شناسهٔ خبر: 126097 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد؛

ضرورت پهنه‌بندی حرایم گسلی شهر خوی

محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه بر اساس آمار ۳۷ درصد واحدهای مسکونی خوی فاقد اسکلت است از ضرورت شناسایی و پهنه‌بندی حرایم گسلی شهر خوی و تخصیص بودجه برای آن خبر داد.

محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص زلزله خوی و مقاومت ساختمان‌های منطقه در برابر زلزله اعلام کرد: بر اساس آمار ۳۷ درصد ساختمان‌های شهر خوی فاقد اسکلت هستند که همین موضوع سبب می‌شود تا زلزله‌های حتی با شدت پایین نیز در منطقه با تخریب همراه باشد. همچنین شتاب ثبت شده از زلزله اصلی خوی با بزرگی ۵.۹ شتاب بالایی بود که معرف قابل ملاحظه بودن نیروهای وارده بر ساختمان ها در خوی است، بنابراین تخریب ها با توجه به واحدهای غیرمقاوم گستردگی داشت.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گسل مسبب این زلزله را گسل گیلاتو سیه‌چشمه عنوان کرد و از ثبت بیش از ۷۰ پس‌لرزه بعد از زلزله اصلی در خوی خبر داد.

حیدری بر رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰ (آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله) به منظور کاهش مخاطرات ناشی از زلزله تاکید کرد و افزود: چنانچه ساخت‌وسازها بر اساس  آیین‌نامه‌ها و ضوابط موجود باشد چنین زلزله‌هایی نباید خسارت‌های زیادی را به بار بیاورد. بنابراین نقش مهم رعایت ضوابط طراحی و اجرا در کاهش آسیب‌ها، خسارات و تلفات مهم و ضروری است.

وی تصریح کرد: با توجه به فعالیت گسل‌ شهر خوی، پهنه‌بندی حرایم گسل شهر خوی ضروری است. زیرا سبب خواهد شد تا ساخت‌وسازهای آتی شهر و پیرامون آن در مناطق پرخطر انجام نشود و به این ترتیب در زلزله های آتی شاهد کاهش خسارت‌ها خواهیم بود.

گفتنی است، زلزله خوی ۸ بهمن با بزرگای ۵.۹ در عمق ۷ کیلومتری زمین و ۶ کیلومتری شهر خوی رخ داد.