به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ داوود کشاورزیان ۱۳ مهر ماه در مراسم نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل روستایی گفت: یکی از اساسیترین نیازهای روستاها راه دسترسی و سیستم حمل ونقل روستا است. پس از انقلاب به راههای روستایی توجه ویژهای شده و تقریبا همه روستاهای پرجمعیت از راه روستایی مناسب برخوردارند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۵ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت و حدود ۲۸ هزار کیلومتر راه روستایی شوسه داریم گفت: ارزش این راهها بدون در نظر گرفت ارزش تملک بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم به طور متوسط برای هر کیلومتر ۵۰۰ میلیون تومان محاسبه شده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با یادآوری اینکه بودجه نگهداری راههای روستایی از سوی سازمان مدیریت از محل اعتبارات عمرانی استانی باید تامین شود ادامه داد: متاسفانه راههای روستایی موجود به نحو مطلوبی نگهداری نمیشوند و در شرایطی که باید حدود ۴ درصد از ارزش این راهها یعنی حدود ۲ هزار میلیارد تومان به نگهداری راهها اختصاص پیدا کند ولی کمتر از ۱۰ درصد از این میزان محقق میشود.
وی افزود: راههای روستایی ساخته میشوند ولی پس از مدتی به دلیل کمبود اعتبارات مستهلک و از بین میروند و اعتبارات عمرانی نیز برای آنها در نظر گرفته نمیشود.
کشاورزیان گفت: هیچ اقدام جدیدی برای حمل و نقل روستایی در گذشته انجام نشده و همان سیستم قدیمی با همان ناوگان در روستاها تردد میکنند که متاسفانه بعضا شاهد حوادث ناگوار در روستا هستیم.
هیچ گونه یارانه ای به حمل و نقل برون شهری اختصاص پیدا نمیکند
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هیچ گونه یارانه ای به حمل و نقل برون شهری اختصاص پیدا نمیکند گفت: عملا استفاده از یارانه پنهان سوخت تنها موردی است که ناوگان برون شهری از آن بهره میبرد ولی یارانه خوبی به سیستم حمل و نقل درون شهری اختصاص پیدا میکند.
کشاورزیان با طرح یک سوال مهم در حوزه حمل و نقل روستایی گفت:باید به این موضوع فکر شود که چگونه میتوان به حمل و نقل روستایی یارانه داد و مفسده ای هم ایجاد نشود.
وی با اشاره به مصوبه هیئت دولت در سال گذشته در خصوص حمل و نقل روستایی گفت: این مصوبه حمل و نقل روستا را به ۲ بخش داخل حریم روستا و خارج حریم روستا تقسیم بندی کرده است و وظیفه حمل و نقل درون روستایی را به شهرداری ها، تاکسیرانیها و غیره سپرده و وظیفه حمل و نقل خارج از حریم روستا را به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سپرده است که در این زمینه بحثهای زیادی درباره تفکیکپذیر بودن حمل و نقل داخل حریم و خارج از روستا در سازمان راهداری صورت گرفته است.
تدوین آییننامه صدور کارت هوشمند رانندگان فعال در خارج از حریم روستا
رئیس سازمان راهداری و جادهای افزود: آییننامهای برای صدور کارت هوشمند رانندگان خارج از حریم روستا در سازمان راهداری تدوین شده است علاوه بر این در بخش نوسازی ناوگان با تعدادی از شرکت های تولیدکننده و واردکننده ون قراردادی منعقدشده و بیش از ۱۰ شرکت در این زمینه فعالیت خواهند داشت.
تسهیلات خرید ناوگان حمل و نقل روستایی
وی ادامه داد: براساس قرارداد منعقد شده در زمينه ارايه تسهيلات كم بهره براي توسعه ناوگان حمل ونقل روستايي، امكان استفاده از تسهيلات خريد ناوگان حمل و نقل روستايي با بهره ۴ درصد فراهم شده است.
کشاورزیان از وجود دفاتر هزار نمایندگی حمل و نقل روستایی در روستاهای سراسر کشور خبر داد و گفت: مردم میتوانند نیازها و خواستههای خود را از این طریق با سرویس حمل و نقل روستایی تامین کنند و هدف ما تامین ایمنی و عدم مزاحمت برای مردم است./
نظر شما