شناسهٔ خبر: 12609 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

امینی در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خبر داد:

حضور بیش از ۹۱ شرکت خارجی و ۳۰۰ شرکت داخلی در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری

امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی از حضور بیش از ۹۱ شرکت خارجی و ۳۰۰ شرکت داخلی در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در "حمل‌ونقل" و" مسکن و شهرسازی" خبر داد.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی٬ امیر امینی امروز شنبه ۱۱ مهر در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان فاجعه منا گفت: حضور کلیه شرکت کنندگان به خصوص دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور٬ سفرای خارجی و مقامات کشوری را در این همایش مهم بین المللی گرامی می‌داریم.

وی افزود: معتقدم برگزاری این گونه گردهمایی ها می تواند منجربه توسعه همکاری‌های بین المللی و منطقه‌ای شده و بر اساس آن گام‌های موثری برای تقویت تعاملات و مراودات در زمینه توسعه سخت افزاری و نرم افزاری صنعت حمل و نقل و در نتیجه ارتقای سطح هم‌گرایی و رفاه اقتصادی بر مبنای منافع ملی همه ملت‌ها برداشته شود.

امینی با بیان اینکه جهان به نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در توسعه تعاملات منطقه ای و بین الملل واقف شده و مقدمات توافقات ایران و غرب فراهم آمده است گفت: امید می‌رود که با حذف تحریم‌های نا عادلانه فصل جدیدی از روابط اقتصادی و تجاری برای استفاده متقابل از توانمندی‌های ملت‌ها را شاهد باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پس از سال ها چشم‌پوشی از واقعیت ها نهایتا جهان به ایران به عنوان قدرت منطقه ایمان آورد. رویکرد جمهوری اسلامی ایران همواره بر اصل احترام متقابل و پذیرش حقوق ملت‌ها استوار بوده است. دولت تدبیر و امید همواره به دنبال توسعه روابط بین المللی و منطقه‌ای در چارچوب حفظ حقوق ملت‌ها بوده و عمیقا به مسئولیت‌های خود در قبال توسعه عمران آبادانی٬ ایجاد صلح و امنیت در کل جهان واقف است.

وی افزود: مشاهده می‌کنیم که در منطقه پر آشوب خاورمیانه و شمال آفریقا ملت ایران است که توانسته با تکیه بر توانایی‌های ذاتی خود فرصت‌های اقتصادی متعددی را برای افزایش حداکثری ثبات منطقه به دنیا معرفی کند.

امینی وزارت راه و شهرسازی را دستگاه عملیاتی و اجرایی دانست که در چارچوب این سیاستهای کلی پیش قدم شده و گفت: این وزارتخانه می‌کوشد تا نخستین گام را در حوزه نوسازی در صحنه ملی و با همکاری سرمایه‌گذاران بین‌المللی بر دارد به همین دلیل نخستین کنفراس جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در بخش‌های "حمل و نقل" و "مسکن و شهرسازی" برگزار می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت را ه و شهرسازی یادآور شد: تلاش بر این است تا در این همایش ضمن معرفی فضای اقتصادی کشور، پروژه‌های حوزه "حمل و نقل" و "مسکن و شهرسازی" در زمینه حمل و نقل ریلی٬ جاده‌ای٬ هوایی و دریایی٬ توسعه شهری٬ صرفه جویی در مصرف انرژی٬ صنایع بندری و صنایع فرودگاهی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی عرضه شود.

وی ادامه داد: در گام نخست حدود ۱۲۱ پروژه به ارزش ۲۵ میلیلارد یورو تعریف شده است اما با توجه به ظرفیت‌های ماندگار کشور در سایه ثبات ملی امکان تعریف پروژه‌های مشترک منطقه‌ای و بین المللی همچنان باقی است.

وی مبنای اصلی اجرای پروژه‌ها را روش اقتصادی مشارکت بخش خصوصی و عمومی دانست و اظهار کرد: برای اجرای این پروژه ها روش های سرمایه گذاری به روش اجاره و اجاره به شرط تملیک در نظر گرفته شده است ضمن اینکه انواع تضامین دولت در راستای توجیه پذیر کردن و افزایش رغبت سرمایه گذاران از قبل تعریف شده اما قطعا در چارچوب قوانین حاکم قابل مذاکره است.

امینی ادامه داد: در این همایش که با حضور بیش از ۹۱ شرکت خارجی و ۳۰۰ شرکت داخلی برگزار می شود در حوزه توسعه شهرهای جدید ۳۵ پروژه مجتمع های مسکونی تجاری  مترو در طرح توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی ۳ پروژه برای احداث ترمینال، در حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ۶ پروژه ریلی و ۵ پروژه آزاد راهی، در زمینه توسعه فردگاههای کشور ۲۳ پروژه، در زمینه حمل و نقل جاده ای و تاسیسات راهها ۳ پروژه، در حوزه بنادر و دریانوردی ۲۳ پروژه، در توسعه حمل و نقل ریلی ۱۵ پروژه، در زمینه باز آفرینی شهری ۳ پروژه، در زمینه توسعه مشارکتی در تولید مسکن و ساختمان ۳ پروژه و برای زمینه توسعه فعالیت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز ۳ پروژه بزرگ به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی می‌شود.

رئیس شورای راهبردی همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی  ادامه داد: اگرچه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور علیرغم همه محدودیت‌ها، حکایت از توان مهندسی بالا دارد لیکن سرعت بخشیدن به تحقق افق چشم‌انداز کشور برای توسعه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی و رسیدن به استانداردهای بین‌المللی نیازمند افزایش دانش فنی و ورود تکنولوژی روز دنیاست که تحقق  آن با مشارکت و دعوت از سرمایه‌گذاران صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: به همین سبب فراهم آوردن شرایط مطلوب برای حضور بخش خصوصی و به ویژه سرمایه‌گذاران و حذف قوانین  دست و پا گیری که برای ورود سرمایه وجود دارد در اولویت دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد. قطعا با وجود فرصت‌های شناخته شده ایران اسلامی، قوانین حمایت کننده و افزایش تعاملات بین‌المللی و منطقه‌ای، فضا برای ورود سرمایه‌های داخلی و خارجی فراهم است.

وی با تاکید بر این‌که به لحاظ در هم تنیدگی اقتصاد منطقه، هر گونه تحرک اقتصادی در کشورهای منطقه موجب رونق اقتصادی و توسعه همکاری‌های بین‌الدولی خواهد شد گفت: این مسیری است به سوی پیشرفت و شکوفایی کشورها و شور و نشاط ملت‌ها.

وی افزود: امیدواریم همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی با اهداف و برنامه‌های مدون به راهکارهای اجرایی به این منظور دست یابد. امیدواریم نتایج مثمرثمر این حرکت باعث ارتقای سطح فعالیت‌های حمل و نقل و ترانزیت شده و موجبات توعسه کشور را فراهم آورد.

نخستین همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی ۱۱ و ۱۲ مهرماه در سالن همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود./

نظر شما