شناسهٔ خبر: 12612 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

اسحاق جهانگیری:

وزارت راه و شهرسازی از موفق‌ترین دستگاه‌های اجرایی دولت است/ رویکرد وزارت راه و شهرسازی در ایجاد ظرفیت‌های مالی فراتر از ساختارهای موجود است/ اشتغال پایدار و افزایش رفاه؛ ماموریت دهه آینده اقتصاد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: از وزارت راه و شهرسازی نظر دولت یکی از موفق ترین دستگا‌‌ه‌های اجرایی کشور در دو سال اخیر بوده است که سیاست‌های دولت را در بخش‌های مختلف پیش برده است.

به گزارش ستاد خبری همایش بین المللی معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز یازدهم مهر ماه در همایش بین المللی معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در حمل و نقل در محل همایشهای صدا و سیما ضمن عرض تسلیت به مناسبت فاجعه منا و جان باختن ۴۶۵ نفر از هموطنان عزیزمان گفت: از دکتر آخوندی که از شخصیتهای استراتژیک و راهبردی نظام و از مدیران زبده کشور به شمار میآید تشکر ویژه میکنم که مقدمات برای برگزاری چنین همایشی را فراهم کرد.

معاون اول دولت تدبیر و امید ادامه داد: رویکرد تازه وزارت راه و شهرسازی در ایجاد ظرفیتهای مالی فراتر از ساختارها و زمینههای اداری موجود است به طوری که در دو سال گذشته ظرفیتهای تازهای در وزارتخانه مهم و اساسی راه و شهرسازی به کار گرفته شده است و از نظر دولت این دستگاه یکی از موفقترین دستگاههای اجرایی کشور است که سیاستهای دولت را در بخشهای مختلف پیش برده است.

وی افزود: نگاه توسعهای، تحول گرا، قانون محور و محوریت دادن به بخش خصوصی در فعالیتهای مرتبط با وزارت راه و شهرسازی و همچنین پیگیری جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی از اقدامات اساسی بوده است که آقای آخوندی در طول مدت مسئولیت خود انجام داده و چنین وزیری زیبنده تقدیر و تشکر است.

جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه در دولت یازدهم، وزارت راه و شهرسازی اولین دستگاهی است که برای معرفی پروژههای خود برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده است و به معرفی آنها میپردازد. 

وی یادآور شد: بر اساس سند چشم انداز کشور در سال ۱۴۰۴ ما باید به جایگاه اول در سطح منطقه در رشتههای علمی و فناوری دست یابیم و در حال حاضر نیمی از این دوره طی شده است و بر اساس بررسیها شاخصهای عملکردی اقتصادی مثل رشد اقتصادی، سرمایه گذاری و اشتغال علی رغم سرمایه گذاریها پیشرفت مناسبی نداشته و با هدف ترسیم شده فاصله زیادی داریم. 

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در دهه آینده ماموریت مهمی برای اقتصاد ایران خواهیم داشت اظهار کرد: اقتصاد پایدار، افزایش رفاه مردم و افزایش قدرت اقتصادی کشور از مولفههای اصلی برای اقتدار ملی است که ضرورت دارد فعالیتهای اساسی برای دستیابی به رشد ۸ درصدی اقتصاد سالانه در ۱۰ سال آینده انجام گیرد. این مهم مورد تصویب رهبر معظم انقلاب در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه قرار گرفته که کار دشواری بوده ولی شدنی است. 

وی ادامه داد: برای رسیدن به رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور الزامات مهمی وجود دارد که این الزامات باید مورد قبول تمام دستگاهها و ارکان نظام قرار گیرد. تحقق رشد ۸ درصدی نیازمند ورود قوای سه گانه و سایر دستگاهها است. دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته با سیاستهای صحیح، علمی و با اتکا به نظر نخبگان کشور چند موضوع مهم را در دستور کار خود قرار داد که مهمترین آن پرونده هستهای بود که با سه هدف تثبیت حقوق هستهای ملت ایران، صیانت از دستاوردهای هستهای و لغو تحریمهای ظالمانه پیگیری شد. 

