شناسهٔ خبر: 126727 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بخش مسکن و راه استان زنجان در مسیر ترقی و توسعه/استفاده از تیم کاری متخصص و توانمند در اجرای پروژه های مسکن ملی

گزارش زنجان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با اجرای پروژه های متعدد در بخش ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن و توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، سهم مهم در توسعه استان داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)،مسکن همواره  یک ابزار مهم در زندگی مردم مطرح بوده و یک کالای اقتصادی بسیار ضروری و مهم است و مردم برای داشتن آن هزینه های زیادی می کنند. 

نیاز به مسکن دغدغه همیشگی مردم بوده  و یک نیاز اجتماعی است و می طلبد در دولتها به این مهم بسیار توجه شود و از ابزارهای مختلف و تسهیلات برای مسکن دار کردن مردم استفاده کنند به گونه ای که دولت سیزدهم با تمام توان وارد عرصه ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن شده است.

استان زنجان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور سرآمد است چرا که با توجه به اعداد و آمار، زنجان به عنوان استان پیشتاز در اجرای کمی و کیفی در اجرای پروژه های طرح نهضت ملی مسکن است. 

ابلاغی وزارت راه و شهرسازی در خصوص تولید مسکن در استان زنجان ۶۸ هزار واحد مسکونی طی چهار سال است و این تعداد واحد مسکونی در بخش شهری ۴۸ هزار واحد مسکونی در قالب خودمالکی، بافت فرسوده، تعاونی‌ها و حمایتی تقسیم بندی شده  و ۲۰ هزار واحد مسکونی هم در بخش روستایی است. 

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای به عنوان یک اصل مهم در توسعه است

همچنین اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان برای توسعه راه‌ها که از عوامل بسیار مهم توسعه یافتگی هر استان است برنامه ریزی گسترده دارد و در این راستا در بحث توسعه بزرگراه‌ها و آزاد راه‌ها اقدامات خوبی در دست اجرا است.

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای به عنوان یک اصل مهم در توسعه است و به گونه‌ای که برخورداری از این زیرساخت‌ها همواره به عنوان یک اصل است و استان زنجان به عنوان یکی از استان‌هایی است که در مسیر ارتباطی پایتخت به شمالغرب کشور قرار گرفته برنامه ریزی گسترده برای توسعه حوزه راه استان زنجان انجام داده است.

مقوله راه همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه در هر بخش و کشوری است و می طلبد به توسعه راهها توجه شود چرا که توسعه همه جانبه را به دنبال دارد و در این راستا باید مسیر توسعه راه در قسمت شمالغرب کشور از کانال استان زنجان اتفاق بیفتد و برای تحقق این مهم اداره راه و شهرسازی استان مدیریت و برنامه ریزی لازم را دارد و در چارت وزارت راه و شهرسازی، ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها مسئولیت ایجاد و ساخت راه‌های اصلی، بزرگراهی و آزاد راهی را دارند.

استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)،با بیان اینکه حجم زیادی از ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان است،افزود: از این بابت فشارهای زیادی به مجموعه اداره کل راه و شهرسازی وارد می‌شود و گفتنی است در مقطعی باید واحد مسکونی برای مردم ساخته می‌شد ولی محقق نشده و بار زیاد ساخت و عرضه مسکن بر دوش اداره کل راه و شهرسازی استان است و باید شرکتهای خدمات رسان با این اداره کل همکاری کنند.

محسن افشارچی متذکر شد: با وجود نیاز کشور به ساخت مسکن برای مردم در طی سال‌های گذشته به این امر بی توجهی شده است و عدم توجه به مسئله خانه دار شدن مردم، در حال حاضر باعث انباشت تقاضای مسکن شده و بخش مهم و عمده ساخت و عرضه مسکن بر دوش اداره کل راه و شهرسازی استان است و همه دستگاه‌های خدمات رسان باید اداره کل راه و شهرسازی را در اجرای طرح عظیم ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن حمایت کنند.

تمام زیر ساختها برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن فراهم شود

وی تاکید کرد: دغدغه و اولویت کاری بنده حل مشکل مسکن مردم استان است و برای خانه دار شدن همه متقاضیان مسکن در استان همه باید تلاش و جدیت لازم را به کار ببندیم.

