شناسهٔ خبر: 127337 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان خبر داد؛

ارائه سند به واحدهای احداثی در اراضی ملی تصرفی سیستان و بلوچستان

حسینعلی کریمی معاون املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از صدور سند مالکیت زمین‌های متصرفه دولتی به نفع مردم در این استان خبر داد و گفت: ساخت و سازهای قبل از سال ۱۳۹۴ مردم بر روی زمین‌های دولتی سنددار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان و بلوچستان، حسینعلی کریمی معاون املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: براساس آئین نامه اجرایی بند (ک) تبصره (۱۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، اراضی دولتی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تصرف و در آن احداث بنا شده و به صورت ساختمان، واحد تجاری و یا کارگاه مورد بهره برداری قرار گرفته باشد قابل واگذاری است.

وی با بیان اینکه زمین‌های داخل محدوده و حریم شهرها که متعلق به وزارت راه و شهرسازی باشد مشمول این قانون می‌شود، گفت: کسانی که قبل از سال ۱۳۹۴ برروی زمین‌های دولتی بنایی ساخته اند می توانند برای دریافت سند اقدام کنند.

معاون املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: متقاضیان مشمول این آیین نامه، تا پایان سال ۱۴۰۱ مهلت دارند با در دست داشتن مدارک لازم به ادارات راه و شهرسازی مراجعه تا پس از تشکیل پرونده اقدامات لازم جهت واگذاری عرصه تصرفی بعمل آید.

کریمی اظهار داشت: قیمت گذاری براساس مبنای قیمت هر مترمربع و جدولی که از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به ادارات‌کل راه و شهرسازی استان‌ها ارسال شده است انجام می‌پذیرد لذا در صورتی که مورد تصرف به صورت منزل مسکونی به بهره‌برداری رسیده و فرد واجد شرایط باشد قیمت بخشی از اراضی به صورت منطقه بندی و قسمتی به صورت کارشناسی روز ارزیابی و اخذ می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت واجد شرایط نبودن اشخاص و همچنین برای عرصه اعیانی‌های تجاری یا کارگاهی قیمت زمین به صورت کارشناسی روز ارزیابی و اخذ می‌شود.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در خصوص زمین‌هایی که به صورت قولنامه‌ای خرید و فروش شده‌اند گفت: اراضی که در اختیار اشخاص است و در آن احداث بنا شده چه خود آن شخص از ابتدا تصرف کرده باشد و چه به صورت قولنامه‌ای به اشخاص دیگر واگذار نموده باشد آخرین شخصی که قولنامه در اختیار دارد با ارائه اقرارنامه و تعهدنامه محضری به عنوان متقاضی می‌تواند به این اداره‌کل مراجعه و تقاضای خود را پیگیری کند.