شناسهٔ خبر: 129356 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اعلام کرد؛

پیش بینی‌ افزایش ۱۰ درصدی سفر در استان اصفهان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در بازديد از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان عنوان کرد: بر اساس پیش بینی‌ها افزایش ۱۰ درصدی سفر در استان اصفهان را خواهیم داشت و دور دوم سفرها در ایام ماه مبارک رمضان با میزان تردد پایین‌تری انجام خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اظهار کرد: بخش عمده‌ای از کارهای راهداری در حوادث رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی، ارتباط مستقیم با جان و مال مردم دارد و اولویت اول ما ایمنی در طرح‌ها و ارتقای ایمنی راه‌هاست.

وی ادامه داد: رساندن وضعیت راه ها به سطح کیفی ایمن و قابل قبول از نظر تردد و کاهش حوادث و در بخش حمل و نقل نیز سرویس دهی مناسب به مسافران و حمل به موقع بار استان بعنوان برنامه کلی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

دادخواه اظهار داشت: بیش از ۵۴ میلیون تن بار در سال در استان حمل می‌شود و اصفهان از این نظر در رتبه اول کشور قرار دارد و در زمینه جابجایی مسافر نیز با بیش از هفت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مسافر رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اجرای طرح راهداری زمستانی همانند سال‌های گذشته و تعمیر ماشین آلات و آماده کردن راهدارخانه ها و تامین و حمل بیش از ۱۰ هزار تن نمک و ۳۰ هزار تن شن زمستانی اضافه کرد: طرح راهداری زمستانی در قالب استقرار ۱۰۲ اکیپ در گردنه‌های صعب العبور و دیگر نقاط استان انجام شد.

به گفته وی، طرح راهداری زمستانی امسال در قالب ۱۰۲ اکیپ با ۵۹۰ دستگاه ماشین آلات، ۲۰۰ دستگاه تجهیزات راهداری زمستانی و با ۷۵۰ نفر از نیروهای راهداری شامل اُپراتور ماشین آلات، راهدار و کارشناسان و اکیپ‌های پشتیبانی برگزار شد و ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه و ۷۵ گردنه برفگیر استان در زمستان امسال تحت پوشش این طرح قرار گرفت.

وی اضافه کرد: طرح زمستانی همچنان ادامه دارد و با توجه به احتمال بارش برف و باران و وقوع سیل اکیپ‌های راهداری هر ساله تا نیمه فروردین در آماده باش قرار دارند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با اشاره به بارش های سنگین و بی سابقه برف بویژه در جنوب و غرب استان افزود: تعدد بارش‌ها در زمستان امسال در بسیاری از مواقع امکان انجام عملیات تکمیلی راهداری زمستانی را از راهداران سلب می کرد و حجم کار بواسطه بارش‌های مکرر و سنگین افزایش چشمگیری پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در عملیات زمستانی سالجاری انجام شد و بدلیل بارش‌های سنگین برف نیروهای راهداری در بعضی مواقع تا ۷۲ ساعت مشغول فعالیت مداوم بودند، خاطرنشان کرد: در پی این بارش ها و عملیات‌های زمستانی خسارت‌های زیادی به ماشین آلات و رویه راه‌های استان وارد شد.

دادخواه بیان کرد: خرابی‌های متوسط در راه‌ها پس از بارش‌های شدید به خرابی شدید و چاله و کندگی آسفالت و شیارشدگی کنار جاده تبدیل می‌شود.

وی گفت: بارش سنگین و بی سابقه باران در شهر اصفهان و ایجاد روان آب‌ها بویژه در محور بهارستان- اصفهان نیز مشکلاتی را به وجود آورد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اظهار داشت: پیگیری‌های چندین ساله راهداری برای دفع آب های سطحی در محور بهارستان - اصفهان پس از بارش سنگین باران به نتیجه رسید و در زمینه زهکشی بهارستان تصمیم گیری لازم انجام شد و با یک اقدام سریع و جهادی در مدت یک هفته لوله های زهکش توسط راهداری نصب شد و پیگیری های حفاری کانال انتقال زهکش در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه طرح نوروزی راهداری هم در کنار طرح زمستانی شروع خواهد شد افزود: اقدامات ویژه ای توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان پیش از سفرهای نوروزی انجام می‌شود.

دادخواه با اشاره به تقارن نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان گفت: پیش بینی شده که سفرهای نوروزی امسال از بیست و پنجم اسفند (پنجشنبه) شروع شد و پیک سفرها ۲۵ و ۲۶ اسفند و بازگشت مسافران یکم و دوم فروردین ۱۴۰۲ خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌ها افزایش ۱۰ درصدی سفر در استان اصفهان را خواهیم داشت و دور دوم سفرها در ایام ماه مبارک رمضان با میزان تردد پایین‌تری انجام خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی، بسیاری از مردم سفر با وسیله نقلیه شخصی را ترجیح می دهند، بیان کرد: به رانندگان توصیه می کنیم که دستکم پس از هر ۲ ساعت رانندگی در مجتمع های خدماتی و ایستگاه‌های امنیت سلامت در استان توقف و استراحت حدود ۱۵ دقیقه ای داشته باشند.

دادخواه با بیان اینکه اصفهان بعنوان چهار راه ترانزیتی در مرکز کشور قرار دارد گفت: جلسه های بسیاری در قالب کمیته حمل‌ونقل ستاد خدمات سفر استان اصفهان و با حضور دستگاه‌های مسوول و نمایندگان کانون‌ها و انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری و رانندگان برون شهری برگزار شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری عوامل ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای اعم از رانندگان، مالکان و شرکت‌های مسافربری خدمات شایسته ای به مسافران نوروزی ارائه شود.

فرزاد دادخواه مدیرکل را در این بازدید سعید ناظمی مدیر روابط عمومی و ایمان وانونی کارشناس روابط عمومی این سازمان همراهی کردند.

بیش از ۴۱ هزار دستگاه خودرو با ۴۸ هزار راننده در ناوگان حمل و نقل بار استان اصفهان فعالیت می‌کنند که نزدیک به ۱۰ درصد از ناوگان حمل بار کشور را شامل می‌شوند.

استان اصفهان از نظر تعداد شرکت حمل‌ و نقل بار، پایانه حمل بار و مسافر و آموزش کاربران حمل‌ونقل، رتبه اول کشور را دارد.

۴۵۹ شرکت حمل‌ونقل بار، ۶ پایانه حمل بار، ۳۱ پایانه حمل مسافر، ۱۲ مرکز مکانیزه معاینه فنی و ۵۴ مجتمع بین‌راهی نیز در سطح استان اصفهان فعالیت می‌کنند.