استاندار زنجان،با بیان اینکه امروز مسئله اصلی خانه دار کردن سریع مردم است و باید گلایه‌ها کنار گذاشته شود و تمام زیر ساختها برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن فراهم شود،گفت: در این شرایط امروز جامعه باید با همراهی و همدلی در اجرای نهضت ملی مسکن موفق شویم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان،گفت: پیرو سیاست دولت سیزدهم در بخش مسکن،شعار تولید چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال در سطح کشور در دستور کار قرار گرفت و در این راستا برای تحقق این شعار، وزارت راه و شهرسازی به نسبت جمعیت هر استان ،هدف‌گذاری لازم برای تولید مسکن در استانها  را ابلاغ کرده و  ابلاغی وزارت راه و شهرسازی در خصوص تولید مسکن در استان زنجان ۶۸ هزار واحد مسکونی طی چهار سال است.

۱۷ هزار واحد مسکونی که در استان تخصیص پروژه شده فعال است

اصغر اسماعیلی تاکید کرد: این تعداد واحد مسکونی در بخش شهری ۴۸ هزار واحد مسکونی در قالب خودمالکی، بافت فرسوده، تعاونی‌ها و حمایتی تقسیم بندی شده  و ۲۰ هزار واحد مسکونی هم در بخش روستایی است و از تعداد احداث ۲۷ هزار واحد مسکونی در قالب بخش حمایتی که در برنامه ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان است، ۱۷ هزار واحد مسکونی از پروژه های نهضت ملی مسکن در استان تخصیص پروژه شده  که از این تعداد هم  ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد در شهر زنجان و مابقی در سایر شهرهای شهرستانهای استان زنجان در حال اجرا است. 

وی بیان داشت: خوشبختانه ۱۷ هزار واحد مسکونی که در استان تخصیص پروژه شده فعال است و با وجود برودت هوا و شرایطی جوی که در استان حاکم است پروژه ها با تمام قوت در حال اجرا هستند تا در اسرع وقت پروژه ها به مردم تحویل داده شود و تا پایان سالجاری کارهای جزیی تعدادی از پروژه های نهضت ملی مسکن مانده که در حال انجام است و از خردادماه سال آینده پروژه های نهضت ملی مسکن در شهر زنجان به صورت پلکانی به متقاضیان تحویل داده می شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: زنجان جزو استانهای پیشرو در اجرای نهضت ملی مسکن در سطح کشور است و با توجه به زمان اجرای ساخت پروژه ها تحویل پروژه ها هم متفاوت است. 

اسماعیلی افزود: میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه های نهضت ملی مسکن در استان زنجان بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد است و خوشبختانه پیشرفت فیزیکی پروژه های نهضت ملی مسکن در استان از نرم کشوری بالاتر است و تعدادی از واحدهای پروژه های نهضت ملی مسکن قبل از پایان سال  عملیات ساخت آنها تمام می شود ولی به خاطر ارتقای کیفیت اجرای کار، تحویل  واحدهای مسکونی از اوایل سال آینده است و تنها هدف ما ساخت مسکنی با ایمن و با کیفیت به متقاضیان است. 

۳۲ هزار و ۳۰ واحد مسکونی در قالب مسکن مهر در استان زنجان احداث شده است 

وی تصریح کرد: برای ۱۷ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان ۳۵۰ هکتار زمین تخصیص داده شده  و بخشی از زمین ها الحاق به محدوده است و همچنین برای ۹ هزار نفر متقاضی  برای دو ساله دوم نهضت ملی مسکن زمین مورد نظر را در حال آماده سازی هستیم  و همچنین در شهر زنجان «هزار هکتار زمین» در حال خرید هستیم تا الحاق به محدوده  در شهر زنجان اتفاق بیفتد و نیاز مسکن شهر زنجان به زمین تامین می شود و از سال آینده این زمین ها تخصیص داده می شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی  استان زنجان گفت: برای ساخت واحد مسکونی آورده مردم و تسهیلات بانکی حرف اول را می زند و شرایط مردم را درک می کنیم و خوشبختانه از ۱۷ هزار واحدی که در استان در حال اجرا است حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد تسهیلات لازم را دریافت کردند و اولین استان در تزریق تسهیلات به واحدهای مسکونی هستیم و مابقی پروژه ها هم در مرحله دریافت تسهیلات هستند. 

اسماعیلی  افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان نسبت به خانه دار شدن مردم بسیار جدی است و این اداره کل در اجرای مسکن مهر هم در کشور جزو اولین‌ها بود و زنجان نخستین استان در سطح کشور بود که مسکن مهر را جشن گرفت و پرونده آن را بست.

وی یادآورشد:۳۲ هزار و ۳۰ واحد مسکونی در قالب مسکن مهر در استان زنجان احداث و به متقاضیان واگذار شد و از این تعداد ۱۹ هزار و ۱۴۶ واحد مسکونی در قالب خود مالکی بود که تنها تسهیلات لازم را دریافت کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان افزود: همچنین ۶ هزار و ۱۳۵ واحد مسکونی در قالب تفاهم نامه سه جانبه با اداره کل راه و شهرسازی، بانک و پیمانکار بوده و ۶ هزار و ۷۴۹ واحد هم در قالب تعاونی ۹۹ ساله بوده که تعاونی‌های مسکن این تعداد واحد مسکونی را احداث کردند. 

