شناسهٔ خبر: 126898 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون اول رئیس جمهور در نشست شورای عالی حمل و نقل و ایمنی:

همه امکانات برای یک سفر ایمن و مناسب در ایام نوروز بسیج شود

مخبر معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: باید همه امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های مربوطه برای یک سفر ایمن و مناسب بسیج شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست شورای عالی حمل و نقل و ایمنی کشور صبح امروز (دوشنبه) به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار و بر برنامه ریزی برای اصلاح و حذف ۸۸۷ نقطه حادثه خیز جاده‌ای و بسیج همه ظرفیت‌ها برای سفر ایمن و کاهش تلفات در ایام نوروز تاکید شد.

مخبر با تاکید بر ضرورت تسهیل سفرهای عموم مردم در ایام نوروز تصریح کرد: باید همه امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های مربوطه برای یک سفر ایمن و مناسب بسیج شوند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه حتی یک نفر کشته یا مجروح ناشی از تصادفات قابل تحمل نیست، گفت: تمام دستگاه‌های مربوطه باید حداکثر ظرفیت خود را برای اصلاح و حذف نقاط حادثه خیز در راستای کاهش تلفات جاده‌ای بکار گیرند و دولت آمادگی دارد تمام توان و ظرفیت خود را برای یک سفر ایمن برای مردم در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار دهد.

وی همچنین از وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا خواست تا اقدامات لازم برای اصلاح و حذف نقاط حادثه خیزِ شناسایی شده در شریان‌های اصلی کشور هر چه سریع‌تر انجام شود.

مخبر با اشاره به اهمیت اقدامات توصیه‌ای و فرهنگ سازی و آموزش در راستای رانندگی ایمن و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در سفرهای درون شهری و برون شهری افزود: علاوه بر صدا و سیما و نهادهای آموزشی همانند آموزش و پرورش که نقشی مهم در راستای ارتقای فرهنگ رانندگی در کشور دارند، باید از سایر رسانه‌ها، فضای مجازی و پلتفورم های موجود نیز برای این مهم استفاده شود.

وی ادامه داد: باید با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین اپراتورهای ارائه دهنده خدمات تلفن همراه، نقاط پرتردد و فاقد آنتن دهی هرچه سریع‌تر شناسایی و زیرساخت‌های لازم برای فراگیری پوشش شبکه تلفن همراه و ارسال هشدارهای لازم ایجاد شود.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: ایجاد توقف گاه‌ها برای استراحت رانندگان در ۳۰ کیلومتری ابتدایی و انتهایی جاده‌های منتهی به شهرها در کاهش آمار و تلفات مرگ و میر ناشی از تصادفات تأثیر زیادی دارد که باید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدامات لازم را برای طراحی و ساخت استراحت گاه‌ها با جذابیت بالا انجام دهد.

مخبر پشتیبانی و تقویت ناوگان امداد هوایی هلال احمر و اورژانس را ضروری دانست و بر ایجاد هماهنگی برای بهره گیری از ظرفیت ناوگان هوایی تمامی دستگاه‌ها در طول ایام نوروز تاکید کرد.

در این جلسه که وزرای کشور، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رؤسا و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه در حوزه حمل و نقل و ایمنی جاده‌ای کشور حضور داشتند، گزارش کمیسیون ایمنی راه‌های کشور از وضعیت ایمنی جاده‌ای، آخرین وضعیت نقاط حادثه خیز، برنامه تهیه شده کوتاه مدت و بلند مدت برای تجهیز و ارتقای ایمنی جاده‌های کشور ارائه شد.

طبق این گزارش ۸۸۷ نقطه حادثه خیز با همکاری پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی در ۱۰۲ محور پرتصادف به طول ۸۰۰۰ کیلومتر براساس آمار تصادفات ۳ سال قبل شناسایی شده است و مقرر شد تا طبق یک برنامه کوتاه مدت در ایام تعطیلات نوروز و همچنین پایان سال آینده مهمترین نقاط حادثه خیز با تأمین منابع مالی اصلاح و حذف شود.

همچنین کمیسیون ایمنی راه‌های کشور گزارشی از نمودار روند کشته شدگان تصادفات ترافیکی در یک دهه گذشته و همچنین ۹ ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ارائه کرد.

در ادامه این جلسه گزارشی از سامانه جامع حوادث و سوانح و حمل و نقل کشور، انواع سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور و آخرین آمار تخلفات سرعت و محدودیت‌های تردد ارسال شده به پلیس راهنمایی و رانندگی ارائه شد.

مخبر پس از شنیدن گزارش سامانه جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور دستور داد تا تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه در راستای پیش بینی وضعیت تلفات در جاده‌ها اطلاعات لازم را در اختیار این سامانه قرار دهند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد تا طبق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی ظرف روزهای آینده به سازمان‌های مربوطه به صورت کامل تخصیص یابد.