شناسهٔ خبر: 126935 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست بانک مسکن تشریح کرد؛

۷۱ هزار میلیاردتومان تسهیلات طرح نهضت ملی در بانک مسکن منعقد شد

نشست سرپرست بانک مسکن اقدامات بانک مسکن را در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن، بافت فرسوده و سایر پروژه‌ها تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عسکری سرپرست بانک مسکن سه‌شنبه ۲۵ بهمن در نشست خبری بانک به تشریح برخی از عملکرد بانک مسکن در ارایه تسهیلات پرداخت.

سرپرست بانک مسکن با اظهار امیدواری که عملکرد بانک بتواند نقشی راهبردی در پیشبرد سیاست دولت و همچنین خانه دار کردن آحاد جامعه داشته باشد، گفت: طبق آمار ۸۴۳ هزار نفر در سامانه طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که ۲۵۰ هزار نفر هنور برای پرداخت آورده مراجعه نکردند و حدود ۴۵۰ هزار نفر از این تعداد ثبت‌نام شده به عنوان متقاضیان موثر در مراحل تشکیل پرونده و یا اتصال به پروژه‌ها هستند. از این تعداد متقاضی موثر نیز تاکنون ۲۱۰ هزار نفر در قالب پروژه‌های مختلف با بانک انعقاد قرارداد کردند و حدود ۳ هزار نفر در حال تکمیل پرونده در دفترخانه و مابقی نیز در مراحل تشکیل پرونده هستند.

 ۷۱ هزار میلیاردتومان تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن منعقد شد

عسکری در خصوص اقدامات بانک در اجرای طرح نهضت ملی مسکن با تاکید بر اینکه در نزدیک به دو سال گذشته بانک مسکن به ۱۰۰ درصد تعهدات خود در اجرای طرح جهش تولید مسکن عمل کرده است، اعلام کرد: در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون حدود ۷۱ هزار میلیاردتومان قرارداد منعقد شده است که حدود ۵۰ هزار میلیاردتومان از این میزان قرارداد منعقد شده از آورده و سهم الشرکه بانک به پیمانکاران و سازندگان پرداخت شده است.

وی توضیح داد: تسهیلات پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن بر اساس پیشرفت فیزیکی به سازندگان پرداخت می‌شود.

سرپرست بانک مسکن یادآور شد: در سال نخست اجرای طرح نهضت ملی مسکن بانک مسکن به ۱۰۰ درصد تعهدات خود در حوزه مسکن عمل کرد و در سال دوم نیز که بیش از نیم آن گذشته نیز بانک مسکن در تلاش است تا همگام با اهداف دولت و وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن گام بردارد.

تکمیل و تحویل حدود یکصد هزار واحد باقیمانده مسکن مهر تا نیمه ۱۴۰۲

عسکری در خصوص باقیمانده واحدهای مسکن مهر بیان کرد: حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر هنوز تکمیل نشده است که ۱۷۱ هزار واحد از این تعداد در مناطق شهری و بقیه در مناطق روستایی واقع شده است. مقرر شده تا واحدهای باقیمانده مسکن مهری که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند تکمیل و تحویل متقاضیان شود. هم‌اکنون از ۱۷۱ هزار واحد مسکن شهری مهر باقیمانده، ۹۴ هزار و ۴۰۰ واحد بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در برنامه است طی ۶ ماه آینده تکمیل و تحویل شود.

پرداخت ۴۲۰۰ میلیاردتومان تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده

وی در خصوص ارایه تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده توسط بانک مسکن اعلام کرد: تکلیف بانک مسکن در بافت فرسوده برای سال جاری پرداخت حدود ۵ هزار و ۱۰۰ میلیاردتومان بوده است که تاکنون ۴ هزار و ۲۰۰ میلیاردتومان پرداخت شده است.

سرپرست بانک مسکن تصریح کرد: در مجموع اقدامات بانک مسکن بیانگر موفقیت بانک در اهداف کلان دولت است.

در ادامه این نشست نیز، سید محسن فاضلیان عضو هیات مدیره بانک مسکن در خصوص ضرورت افزایش سقف تسهیلات مسکن اظهار داشت: بانک مسکن محدودیتی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن بالاتر از سقف تعیین شده از سوی بانک مرکزی ندارد که این نرخ را در قراردادهای انفرادی از ٢٠٠ میلیون به ۴٠٠ میلیون و در مجموع به ٨٠٠ میلیون تومان برساند اما موضوع مهم توان مردم برای بازپرداخت این تسهیلات با توجه به میزان درآمد آنها است.

وی ادامه داد: به طور قطع باید تناسبی بین مدت زمان پرداخت اقساط و میزان اقساط و سقف تسهیلات وجود داشته باشد و این توازن برای سلامت بانک بسیار مهم است.

عضو هیات مدیره بانک مسکن و معاون امور اعتباری از پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش ۵٠ درصدی تسهیلات مسکن در سال آینده خبر داد و گفت: تورم مسکن قابل مشاهده و رصد است و پیشنهاد ما به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار افزایش سقف تسهیلات مسکن تا ۵٠ درصد است که اگر بانک مرکزی مجوز دهد سقف تسهیلات افزایش پیدا می‌کند اما باید توجه داشت که بانک مرکزی با هر میزان درصدی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن موافقت کند به همان میزان سقف اقساط و باز پرداخت هم افزایش پیدا می‌کند.