توجه به اجرای قانون جوانی جمعیت از اولویت های کاری اداره کل راه و شهرسازی استان است

اسماعیلی اظهار داشت: در راستای «حمایت از تحکیم خانواده و جوانی جمعیت» و منویات مقام معظم رهبری اداره کل راه و شهرسازی استان اقدام به تحویل واحد مسکونی به خانواده های دارای فرزند چهارقلو کرد.  

وی افزود: توجه به اجرای قانون جوانی جمعیت از اولویت های کاری اداره کل راه و شهرسازی استان است و این اداره کل نسبت به تحقق منویات مقام معظم رهبری دراین خصوص تلاش جدی را دارد و برای خانواده هایی هم که فرزند سه قلو دارند برنامه ریزی لازم را دارد و بر اساس وظیفه‌ای که بر حسب قانونی بر عهده مجموعه راه و شهرسازی گذاشته شده خود را موظف به تامین مسکن خانواده های دارای سه فرزند و بیشترکرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ابراز داشت: همچنین در دومین روز از دهه فجر سه واحد مسکونی به خانواده های چهارقلو تحویل داده شد و دولت در بخشی از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده نسبت به خانه دار کردن خانواده های سه قلو،چهار قلو و بیش از سه فرزند برنامه ریزی لازم را داشته باشد و خوشبختانه در راستای حمایت از جوانی جمعیت برای خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر این ظرفیت قانونی وجود دارد. 

اجرای هفت پروژه ملی در بخش راه، توسط اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان

 اسماعیلی از وجود پنج هزار و ۸۲۷ کیلومتر راه در استان زنجان خبر داد و بیان داشت: براساس سطح بندی این استان «۲۰۰ کیلومتر» آزاد راه ،«۱۱۴ کیلومتر» بزرگراه ،«۳۴۰ کیلومتر» راه اصلی، «۹۷۳ کیلومتر» راه فرعی و «چهار هزار و ۲۰۰ کیلومتر» راه روستایی دارد.

وی، از اجرای هفت پروژه ملی در بخش راه، توسط اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان خبر داد و گفت: پروژه محور «زنجان به بیجار»، پروژه «محور سلطانیه - قیدار و کبودرآهنگ»، پروژه «محور سه راهی سلطانیه -ابهر به تاکستان»، پروژه محور «سه راهی طارم به منجیل»، پروژه «محور زنجان- شفت و ملاسرا در شهرستان طارم»، پروژه «محور درام به کلور در شهرستان طارم» و پروژه بعدی «محور تبدیل راه فرعی به اصلی محور قیدار به ابهر» پروژه‌های در دست اقدام این اداره است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان،با اشاره به اینکه در ایام الله دهه فجر یک پروژه در بخش راه افتتاح شد، تصریح کرد: در ایام الله دهه فجر «۱۲ کیلومتر» از پروژه احداث باند دوم «سلطانیه- قیدار -کبودرآهنگ» افتتاح شد و «۳۰ کیلومتر» هم از این پروژه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و براساس برنامه ریزی انجام شده در سال ۱۴۰۲ نیز «۷۰ کیلومتر» از پروژه‌های در دست اجرای اداره کل راه و شهرسازی تکمیل و به مردم استان تحویل داده می‌شود.

اسماعیلی،افزود: اکثر پروژه‌های راه سازی در استان زنجان بین استانی بوده و عمدتاً بخشی از کریدورهای حمل و نقلی کشور است گفتنی است «پروژه زنجان به بیجار» ارتباط استان زنجان با استان کردستان را تسهیل می‌کند، «محور زنجان به دندی» محور ارتباطی زنجان با استان آذربایجان غربی و «پروژه محور سه راهی سلطانیه و کبودرآهنگ» هم ارتباط استان زنجان با استان همدان را تسهیل خواهد کرد و همچنین «پروژه محور بناب به منجیل» هم راه ارتباط با استان گیلان را بهبود خواهد ببخشید.

۲ درصد از راه‌های روستایی کشور در محدوده استان زنجان قرار دارند

وی متذکرشد: در چارت وزارت راه و شهرسازی، ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها مسئولیت ایجاد و ساخت راه‌های اصلی، بزرگراهی و آزاد راهی را دارند.

