شناسهٔ خبر: 12769 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

تاکید بر ایجاد پایانه‌های کشاورزی در روستاها/ راه‌اندازی سامانه PMS با هدف مدیریت هوشمند نگهداری راه‌ها/ ترمیم راه‌ها قبل از هرگونه حادثه‌

عباس آخوندی در جمع خبرنگاران وزیر راه و شهرسازی بر بازنگری در سیستم حمل و نقل روستایی تأکید کرد و گفت: باید بحث شرکت‌های حمل‌ونقل روستایی جدی گرفته‌ شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی امروز دوشنبه ۱۳ مهر در حاشیه نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل روستایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت حمل و نقل در روستاهای کشور گفت: روستاها نقش ویژه‌ای در تأمین غذا دارند بنابراین نیاز به انگاره جدیدی به نام حمل و نقل روستایی داریم.

وی با بیان اینکه باید بحث شرکت‌های حمل‌ونقل روستایی جدی گرفته‌ شود افزود: علاوه بر این ایجاد پایانه‌های کشاورزی در روستاها از اهمیت بالایی برخوردار است که به طور خاص برای جابه‌جایی کالاهای کشاورزی باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه برنامه داریم در مناطق پرتقاضا پایانه‌های کشاورزی احداث شود یادآور شد: در منطقه جیرفت در مدت کوتاه ۲ ماه حجم زیادی از کالا وارد بازار می‌شود که کشاورز به دلیل عدم وجود سیستم نگهداری مجبور به فروش کالا و محصول خود با قیمت ارزان است. همچنین این مسئله بر نرخ حمل و نقل محصولات نیز تأثیر می‌گذارد و هزینه آن را افزایش می‌دهد.

آخوندی تأکید کرد: در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور که کالای انبوه تولید می‌شود نیاز به احداث چنین پایانه‌هایی احساس می‌شود. در کنار این موضوع باید سیستم حمل و نقلی قوی برای روستاها درنظر گرفت. بر همین اساس ۱۵۰ میلیارد تومان وجوه اداره شده در بانک‌ها گذاشته شده و امكان استفاده از تسهيلات برای حمل و نقل روستايي به ميزان ۸۰ درصد قيمت خودرو با بهره ۴ درصد فراهم شد.

وی با اشاره به فعالیت هزار نمایندگی شرکت حمل و نقل روستایی گفت: علاوه بر موضوعات ذکر شده موضوع گردشگری در روستاها نیز باید جدی گرفته شود بسیاری از روستاها موقعیت بسیار مناسبی به لحاظ گردشگری دارند ولی به دلیل عدم راه دسترسی مناسب گردشگر پذیر نیستند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بازنگری در سیستم حمل و نقل روستایی ضرورت دارد و نگاه وزارتخانه توجه به حمل و نقل روستایی فراتر از راه‌های روستایی است البته به راه‌های روستایی نیز توجه می‌شود.

وی افزود: در هفته دولت امسال ۲ هزار کیلومتر راه روستایی به بهره‌برداری رسید و ۲۴۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی روکش جدید شد. ضمن آنکه ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای پروژه های راه روستایی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت و نگهداری راه‌ها PMS گفت: مجموع ۳۴ هزار کیلومتر راههای شریانی در کشور وجود دارد که با راه‌های اصلی٬ فرعی و روستایی کشور بالغ بر ۲۱۵ هزار کیلومتر راه می‌شود که همه این‌ها نیاز به مدیریت و نگهداری دارد؛ راه‌ها٬ تونل‌ها٬ روکش‌ها و رعایت نکات ایمنی از جمله اقداماتی است که باید در راه‌ها رعایت شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی سامانه PMS این است که نگهداری‌ها مداوم و در یک سیستم هوشمند مدیریت شود٬ گفت: سامانه PMS باعث می‌شود ترمیم راه‌ها قبل از وقوع هرگونه حادثه‌ای صورت گیرد که این مسئله کار بسیار بزرگی است.

آخوندی با بیان اینکه این سامانه بیشتر جنبه شناسایی و نرم‌افزاری دارد٬ یادآور شد: بودجه درنظر گرفته شده برای نگهداری راه‌ها تقریبا کل بودجه سازمان راهداری بوده و بودجه این بودجه سالانه ۶ هزار میلیارد تومان است که به نگهداری راه‌ها اختصاص پیدا می‌کند./

نظر شما