شناسهٔ خبر: 127408 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارشی از دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری در ۷۳ سالگی

پرواز را به خاطر بسپار، پرنده اینجا پریدنی‌ست

داشکده صنعت هواپیمایی دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری در سال ۱۳۴۰ تصویب شده و از آن مقطع به بعد نیروی متخصص صنعت هوانوردی را تأمین می‌کند که در در رشته‌های مراقبت پرواز، الکترونیک هواپیمایی، مخابرات هواپیمایی، تعمیر و نگه‌داری هواپیما و اویونیک دانشجو دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، در محدوده فرودگاه مهرآباد  به قدیمی‌ترین مرکز آموزشی صنعت هوانوردی ایران می‌رسی، آن‌جا که  تنها تأمین کننده نیروی انسانی متخصص مورد نیاز این صنعت است.محوطه دانشکده با درختان تنومند و فضای دلچسب قدمت ۷۳ ساله آن را تأیید می‌کند.

در ساختمان دانشکده و کلاس‌ها هم انواع ماکت‌های هواپیما و نمادهای پروازی نقش بسته است. با استقبال رئیس دانشکده و مدیر روابط‌عمومی به اتاق سعید پارسافر معاون امور اجرایی دانشکده هدایت می‌شوم تا از تنها استاد علوم‌پایه دانشکده وضعیت کلی آنجا را جویا شوم.

تأمین انحصاری نیرو در بخش مراقبت پرواز

به گفته پارسافر اساس‌نامه این دانشکده در سال ۱۳۴۰ تصویب شده و از آن مقطع به بعد نیروی متخصص صنعت هوانوردی توسط دانشکده صنعت هواپیمای کشوری در قسمت‌های فنی بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد نیروها و در بخش مدیریتی درصد بالایی از نیروها را تأمین می‌کند.

در واقع در بخش مراقبت پرواز دانشکده به صورت انحصاری تأمین کننده نیرو است.

دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری در رشته‌های مراقبت پرواز، الکترونیک هواپیمایی، مخابرات هواپیمایی، تعمیر و نگه‌داری هواپیما و اویونیک دانشجو دارد

۴ رشته مراقبت پرواز، الکترونیک هواپیمایی، مخابرات هواپیمایی و  تعمیر و نگه‌داری هواپیما که از سال گذشته رشته اویونیک هم به آن اضافه شده چند رشته دیگر برای افزودن به این مجموعه  نیز در وزارت علوم درحال بررسی است .

به گفته پارسافر به طور جانبی آموزش آزاد و ضمن‌خمت و آموزش هایی که در شرکت‌های مختلف صنعت برای ارتقاء آموزش لازم دارند، دردانشکده برگزار می‌شود.

همچنین سال گذشته کلیه فارغ التحصیلان رشته مراقبت پرواز،الکترونیک و مخابرات از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران امریه شدند.

از جغرافیای پر پیچ و خم دانشکده گذر می‌کنی تا به قسمت آزمایشگاه‌ها برسی سید محمد رشتیان مدیرگروه  برق دانشکده  متبسم و گشاده‌رو به‌استقبال می‌آید و با لهجه واضح اصفهانی می‌گوید: اینجا یک آزمایشگاه مدار، الکترونیک و آزمایشگاه دیجیتال و میکروپروسسور مرتبط با دروس داریم.

تجهیزات به‌روز و اختصاصی صنعت هوانوردی

او می‌گوید: دستگاه‌ها به روز و مجهز هستند همچنین آزمایشگاه فرستنده گیرنده داریم که خاص تر است، علاوه بر آن آزمایشگاه آنتن مایکروویو داریم که اختصاصی تر است و دارای ۶ ست است.

اینجا همچنین دارای ۳ آزمایشگاه رادار وجود دارد که بسیار منحصر به‌فرد است و آزمایشگاهی نیز مختص دوره های آزاد فعال است.

 تربیت نیروهای متخصص و بازار کار 

به گفته اردوان کریم‌زاده رئیس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری حدود ۸۰درصد مدیران صنعت هوانوردی و ۶۰درصد بدنه کارشناسی و تخصصی فارغ التحصیل دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری هستند بنابراین نقش بسیار مهمی در تربیت نیروهای متخصص دارد که به‌راحتی جذب بازار کار می‌شوند. تا کنون جهت  توسعه کارگاه‌های تخصصی، کارگاه‌های تعمیر و نگهداری نیز  بالغ بر ۱.۵ میلیارد تومان تجهیزات از جمله تونل باد، NDT  و تست‌های غیر مخرب خریداری شده است.

کریم‌زاده می گوید: از دیگر پروژه های مهم که قابل رقابت با پروژه‌های خارجی است، پروژه سیمولاتور برج رادار است که با شرکت صا شیراز در دست اقدام است و تحویل سامانه به‌زودی صورت می‌گیرد و از مهرماه آموزش دانشجویان مراقبت پرواز از طریق این سامانه شروع می‌شود.

 ضریب نفوذ فارغ‌التحصیلان دانشکده صنعت هواپیمایی قابل توجه است به گونه ای که طیف وسیعی از مدیران و کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری، تقریباً همه کنترلرهای بخش های غیرنظامی، اکثریت کارشناسان حوزه عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و طیف وسیعی از مدیران و کارشناسان بخش تعمیراتی در حوزه هواپیماهای تجاری از فارغ التحصیلان دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری هستند.

کارگاه‌های بخش‌های مختلف هواپیمایی دایر است

پس از آن در قسمتی دیگر محمدرضا فتح اللهی مدیر کارگاه مهندسی، موقر و آرام راجع به کارگاه های آموزشی توضیح می‌دهد. تجهیزات و قطعات مختلف هواپیما به چشم می خورد و فضا را صنعتی کرده است که البته با عطر چای و گرمی استقبال اساتید، معتدل می شود.

فتح اللهی می گوید: ما اینجا کارگاه‌های موتورجت، الکتریک هواپیمایی، ساختمان هواپیمایی سیستم‌های هیدرولیک و نیوماتیک هواپیمایی که کارگاه‌های بخش‌های مختلف هواپیمایی را داریم.

همچنین کارگاه NDT (تست‌های غیر مخرب) آزمایشگاه مقاومت مصالح و ارتعاشات که برای دوره های آکادمیک کاربرد دارد.

از طرف دیگر کارگاه شیت متال و بدنه هواپیما نیز برقرار است  و در مجموع کارگاه ها مربوط به تخصص هواپیمایی است و آموزش در این حوزه صورت می گیرد

 او  از موتور JT۸D می‌گوید که توسط دانشجویان باز شده و مورد واکاوی آموزشی قرار گرفته است و در جهت توسعه آموزش، ورود به سیستم تعمیر و نگه‌داری با موتورهای دیگر در دست اقدام است چرا که اساس این مدل‌ها با موتورهایی که در هواپیماها وجود دارد، یکی‌ست.

فتح اللهی ادامه می‌دهد: بیشترین فعالیت ما آموزش تعمیر و نگه‌داری قطعات هواپیماست که با باز کردن و اورهال موتورهای هواپیما و عیب‌یابی قطعات مختلف آن‌ها، دانشجویان پس از آموزش های لازم برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند.

 ایجاد مرکز رشد هوایی برای اولین بار

مسؤلین دانشکده نوید می‌دهند از دیگر اقدامات در دست اجرا ایجاد مرکز رشد هوایی در دانشکده برای اولین بار است که مجوز آن از دفتر فناوری‌های ریاست جمهوری گرفته شده است و تجهیز فضای اختصاص یافته در دانشکده تا پایان سال و بعد از انتخاب استارتاپ برگزیده انجام می‌شود و از سال آینده فعالیت جدی آن‌ها شروع می‌شود.

طراحی و ساخت سیمولاتور سه بعدی برج مراقبت

رئیس دانشکده توضیح می‌دهد ظرفیت های سخت افزاری خوبی نیز در دانشکده وجود دارد که می توان به پروژه طراحی و ساخت سیمولاتور سه بعدی برج مراقبت با شرکت صاشیراز اشاره‌کرد که ساخت سامانه در مراحل نهایی بوده و عملیات عمرانی و نصب این سامانه تا ۳ ای ۴ ماه آینده در دانشکده انجام می شود، او امیدوار است این سامانه پس از نصب و راه اندازی و بهره برداری ، نقش بسیار موثری درافزایش بازدهی و بهره وری آموزشی دانشجویان حوزه مراقبت پرواز داشته باشد چراکه به اذعان کارشناسان این حوزه یک سیمیلاتور قابل رقابت با نمونه های خارجی است.این شبیه ساز علاوه بر استفاده در آموزش‌های آکادمیک، امکان سرویس دهی به مجموعه‌های مرتبط در بیرون از دانشکده را دارد.

علاوه بر رئیس دانشکده، کارکنان، اساتید، آموزش، روابط عمومی و همه کسانی که به نوعی با دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری در ارتباط هستند سودای پیشرفت این صنعت و ارتقای مجموعه را دارند. دغدغه‌مندی در تک تک کلماتشان هویداست که پرواز این صنعت اوج بگیرد و بر بلندای سپهر ایران بدرخشد.

بیرون از ساختمان‌ها، محوطه دانشکده فضایی خاطره انگیز را تداعی می‌کند که دانش‌آموختگان گروه گروه در حال گفت‌وگو و تبادل نظرند؛ گویی هر یک رؤیای پرواز را مرور می‌کنند...

پرواز را به خاطر بسپار، پرنده اینجا پریدنی‌ست