شناسهٔ خبر: 128589 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در هشتمین جلسه شورای مسکن گلستان عنوان شد؛

تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ضرورت توجه به بافت های فرسوده و ناکارآمد

راه و شهرسازی گلستان استاندار گلستان در هشتمین جلسه شورای مسکن استان گفت: علاوه بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ایمن سازی و نوسازی در بافت های فرسوده و نارکارامد شهری استان و به تبع آن افزایش سرانه های خدماتی در محلات هدف با اجرای کامل بسته تشویقی کالبدی، باید مورد توجه ویژه مدیران دستگاه های اجرایی باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، هشتمین جلسه شورای مسکن استان به ریاست علی محمد زنگانه استاندار گلستان، و با حضور مهدی ملک مدیرکل راه و شهرسازی استان و سایر مدیران کل دستگاه های اجرایی گلستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهدی ملک گزارشی از وضعیت فعلی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان ارائه کرد و گفت: کل نیاز سالانه مسکن ملکی شهری گلستان ۱۵ هزار و ۴۷۶ واحد است  که در سال اول این طرح تا کنون ۹۳ هزار و ۹۹۵ متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با بیان اینکه از این تعداد قرارداد سه  هزار و ۵۳۴ متقاضی منعقد شده، اظهار کرد: تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن در حوزه شهری ۱۷  هزار و ۳۰۴ واحد زمین تامین شده است.

وی در خصوص وضعیت اجرای این طرح در مرکز استان گفت: در حال حاضر پروژه های ۱۸۰  واحدی سایت سعدآباد گرگان به کارگزاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۴۰ و ۸۰ واحدی این منطقه با کارگزاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و پروژه ۴۸۰ واحدی سایت آرامش گرگان فعال می باشد.

ملک افزود: همچنین قرارداد پروژه ۷۰۰ واحدی سایت آسایش به پیمانکاری شرکت رسا منعقد شده و و عملیات خاکبرداری توسط پیمانکار آغاز شده است.

وی در ادامه گفت: در شهرستان گنبد نیز پروژه ۹۶ واحدی سایت بهارستان که جزو اولین واحدهای افتتاحی طرح نهضت ملی مسکن گلستان خواهد بود، پیشرفت خوبی دارد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: طرح تفکیکی زمین ۲۴ هکتاری گنبد نیز تهیه و عقد قرارداد صورت پذیرفته است.

توافق یا خرید زمین موردنیاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان ها

دستور بعدی هشتمین جلسه شورای مسکن استان گزارشی از جانب فرمانداران در خصوص وضعیت اجرای پروزه نهضت ملی مسکن در شهرستان و میزان زمین تامین شده برای اجرای طرح مذکور بود.

پس از ارائه گزارش مقرر شد، تمامی فرمانداران ظرف مدت معینی میزان کسری زمین خود برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرده تا اقدامات لازم برای توافق با مالکین بومی و یا خرید اراضی مورد نیاز انجام شود.

استاندار گلستان نیز در هشتمین جلسه شورای مسکن گفت: مهم ترین مساله کمبود زمین در شهرهای مینودشت، آزادشهر و رامیان وجود دارد و اقداماتی برای رفع این معضل هر چه سریع تر باید در دستور کار قرار گیرد.

زنگانه ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان نیز پیگیری های لازم از دستگاه های خدمات رسان انجام دهند تا این دستگاه ها اقدامات لازم را جهت ایجاد خدمات زیربنایی در سایت های احداث مسکن انجام دهند.

وی افزود: با توجه اهمیت طرح نهضت ملی مسکن، برای ر فع موانع موجود، ضرروی است جلسات شورای مسکن استان به صورت هفتگی و با دستور کار ویژه برگزار شود.

استاندار گلستان همچنین خبر داد: گفتنی است در هشتمین جلسه شورای هماهنگی مسکن گلستان، مشکلات مربوط به تامین زمین شهرستان های علی اباد کتول، آق قلا و آزادشهر با همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی رفع شد.

زنگانه در ادامه به تشریح بسته تشویقی ۱۹ بندی نوسازی بافت فرسوده پرداخت و گفت: این بسته ها به تمامی شهرداری های استان ابلاغ شده و باید به درستی به مردم اطلاع رسانی شود.

وی در انتها اظهار کرد: تعهد استان گلستان برای صدور پروانه ساخت در بافت های فرسوده و ناکارآمد، شش هزار پروانه طی یک سال می با شد که باید سهمیه هر شهرستان مشخص  شده و گزارش پیشرفت در شورای مسکن آینده ارائه شود.