردن مردم دانست و توضیح داد: برای دستیابی به این هدف، نمی توان نسخه واحد برای کل کشور نوشت و نوع ساخت را بدون توجه به اقلیم و مطالعات شهرسازی و زمین شناسی یک شکل وتیپ در نظر گرفت.

مالواجرد با اشاره به این که در مراکز استان ها ناگزیر به مجتمع سازی هستیم، توضیح داد: در شهرهای کم جمعیت و غیر از مراکز استان ها، سیاست نوع ساخت ویلایی خواهد بود.البته در این راستا و پیش از مکانیابی و ساخت، مطالعات شهرسازی همه جانبه باید انجام شود.

به گفته معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به موازات الحاق اراضی و ساخت مسکن های جدید، بر روی بازسازی و بازآفرینی بافت فرسوده براساس ضوابط شهرسازی و بازنگری روی آن باید تاکید و تمرکز کرد.

وی با اشاره به این که تاکید مجموعه وزارت راه و شهرسازی احیای بافت فرسوده و مرکزی شهرها است توضیح داد: به طور متوسط 25 درصد محدوده هر شهر، بافت فرسوده است که با توجه به وجود زیر ساخت ها در صورت نوسازی مسکن بهترین نقطه برای زیست اجتماعی و شهری خواهد بود.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در پایان تصریح کرد: مجموعه مدیران استان و در راس آن استاندار قم برای این خواست مشترک یعنی خانه دار کردن مردم همدل و هماهنگ هستند و این نگاه مدیران استانی جای تقدیر و تشکر دارد.