مدیرکل راه وشهرسازی استان زنجان، به سهم راههای استان زنجان از میانگین کشوری اشاره کرد و متذکر شد: ۷.۱ درصد از آزاد راههای کشور در این استان قرار دارد و همچنین ۰.۶ درصد از بزرگراه ،۱.۳ درصد از راههای اصلی کشور، ۲.۶ درصد از راههای فرعی و ۲ درصد از راه‌های روستایی کشور در محدوده استان زنجان قرار دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان افزود: باید مسیر توسعه راه در قسمت شمالغرب کشور از کانال استان زنجان اتفاق بیفتد و برای تحقق این مهم اداره راه و شهرسازی استان مدیریت و برنامه ریزی لازم را دارد.

۳ پروژه مهم راه سازی استان زنجان در مقیاس بزرگراهی است

اصغر اسماعیلی ابراز کرد: سه پروژه مهم راه سازی استان زنجان از جمله محور «زنجان به بیجار»، محور «زنجان به سلطانیه- ابهر» و محور «زنجان به سمت قیدار و کبودرآهنگ» جزو سه پروژه مهم در بخش بزرگراهی است.

وی گفت: در هشتمین روز از ایام الله دهه  مبارک فجر هم ۳۳ پروژه راه سازی و مسکن با اعتباری بالغ بر ۲۸۱ میلیارد تومان در استان زنجان افتتاح شد و تعریض باند موجود و احداث باند دوم سلطانیه -قیدار -کبودرآهنگ ( قطعه ۲ ) با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان افتتاح شد. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان تصریح  کرد: تحویل سه واحد مسکونی به خانواده های دارای فرزند چهار قلو با اعتبار سه میلیارد تومان  از اقدامات مهم این اداره کل  در ایام الله دهه فجر بود. 

معاون امنیتی و سیاسی استاندار زنجان، راه و شهرسازی را یکی از پیشران های اصلی اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: بسیاری از زیر ساخت ها در این بخش قرار دارد و  اداره کل راه و شهرسازی استان در بخش تولید مسکن در کشور جایگاه خوبی دارد. 

کیفیت پروژه های نهضت ملی مسکن استان زنجان در سطح کشور جزو برترین ها است

ابوالفضل رفیعی تاکید کرد: تولید انبوه مسکن به ویژه طرح های حمایتی در دولت به جد دنبال می شود و خوشبختانه در طرح نهضت ملی مسکن استان زنجان دومین استان در اجرا و پیشرفت طرح‌ها  است و این مهم باعث افتخار است و در احداث مسکن مهر هم رتبه برتر را داشتیم و تجارب آن برای ادامه مسیر موثر بوده است. 

وی گفت: کیفیت پروژه های نهضت ملی مسکن استان زنجان در سطح کشور جزو برترین ها است و برتر بودن استان زنجان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن باعث شده تا مشکلات را هم اول لمس کند و در استانداری زنجان کمیته ویژه بررسی مشکلات پروژه‌های نهضت ملی مسکن تشکیل شده و مشکلات و موانع بر سر راه اجرای این طرح عظیم در استان به خوبی بررسی و رصد می شود تا مسکنی با کیفیت و با کمترین قیمت و عادلانه به متقاضیان تحویل داده شود. 

معاون سیاسی و امنیتی استانداری زنجان بیان داشت: دولت با سیاست تولید انبوه مسکن در قالب نهضت ملی مسکن به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌ها است و همچنین در بخش راه به صورت میانگین از ابتدای انقلاب هر سال شاهد احداث ۹۰ کیلومتر راه روستایی بودیم و تنها هدف دولت خدمت صادقانه به مردم است.

رفیعی یاد آورشد: خوشبختانه اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان برای اجرای پروژه‌های راه سازی و مسکن در استان مدیریت و برنامه ریزی لازم را دارد و از توان مهندسین، مشاوران و پیمانکاران مجرب استفاده می‌کند. 

وی افزود:  اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با تیم کاری توانمند و متخصص تنها هدفش توسعه راه‌ها و تسهیل تردد برای مردم و ساختن مسکنی با کیفیت و استاندارد برای مردم است. 

بی شک توجه به ساخت مسکنی با کیفیت و داشتن راه در اشل های مختلف از اهداف کلان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان است و برای تحقق این مهم هم از تمام ظرفیت ها و توان مهندسین  مجرب خود استفاده می کند. 

فعال شدن بخش ساخت مسکن و توسعه شبکه زیرساخت حمل و نقل جاده ای از اولویت های دولت سیزدهم است که با تکمیل پروژه های این بخش،مطالبات مردم استان زنجان محقق خواهد شد و با روند موجود در اجرای پروژه ها، آینده روبه رشد در این حوزه ایجاد خواهد شد.