شناسهٔ خبر: 126180 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان:

خودروهای راهداری کرمانشاه نیاز به نوسازی دارند

کرمی مدیرکل راهداری کرمانشاه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: تعداد نیروهای راهداری محدود و دستگاه‌ها نیز فرسوده است و همین موضوع سبب می‌شود در زمان بارش برف، برف‌روبی با اولویت انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کرمانشاه) فریبرز کرمی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰۰۰ کیلومتر از راه‌های استان روستایی و فرعی و ۱۰۰۰ کیلومتر دیگر اصلی و شریانی است اظهار داشت: با توجه به وضعیت ماشین‌آلات، امکانات و نیروها در زمان بارش برف راه‌های اصلی و شریانی در اولویت هستند و بعد از بارش راه‌های روستایی و فرعی در اولویت قرار می‌گیرند.

وی از فعالیت و آماده‌باش ۴۶ راهدارخانه، دپوی شن و نمک و اورهال کردن ناوگان قبل از بارش‌ها خبرداد و عنوان کرد: ۴۸۶ ناوگان سبک و سنگین در گردنه‌ها و نقاط برفگیر فعالیت می‌کنند که بیش از ۳۰ سال عمر دارند و قطعات مورد نیاز آن‌ها به صورت نسیه خیرداری می‌شود.

کرمی با بیان اینکه تعداد نیروها و ماشین‌آلات کم است و به همین دلیل نیروهای راهداری بدون وقفه مشغول برف‌روبی هستند گفت: به ازای هر ۲.۵ دستگاه یک راننده وجود دارد و از طرف دیگر به دلیل نبود ماشین‌آلات مخصوص، نیروهای راهداری برای پخش کردن شن و نمک از بیل دستی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی هنوز خاکی و شوسه است و ۳۳۸ کیلومتر راه نیز باید سال آینده ساخته شود افزود: برای هر ساخت هر کیلومتر راه چهار تا پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز است و همه این اعتبارات استانی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع داخلی راهداری برای ۱۰۰۰ کیلومتر راه و ۸۵۰ میلیارد تومان نیز از محل سفر ریاست جمهوری برای ۷۰۰۰ کیلومتر راه روستایی و فرعی دریافت شد اما برای ۷۰۰۰ کیلومتر راه کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی دریافت کردیم و این نشان می‌دهد در اعتبارات توازن برقرار نیست.

کرمی با بیان اینکه حداقل چهار برابر اعتبار دریافت شده دیون ایجاد شده است عنوان کرد: با وجود محدودیت‌های مالی امسال ۵۷۳ کیلومتر راه با  اعتبار ۱۱۰۰ میلیارد تومان ساخته و آسفالت و ۱۲۰۰ تن آسفالت ریخته شد و این فعالیت‌ها در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و برای این کار هنوز به پیمانکاران پولی پرداخت نشده است.