شناسهٔ خبر: 127557 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یادداشت روز مهندس

ضرورت نوسازی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار با بهره‌مندی از تجارب مهندسان

محمد آئینی به منظور گره‌گشایی و تحول‌آفرینی در نوسازی بافت‌های فرسوده با تلاش شرکت بازآفرینی شهری ایران بسته جامع تشویقی شهرسازانه برای بافت‌های فرسوده تهیه و به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی رسید تا بتواند با مردمی‌سازی و جلب مشارکت ساکنین، مالکین، توسعه‌گران و تسهیل‌گران؛ سرعت نوسازی در این محلات را افزایش دهد.

پنجم اسفندماه روزی است که به واسطه آن خلاقیت، ابتکار، نوآوری و ابداع تلاشگران عرصه اندیشه و عمل را برای پیشگامان پیشرفت و سازندگی کشور پاس می‌داریم.

بدون شک نامگذاری روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان شخصیتی نمونه و الگو در مهندسی کهن ایران اسلامی به نام روز مهندس در راستای توجه به نقش والا و ارزشمند تلاشگران این عرصه است.

در این سال‌ها و در اوج تحریم‌های ظالمانه، پیشرفت‌های عظیم و بیشمار مهندسان ایرانی در حوزه‌های مختلف را شاهد هستیم که توانسته‌اند با بهره‌گیری از نبوغ، تخصص و تجارب ارزنده خود ایده‌ها و طرح‌های بزرگی را ارائه نمایند و افتخارات بزرگی را برای کشور رقم بزنند.  

ایران بزرگ امروز بیش از هر زمانی نیازمند یاری مهندسان از جهات مختلف است و شرکت بازآفرینی شهری ایران که محلات هدف خدمت‌رسانی آن (بافت‌های فرسوده، تاریخی، سکونتگاه غیررسمی) است نیز از این قاعده مستثنی نیست بویژه آنکه بدانیم حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در این محلات وجود دارد که فاقد هرگونه سازه‌ای اعم از بتنی یا فلزی هستند و با کوچکترین زلزله‌ای جان ساکنان مستقیم آنها که قریب به ده میلیون نفر است و اکثر آن‌ها از طبقات محروم جامعه هستند در خطر قرار دارد.

شاید از همین روی است که اولویت اصلی ما حفظ جان ساکنان زیر این سقف‌های لرزان است. طرفه آنکه خداوند در آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده می‌فرماید: « و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را زندگی بخشیده است».

به همین جهت بود که به منظور گره‌گشایی و تحول‌آفرینی در نوسازی بافت‌های فرسوده با تلاش خادمان شما در شرکت بازآفرینی شهری ایران بسته جامع تشویقی شهرسازانه برای این محلات تهیه و به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی رسید تا بتواند با مردمی‌سازی و جلب مشارکت ساکنین، مالکین، توسعه‌گران و تسهیل‌گران؛ سرعت نوسازی در این محلات را افزایش داده و خانه‌های ایمن و مهندسی‌ساز را برای این بهترین بندگان خدا به ارمغان آورد.

در همین راستا بود که در سالگرد زلزله بم پویش جهادی و رویداد بزرگ و سراسری «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی" در بیش از ۱۰۰ شهر کشور به طور همزمان برگزار گردید و تجربیات زلزله بم و بسته تشویقی شهرسازانه برای مدیران، متخصصان و اهالی محلات هدف بازآفرینی تببین شد.       

در پایان اینجانب ضمن تبریک روز مهندس به همه مهندسان گرانقدر کشورمان بویژه همکارانم در شرکت بازآفرینی شهری ایران،  وزارت راه و شهرسازی، ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استان‌ها، شهرستان‌ها و سازمان‌های نوسازی و بازآفرینی شهرداری‌ها؛ این مجال را مغتنم می‌شمارم و از همه متخصصان و مهندسان عزیز و ارجمند دعوت می‌نمایم تا با ایده‌ها، نظرات و راهکارهای خویش به ویژه در کوتاه کردن زمان ساخت با توجه به هندسه متفاوت قطعات فرسوده یاریگر سازندگان دلسوز و عاشق خدمت به هموطنان خود باشند.

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران