شناسهٔ خبر: 128105 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

امضای تفاهم‌نامه همکاری و توسعه فرآیندهای آماری بین شهرهای جدید و مرکز آمار ایران

تفاهم‌نامه تفاهم نامه همکاری بین شرکت عمران شهرهای جدید و مرکز آمار ایران با حضور معاونان وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تفاهم نامه همکاری شرکت عمران شهرهای جدید به نمایندگی علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و مرکز آمار ایران به نمایندگی جواد حسین‌زاده معاون سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس مرکز آمار ایران با موضوع توسعه فرآیندهای آماری و کمک به تأمین مسکن کارکنان مرکز در قالب شرکت تعاونی مسکن کارکنان به امضا رسید.

گفتنی است ارتقای جامعیت داده‌ها و اطلاعات آماری کشور با افزودن داده‌ها و اطلاعات آماری شرکت، فراهم‌آوری بسترهای لازم برای مدیریت کیفیت داده‌های جمع‌آوری شده از پایگاه‌های داده متصل به سامانه‌های شرکت، ایجاد تحول در نظام‌های نگهداری و پردازش داده‌ها در شرکت، ایجاد زمینه لازم برای نوین‌سازی نظام تولید، جمع‌آوری، ارتقای سطح کیفی داده‌ها و انتشار آمارهای رسمی به ویژه داده‌های ثبتی مبنا، استقرار نظام حکمرانی داده در شرکت و تامین زمین و مسکن کارکنان مرکز با ارایه تسهیلات و امکانات با زمان بندی مشخص با رعایت قوانین و مقررات از مهمترین اهداف تفاهم‌نامه مذکور به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با تأکید بر اهمیت وجود آمار و اطلاعات دقیق برای مدیریت هرچه بهتر شهرهای جدید بیان کرد: درحال حاضر ۲۱ شهر جدید در سطح کشور وجود داشته که اخیرا ۳ مورد دیگر در استان های آذربایجان غربی، فارس و قزوین نیز به تصویب هیئت دولت رسیده و به این تعداد اضافه خواهد شد. در این راستا ۱۰ الی ۱۲ موقعیت جدید دیگر نیز در دست اقدامات مطالعاتی بوده و در کنار امر شهرک سازی به مسئولیت های ما اضافه می شود که قطعا بدون در دست داشتن اطلاعات آماری دقیق در ابعاد گوناگون جمعیتی، منطقه ای و دیگر موارد به سرانجام درست نخواهد رسید.

جعفری در این خصوص اضافه کرد: به رغم وجود شهرهای موفق و اقدامات بزرگ انجام گرفته در سنوات گذشته در شهرهای جدید برخی از شهرها به دلیل توجه اندک به اصول برنامه ریزی دچار آسیب‌هایی در حوزه‌های کالبدی، عملکردی و اجتماعی شده‌اند که از این پس با بهره‌گیری از نظام آماری دقیق و برنامه‌ریزی مبتنی بر اقدام و تجربه از بروز نواقص و آسیب‌های گذشته باید جلوگیری کنیم.

رئیس مرکز آمار نیز در ادامه جلسه ضمن ابراز خرسندی از ارتقای تعاملات با مجموعه شهرهای جدید بیان کرد: حوزه مسکن به عنوان یکی از بخش های پیشرو در صنعت و موتور محرک اقتصاد در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است که بدون شک از ملزومات آن بحث آمایش های سرزمینی خواهد بود.

به گزارش شرکت عمران شهرهای جدید، حسین‌زاده همچنین با تأکید براینکه شهر موفق بر اساس اطلاعات دقیق و مبتنی بر نقشه و زیرساخت عمل می‌کند، گفت: آمایش سرزمینی و اجرای طرح‌هایی چون طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن از وظایف اصلی مرکز آمار به شمار رفته که تلاش می‌شود با شیوه‌های ثبتی مدرن به سایر دستگاه ها و بخش های کشور خدمات رسانی کند. در این راستا شهرهای جدید به دلیل جدید بودن و اهمیت بحث بررسی نرخ رشد جمعیتی در آن‌ها می‌تواند پایلوت خوبی برای اجرای روش ثبتی نوین انتخاب و مورد عمل قرار گیرد.