جهانگیری یادآور شد: در دو سال گذشته با مذاکرات فشرده، پیچیده و سخت با ۶ قدرت بزرگ دنیا و اتحادیه اروپا توانستیم به توافقی قابل قبول دست پیدا کنیم و امروز در حال برنامه ریزی برای دوران بعد از تحریم هستیم.

وی ادامه داد: کار دیگری که دولت در این دو سال با تمام قوا پیگیری کرد بازگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد کشور بود که رونق اقتصادی و آرامش در بازار بیانگر تحقق این هدف دولت بوده است.

جهانگیری ادامه داد: ممکن است این سئوال برای افکار عمومی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی پیش آید که چه شرایطی در ایران وجود دارد که چنین سیل سرمایه‌گذاران به سمت ایران روان شده است. در پاسخ به این سئوال باید گفت که ایران امتیازاتی دارد اگر شرایط سیاسی و بین‌المللی مناسبی مهیا باشد این روند ورود شرکت‌های خارجی طبیعی است و اگر شرکتی قصد انجام فعالیت اقتصادی داشته باشد حتما یکی از انتخاب‌های آن ایران خواهد بود.

وی با اشاره به انسجام داخلی موجود در ایران با وجود تنوع قومیتی افزود: برخورداری از ثبات و موقعیت بی‌‌نظیر در منطقه حساس خاورمیانه از دیگر پتانسیل‌های حائز اهمیت در ایران است.

جهانگیری با اشاره به منابع سرشار طبیعی اعم از نفت٬ گاز٬ مواد معدنی و طبیعی گفت: در بسیاری از موارد ایران از لحاظ برخورداری منابع طبیعی جزء 10 کشور برتر دنیاست. موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران در مسیر ترانزیتی غرب به شرق و شمال به جنوب و دهها امتیاز دیگر باعث شده شرایط برای سرمایه‌گذاری در ایران ویژه باشد.

وی یادآور شد: جمعیت جوان تحصیلکرده با هزینه کم در قیاس با کشورهای دیگر یکی دیگر از دلایلی است که ما را بر آن داشته است تا در شرایط پسا تحریم برای توسعه سرمایه‌گذاری در ایران سیاست‌گذاری داشته‌باشیم و به صورت جدی به سیاست‌های پساتحریم بپردازیم.

وی با تأکید بر اینکه سیاست‌های پسا تحریم دولت برگرفته از سیاست‌هایی است که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده اند ادامه داد: این سیاست‌ها در دو جهت‌گیری برون‌زا بودن اقتصاد و درون‌زایی مبتنی بر ظرفیت‌های موجود کشور است و ما دست تمام کسانی که بخواهند در ایران فعالیت اقتصادی داشته باشند به گرمی می‌فشاریم.

وی با بیان اینکه پروژه‌هایی در بخش‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری آماده معرفی به سرمایه‌گذاران است گفت: در بخش نفت و گاز که جذاب‌ترین بخش برای سرمایه‌گذاران خارجی به حساب می‌آید طرح‌های مهمی پیش‌بینی و تهیه شده است. در هفته گذشته اصول قراردادهای نفتی در دولت به تصویب رسید و دهها پروژه در این بخش برای سرمایه‌گذاری اعلام خواهد شد. در بخش صنعت وزارت صنعت٬ معدن و تجارت و در بخش ارتباطات وزارت ارتباطات نیز طرح‌هایی وجود دارند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه برای حمل و نقل و فضای شهری باید کارهای بسیاری انجام شود گفت: باید شرایط طوری مهیا شود که راه‌های با کیفیت بالا با جذب منابع خارجی عملیاتی و احداث شوند. پروژه‌های قابل ارائه در این همایش پروژه‌هایی هستند که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خوبی می‌توانند برای کشور ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه در بخش ریلی باید مسیرهای جدید ایجاد و به طول شبکه ریلی افزوده شود گفت: این اقدام باید به ویژه در مناطق معدنی که امکان حمل و نقل آن از طریق ریلی وجود ندارد انجام شود و همچنین باید خطوط ریلی ایران به کشورهای همسایه متصل شود. ما در دولت تصمیم داریم سهم ریلی در بخش بار به دو برابر ارتقا پیدا کند.

