شناسهٔ خبر: 12691 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان:

آمار تخلفات اعضای نظام مهندسی ساختمان بسیار ناچیز است/ اصول ۱۸ بندی اخلاق حرفه‌ای مهندسی جامع نیست

سازمان نظام مهندسی ساختمان دبیر شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر ناچیز بودن آمار تخلفات اعضای نظام مهندسی ساختمان، تاکید کرد: اصول ۱۸ بندی اخلاق حرفه‌ای مهندسی ساختمان جامع تمامی موارد مهندسی ساختمان نیست.

علی بنیادی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان لزوم توجه و به کار بستن اخلاق حرفه‌ای در نظام مهندسی و سایر حرفه‌ها به عنوان مراجع متخصص کشور گفت: بحث اخلاق حرفه‌ای و رعایت اصول اخلاقی در حوزه مهندسی گسترده و در عین حال جدا از اصول اخلاقی حاکم بر جامعه نیست، اگرچه اختلاف‌هایی نیز بین اخلاق حرفه‌ای و عمومی وجود دارد. به طور کلی اخلاق حرفه‌ای و عمومی مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها در روابط اجتماعی هستند که این اجتماع می‌تواند اجتماع به صورت کلی و اجتماع متخصصان حرفه‌ها باشد که تلفیق این اصول و بایدها و نبایدها با عملکرد حرفه‌ای هر قشری از جامعه، در عمل همان اصول اخلاق حرفه‌‏ای است.

دبیر شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به پایین بودن شکایات واصله توسط اعضای جامعه مهندسی کشور به شورای انتظامی افزود: طبق بررسی‌ها در این حوزه مجموع شکایات از مهندسان عضو سازمان سالانه کمتر از نیم درصد (پنج در هزار) اعضای سازمان در استان‌ها است که نهایتاً در کمتر از (سه در هزار) پرونده‌ها، تخلف حرفه‌ای اعم از فنی و مهندسی و اعمال مخالف شئونات حرفه‌ای محرز شده است. همچنین این آمار از ناچیز بودن تخلفات در بین اعضای نظام مهندسی و میزان بالای سلامت جامعه مهندسی حکایت دارد.

بنیادی‌نژاد ادامه داد: مهندسان در حوزه فعالیت خود وظایفی نسبت به کارفرمایان و همچنین نسبت به عامه مردم دارند و اصول اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کند که همزمان با اجرای تعهدات نسبت به کارفرما، وظایف و رسالت مهندسان نسبت به کل جامعه به فراموشی سپرده نشود. به عنوان نمونه، مهندس ناظری که در بخش نظارت بر ساخت و ساز با کارفرمای خویش همکاری می‌کند، ضمن انجام وظایف باید همواره اصول فنی و مهندسی و چارچوب مجوزهای قانونی صادره برای پروژه تحت نظارت خویش را رعایت کند زیرا در صورت تخطی از اصول و مجوزهای قانونی، اخلاق حرفه‌ای با فرد خاطی برخورد جدی می‌کند.

وی تاکید کرد: رعایت مقررات ملی ساختمان و مجوزهای قانونی ارجح بر منافع اقتصادی کارفرمایان است و می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که اصول اخلاق حرفه‌ای در مهندسی فراتر از ۱۸ بند عنوان شده است. اگرچه این ۱۸ بند خوب و ریزبینانه است اما جامع نیست و فقط در حوزه وظایف مهندسان نسبت به کارفرمایان عنوان شده است.

مشاور سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور همچنین با اشاره به قوانین موجود از تهیه آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای در این‌باره خبر داد و گفت:  شورای انتظامی نظام مهندسی استان‌ها و کشور در حوزه مهندسی ساختمان و بر طبق مواد ۱۷ و ۲۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ تشکیل شده‏‌اند تا به کمک سایر ارکان نظام مهندسی به ترویج اصول فنی و مهندسی و اخلاقی در حوزه مهندسی ساختمان کمک کند و با معدود متخلفان در این حوزه مطابق قانون برخورد کند.

بنیادی‌نژاد ادامه داد: همچنین شورای انتظامی با مشارکت شوراهای انتظامی سراسر کشور مجموعه‌ای از موارد خلاف شئون حرفه‌ای را تهیه کرده و برای تصویب به استان‌ها فرستاده است تا پس از تصویب هیئت مدیره سازمان استان‌ها به عنوان مرجع بند «ع» ماده ۹۱ مورد استفاده شورای انتظامی استان‌ها قرار گیرد، البته بعضی از استان‌ها از سنوات قبل نظام نامه اعمال خلاف شئونات مهندسی را تهیه کرده و بر همان اساس نیز اقدام می‌کنند.

وی گفت: در حوزه شورای انتظامی و به استناد آمار و ارقام و سوابق، بیشرین تخلفات مربوط به عدم رعایت قوانین و مقررات است که لزوم آشنایی و به روز کردن اطلاعات مهندسان با قوانین و مقررات خصوصاً قانون نظام مهندسی، مجموعه مقررات ملی ساختمان، قانون شهرداری‌ها از جمله موارد مهم است. /

نظر شما