شناسهٔ خبر: 12772 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در کنفرانس ملی حمل ونقل روستایی مطرح کرد:

تلاش برای توسعه روستاها نیازمند دوری از کار پوپولیستی/ ۵ دلیل ضرورت سرمایه‌گذاری روستاها

نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل روستایی وزیر راه و شهرسازی تلاش برای توسعه روستاها را نیازمند دوری از کار پوپولیستی خواند و گفت:روستاها نقش مهم و راهبردی در اقتصاد یک کشور دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی امروز دوشنبه ۱۳ مهر در نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل روستایی گفت: هماهنگی‌های خوبی با دستگاه‌های مختلف از جمله پلیس، هلال احمر، وزارت بهداشت، درمان و دیگر سازمان‌ها صورت گرفته است و این همکاری‌ها موجب بهبود وضعیت حمل و نقلی در روستاها شده است.

وی با بیان اینکه در ۳۵ سال گذشته روستاها دچار فراز و نشیب گوناگونی بودند یادآور شد: اقتصادیون به دلیل اینکه بهره‌وری و بازگشت سرمایه در روستاها توجیه ندارد در این مناطق سرمایه‌گذاری نمی‌کنند بر همین اساس روستاها همواره از سوی اقتصاد کلان مورد استقبال قرار نگرفته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کشور ما تا یک قرن پیش روستاها مرکز تولید بودند و بخش عمده‌ای از ثروت در روستاها وجود داشت ولی امروز به محل‌های مصرف تبدیل شده‌اند. در مواجه با  این پارادوکس و دوگانگی باید نظریه داشته باشیم وگرنه کاری از پیش نمی‌بریم.

آخوندی با اشاره به تجربیات اروپاییان یادآور شد: غرب که اعتقادی به پراخت یارانه و کمک مادی مستقیم ندارد چندی پیش برخلاف این اعتقاد برنامه مشترک کشاورزی را در سطح اتحادیه اروپا راه‌اندازی کرد تا زندگی روستایی و کشاورزان از حمایت ویژه‌ای برخوردار شود. حال سوال این است که چرا اروپایی که مبنای آن بهره‌وری است، سرمایه‌گذاری در روستاها انجام می‌دهد. چند دلیل مهم برای این سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری وجود دارد.

وی ادامه داد: اولین دلیل این سرمایه‌گذاری اروپاییان مسئله محیط زیست است اگر جمعیت در سراسر قاره سبز توزیع نشود بلافاصله محیط زیست در این قاره به خطر می‌افتد و تمام جنگل‌ها و منابع طبیعی و کشاورزی از بین می‌رود. تامین و ذخیره غذا نکته دومی است که با وجود رواج تجارت جهانی در غرب ولی ذخیره و تامین غذا رویکرد استراتژیک همه کشورهاست.

وزیر راه و شهرسازی کیفیت بهتر زندگی را دلیل سوم سرمایه گذاری اروپایی‌ها در روستاها برشمرد و یادآور شد: از جهت اقتصاد ملی حمایت از روستاها بسیار تاثیرگذار است و بر بهبود کیفیت زندگی مردم تاثیر جدی می گذارد. البته مردم باید حق انتخاب داشته باشند که در کلان شهری پرجمعیت یا روستایی با آرامش زندگی کنند.

وی امنیت ملی را چهارمین دلیل برای سرمایه‌گذاری اروپا در روستاها دانست و یادآور شد: منطقه ای که خالی از جمعیت باشد امنیت آن به خطر می‌افتد و تامین امنیت آن کار بسیار سختی است.

آخوندی دلیل پنجم برای سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در روستاها را بحث گردشگری عنوان کرد و گفت: گردشگری مبتنی بر استفاده از منابع طبیعی و محیط زیست رویکردی است که در همه کشورها دیده می‌شود. در زمان تحصیلم در انگلستان تب برفکی شیوع پیدا کرد در آن زمان میزان درآمد انگلستان از گردشگران ۵۵ میلیون یورو بود که با شیوع این بیماری درآمد به نصف کاهش پیدا کرد اما بعد از رفع شیوع این بیماری گردشگری در روستاها رونق یافت و آنجا بود که مشخص شد روستاها چه نقش مهم و راهبردی در اقتصاد یک کشور دارند.

وزیر راه و شهرسازی وجود این عوامل را در کنار هم نیازمند تغییر نگاه به روستاها دانست و تاکید کرد: باید به شدت به دنبال توسعه و عمران و آبادانی در روستاها با همین نگاه راهبردی بود.

وی با تاکید بر اینکه صرفه‌های اجتماعی و کلان توجه به روستاها بیشتر و مهمتر از صرفه‌های مالی در روستاها است٬ تلاش برای توسعه روستاها را نیازمند دوری از کار پوپولیستی دانست.

وی گفت: باید نگاه به روستاها نگاه استراتژیک شود و تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی این است که به جای توجه به راه‌های روستایی به حمل و نقل روستایی توجه داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در کنار این توجهات و حمل و نقل روستایی باید برای کالاهای کشاورزی نیز سیستمی جدید تعریف شود به طوری که پایانه هایی با تجهیزات، سیستم بارگیری، نگهداری و تبدیل وضعیت برای کالاهای روستایی احداث شود و زنجیره این اقدامات باید در کنار هم صورت بگیرد. برای مثال ما در جیرفت پایانه‌ای احداث کردیم که همین کاربری را دارد به سایر مدیران هم گفته شد به صورت آزمایشی این رویکرد را پیگیری کنند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید به وجود فعالیت هزار نمایندگی شرکت حمل و نقل روستایی سراسر کشور اشاره و تاکید کرد: ما به دنبال سهام بخش حمل و نقل روستایی هستیم که این نگاه کلان‌تر از توجه به راه‌های روستایی است./

نظر شما