جهانگیری ادامه داد: اصرار داریم در مناطق پرتراکم مثل اصفهان٬ تبریز و مشهد خطوط پرسرعت ریلی داشته باشیم و اولویت ما خط ریلی تهران-قم-اصفهان و تهران-مشهد است که سعی داریم در همین دولت وارد مرحله اجرایی آن شویم. برای تحقق سرمایه‌گذاری‌ها در کشور نیازمند سیاست‌گذاری‌های دقیق هستیم در بخش بندری سواحل بسیار مهمی در دریای عمان داریم که متأسفانه در سال‌های گذشته کمتر به آنها توجه شده است.

وی افزود: از اولویت‌های دولت یازدهم عمران و آبادانی سواحل مکران است در این سواحل باید سرمایه‌گذاری‌های مهمی صورت گیرد و انتظار داریم کشورهایی که علاقمند هستند و این علاقمندی‌ها را در ملاقات‌های سیاسی اظهار کرده‌اند برای سرمایه‌گذاری در بندر جاسک و چابهار ورود کنند و اگر کشورهایی که ابراز علاقه کردند تأخیر کنند ما با روش دیگری توسعه در این بخش را پیگیری می‌کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در بخش صنعت هوایی نیز نیازمند کار جدی‌تری هستیم به‌طوری‌که پروازهای کشور با نوسازی ناوگان دستخوش تحول ‌شود چون خیلی از افرادی که امروز از خطوط هوایی ایران استفاده نمی‌کنند با برداشته شدن تحریم‌ها علاقمند به استفاده از خطوط هوایی ایران می‌شوند.

وی با یادآوری اینکه صنعت گردشگری یکی از مهمترین بخش‌های مورد توجه دولت یازدهم است افزود: در دو سال اخیر گردشگران زیادی به ایران آمدند و در کنار توسعه صنعت گردشگری باید صنعت هوایی کشور نیز توسعه یابد. در این زمینه مذاکرات بسیار خوبی نیز انجام شده که این مذاکرات در آینده نتیجه اقتصادی خود را نشان خواهد داد.

جهانگیری تأکید کرد: ما در کار با شرکت‌های خارجی به دنبال دستیابی به فناوری‌های نوین و بازارهای صادراتی هستیم و کشوری نیستیم که در ابتدای راه صنعتی شدن باشیم. کسانی که ایران را شریک خود قرار می‌دهند نباید به عنوان بازار سرمایه به ایران نگاه کنند و باید ایران را یک شریک مهم و بلند مدت بدانند.

وی با بیان اینکه اولویت اول ما سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است ادامه داد: اولویت اصلی ما این است که بازپرداخت و بازگشت سرمایه از محلی باشد که خود سرمایه‌گذاری انجام شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به نکته‌‌ای که وزیر راه و شهرسازی در سخنانش به آن اشاره کرد گفت: به همه شرکت‌های خارجی که علاقمند هستند با ایران کار کنند این هشدار داده می‌شود که فقط با دستگاه‌های رسمی کار کنند اینکه شرکت‌هایی بخواهند به واسطه دلال‌ها با دستگاه‌های ایرانی ارتباط برقرار کنند و فعالیت اقتصادی غیرشفاف در ایران انجام دهند در لیست سیاه قرار می‌گیرند و در مقطع کنونی طرح‌ها به صورت شفاف و روشن از سوی دستگاه‌های ایرانی به طرف‌های داخلی و خارجی معرفی می‌شود./

نظر شما