شناسهٔ خبر: 128612 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره ساخت راه روستایی استان خبر داد:

ساخت ۱۸۱ کیلومتر راه روستایی در کردستان

راه روستایی کردستان رئیس اداره ساخت و توسعه راه روستایی استان کردستان گفت: در سال جاری با احداث ۱۸۱‌ کیلومتر راه روستایی ، رتبه اول در کشور کسب کردیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کردستان) حسن شهبازی اظهار داشت : طول راه های روستایی استان ۶ هزار و ۱۸۱ کیلومتر است که از این میزان سه هزار و ۳۲۴ کیلومتر آسفالت و ۲ هزار و ۸۵۹ کیلومتر شنی و خاکی است.

رئیس اداره ساخت راه روستایی کردستان افزود: از دی ماه سال ۱۳۹۸ که راه روستایی از راه و شهرسازی منفک و به راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه شد، سیاست سازمان به این سمت پیش رفت که ، آسفالت راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار در اولویت باشد.

شهبازی گفت: در حال حاضر درصد برخورداری از راه آسفالته روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ، ۶۷.۲ درصد است که این میزان در کشور ۸۲ درصد است و ما نسبت به میانگین کشوری عقب هستیم.

شهبازی با اشاره به اینکه، ۴۱۲ روستای بالای ۲۰ خانوار استان به طول هزار و ۵۰۰ کیلومتر آسفالته نیست افزود: به صورت میانگین برای آسفالت این میزان هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در خوشبینانه‌تر حالت بتوانیم سالی ۲۰۰ کیلومتر را اجرا کنیم که با این حساب آسفالت این روستاها حدود هفت سال طول می‌کشد. البته این ظرفیت را داریم که اگر اعتبار تامین باشد و به موقع برنامه ریزی انجام شود ، می توانیم این کار را انجام داد.

رئیس اداره ساخت راه روستایی کردستان اظهار داشت: در سفر رییس جمهوری،  هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این بخش در نظر گرقته شد و تعهد ما آسفالت ۳۷۵ کیلومتر راه روستایی با استفاده از این میزان اعتبار در طول سه سال است. و بر این اساس قرار است هر سال ۱۲۵ کیلومتر از راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار آسفالت شود.

شهبازی خاطر نشان کرد : براساس برنامه‌ریزی انجام شده از مجموع این اعتبار ، قرار شد هر سال ۵۰۰ میلیارد تومان شامل ۳۰۰ میلیارد تومان استانی و ۲۰۰ میلیارد تومان ملی، تخصیص پیدا کند اما تاکنون ۱۷۴ میلیارد تومان آن برای سال اول تخصیص داده شده است در حالی که امسال ۱۸۱‌ کیلومتر راه روستایی احداث شد و رتبه اول را در کشور کسب کردیم ضمن اینکه با احداث این میزان راه تعهد سال اول و مقداری از سال دوم را انجام داده‌ایم.

رئیس ساخت و توسعه راه روستایی کردستان افزود: از کل اعتبارات مصوب شده برای این بخش در سفر رییس جمهور فقط ۱۲ درصد تحقق یافته است در حالی که پیشرفت فیزیکی ما ۷۳ درصد است و اختلاف پیشرفت فیزیکی و ریالی حدود ۶۰ درصد است.  با عنایت به اینکه در زمینه سطح برخورداری راه روستایی در کشور عقب هستیم از مسئولان استانی انتظار پیگیری ویژه داریم تا اعتبارات جهشی به این بخش اختصاص یابد.