شناسهٔ خبر: 127311 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

احداث بیش از ۱۶۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، همتی برای پیشرفت سیستان و بلوچستان

سیستان اداره کل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان در توسعه راه ها همت ویژه ای داشته بطوری که ساخت افزون بر ۱۶۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سه سال اخیر موجب رفاه و پیشرفت بیش از پیش این استان شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان و بلوچستان، شتاب در تکمیل شبکه بزرگراهی در استان سیستان و بلوچستان تا جایی اهمیت دارد که نبض تجارت خارجی این استان و جنوب شرق کشور در دستان تصمیم‌گیران برای اتمام این مسیرها حیاتی است. سیستان و بلوچستان با وجود موقعیت خاص جغرافیایی در جنوب شرق کشور قرار داشته، استانی که شرایط ویژه‌ای از نظر نقش آفرینی در مبادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کالا و تعامل و ارتباط با حوزه‌های پیرامونی بویژه کشورهای واقع در شمال و شرق خود را دارا است و در این میان محور ترانزیتی چابهار- میلک به مثابه شریان حیاتی برای تجارت مرزی کشور با آسیای میانه به شمار می رود که شتاب بخشی به تکمیل ساخت بزرگراه در این مسیر گامی موثر در تکمیل زیرساختهای اقتصاد این منطقه بشمار می رود.

موقعیت راهبردی سیستان و بلوچستان، لزوم توجه به تکمیل زیربناها و زیرساختها را دوچندان می کند اما این استان به دلایل مختلف از وضعیت مطلوب زیرساختهای تجارت محروم مانده است و حتی با حداقل های این بخش فاصله دارد.

توسعه شبکه بزرگراهی استان سیستان و بلوچستان به ویژه در محدوده اداره کل راه و شهرسازی شمال این استان از سال ۹۸ تاکنون با وجود همه مشکلات اقتصادی با شتاب مناسبی در دست اقدام بوده بطوری که با همت و درایت مدیران این مجموعه هم اینک این استان به کارگاه بزرگ راه سازی تبدیل شده  است.

 در سالهای اخیر تاکید همه مسوولان در سیستان و بلوچستان بر این بوده است که همه دست به دست هم دهند و با اجرای طرحهای عمده در محورها، راههای این استان را از شرایط عقب مانده خارج کنند و توسعه ای درخور این استان به راه های آن دهند، نتیجه این اقدامات در سه سال اخیر افتتاح و بهره برداری از ۱۶۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی بوده است و همچنان با توجه به نیاز استان بیش از ۱۵۰ کیلومتر پروژه راه سازی در محدوده تحت پوشش این اداره کل در دست ساخت است که بخشی قابل توجهی از آنها تا پایان سالجاری تکمیل و افتتاح می شود و مابقی نیز با بهره برداری در آینده نزدیک تاثیرات فراوانی بر روند توسعه پایدار استان خواهد داشت.

 تسریع در ساخت پروژه‌های راهسازی با تخصیص اعتبارات بیشتر یک نیاز اساسی این استان محسوب می‌شود.

پای تعهدمان برای سرعت دادن به ساخت شبکه بزرگراهی سیستان و بلوچستان ایستاده ایم

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: پای تعهد مان برای سرعت دادن به ساخت شبکه بزرگراهی سیستان و بلوچستان ایستاده ایم.

عطاء اله اکبری  با اعلام این مطلب که با وجود همه محدویت ها از جمله کمبود منابع مالی و مشکلات افزایش قیمت مصالح  با تمام توان در صحنه هستیم و به لطف خداوند و نگاه ویژه دولت به استان به تعهدمان عمل خواهیم کرد و قطعا مردم در محورها شاهد تحرک شتاب گونه ساخت بزرگراهها هستند.

وی گفت: جاده‌های این استان هم‌اینک به کارگاه‌های راه‌سازی تبدیل شده بطوریکه بیش از ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با فعال بودن ۱۲ کارگاه راه‌سازی و اشتغال بیش‌از ۲ هزار نفر در مسیرهای زابل- زاهدان، زاهدان- بیرجند، میرجاوه- زاهدان - بم و زاهدان- خاش، اسکل آباد- گوهرکوه بزمان و زابل - زهک بطور شبانه روزی در حال ساخت است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سالجاری بخش قابل توجهی از آن آماده بهره برداری شود.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: از آنجایی که طولانی شدن طرح‌های راه‌سازی با توجه به شرایط اقتصادی و تورم بسیار هزینه‌بر خواهد بود تمام تلاش این اداره‌کل با وجود همه تنگناهای مالی تکمیل هر چه سریعتر طرح‌های زیرساختی بویژه بزرگراه در استان است.

وی هزینه سنگین ساخت هر یک کیلومتر بزرگراه را بیش از ۲۰میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: یکی از مهمترین دغدغه های این اداره کل تامین امکانات پشتیبان برای کارگاههای راهسازی با اشتغالزایی بیش از سه هزار نفر است.

اکبری تاکید کرد: تمام تلاش این اداره کل با توجه به اهمیت توسعه شبکه راهها در رشد ترانزیت و تجارت و افزایش سرعت انتقال بار و مسافر و همچنین ایمنی سفر بر این است با جذب منابع ملی و استانی تا سه سال آینده مسله ساخت بزرگراه در این استان به اتمام برسد.

وی تصریح کرد: ارتقای کیفیت جاده‌های مواصلاتی سیستان و بلوچستان زیرساخت لازم جهت توسعه و اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری را در این منطقه فراهم می‌کند و این امر اهتمام ما را برای سرعت‌دهی به ساخت محورهای مواصلاتی استان افزایش می‌دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت:  احداث حدود ۱۶۰ کیلومتر بزرگراه در سه سال اخیر در  شمال سیستان و بلوچستان با توجه به کمبود مصالح، هزینه‌های بالای ساخت و شرایط اقلیمی منطقه در نوع خود کم نظیر است و در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز طی یک برنامه سه الی چهار ساله تمام شبکه راههای استان تبدیل به بزرگراه که لازمه توسعه است می شود.

اکبری تاکید کرد: توسعه این استان امکان پذیر نخواهد بود مگر شبکه بزرگراهی آن در قالب  کریدور شمال - جنوب وشرق به غرب کامل شود.

احداث بیش از ۱۶۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، همتی برای پیشرفت سیستان و بلوچستان