شناسهٔ خبر: 126019 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دولت در خصوص تسهیلات بازسازی زلزله خوی این هفته تصمیم می گیرد

تحویل مصالح و اسکلت‌های پیش‌ساخته به زلزله زدگان خوی بعد از آواربرداری

آواربرداری شهرستان خوی رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه زلزله ۵.۹ در مقیاس ریشتر خوی در مجموع به ۹ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی آسیب وارد کرد از اتمام آواربرداری واحدها تا قبل از پایان سال جاری و تحویل مصالح و اسکلت‌های پیش‌ساخته خبر داد.

اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از پایان برآوردها و ارزیابی‌های میزان خسارت‌های ناشی از زلزله به واحدهای مسکونی روستایی و شهری خبر داد و گفت: بر اساس برآوردها در زلزله ۵.۹ خوی که ۸ بهمن ماه سال جاری رخ داد، یکهزار و ۷۵۰ واحد مسکونی تخریب شد که نیاز به بازسازی دارند و ۷ هزار و ۵۰۰ واحد دچار آسیب و نیازمند تعمیرات شناسایی شد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: بنیاد مسکن پیشنهادهای خود را در خصوص میزان تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض در مناطق زلزله زده ارایه کرد که دولت در خصوص میزان تسهیلات و بلاعوض در هفته جاری تصمیم‌گیری می‌کند و نتیجه به اطلاع هموطنان می‌رسد.

نیکزاد یادآور شد: برای موضوع آواربرداری و همچنین آمارگیری و تشکیل پرونده بازسازی‌ها، ماشین‌آلات و نیروهای بنیاد مسکن از چهار استان آذربایجان‌شرقی، زنجان، کردستان و اردبیل از همان ساعات  اولیه به مناطق زلزله‌زده گسیل شدند و موضوع آواربرداری، آمارگیری، تکمیل پرونده و شروع عملیات اجرایی از همان ساعات اولیه آغاز شد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان و مردم محلی همکاری مناسبی دارند، از اتمام آواربرداری‌ها تا قبل از اتمام سال جاری خبر داد و گفت: بنیاد مسکن کار آواربرداری و ساخت واحدهایی که آواربرداری آنها به اتمام رسیده را از منابع داخلی بنیاد انجام می‌دهد تا بعد از مصوبه دولت، تخصیص ها به بنیاد مسکن برسد.

تحویل مصالح ساختمانی، میلگرد و اسکلت  به منازل آواربرداری شده

نیکزاد تصریح کرد: تعدادی از واحدهای مسکونی زلزله زده هستند که عملیات آواربرداری آنها به اتمام رسیده و پروانه با کمک دهیاران در حال صدور است. از امروز، مصالح ساختمانی، میلگرد، اسکلت و پیچ و مهره به واحدهایی که نیاز به بازسازی دارند و آواربرداری آنها به اتمام رسیده تحویل می‌شود.

زلزله خوی ۸ بهمن ماه سال جاری (۱۴۰۱) در عمق ۷ کیلومتری زمین و در ۶ کیلومتری خوی رخ داد که خسارات مالی و جانی بر جای گذاشت. هم اکنون ارزیابی‌ها و امداد رسانی به زلزله‌زدگان در حال انجام است.